| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Opel Ascona 1980
|
332 besök senaste veckan (5086 totalt) |
|
Förövrigt så besiktades Asconan med blankt papper igår.
Firades med att tomgången försvann efteråt, misstänker tjuvluft nånstans eller om det kommit in smuts i lågfartsmunstycket efter att jag bytt lite dåliga bränsleslangar under vintern
_________________ Mikko Isotalo Opel Ascona 1980 |
|
De där motorerna verkar vara riktigt fina. Jag är aktiv i historic rally-svängen och när man hör kadett-gsi:erna komma låter de riktigt grymma!
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
|
Ja jag har nog egentligen bara hört positivt om motorerna och senaste 15 åren eller nåt så har jag nånstans i bakhuvudet haft ett sug efter en bil med XE så det får vara dags nu.
|
Medans jag funderar på min rostiga cylinder så kan man greja lite med bromsarna.
Enda egentliga kravet för att registrera en Ascona B med 150hk/300Nm är att man monterar ventilerade skivor fram. Enklast är skivor från Rekord E med 2.2-litersmotor så ett par såna köptes nya för småpengar. Lämpliga bromsok till detta är antingen från samma Rekord som skivorna men oken ( 1-kolvsglidok) är lite halvt svårfunna idag. Ett alternativ då är ett par fasta 2-kolvsok från lämplig gammal Opel med solid skiva, och helt enkelt bredda dessa med distanser mellan okhalvorna så den ventilerade skivan får plats. Jag gick på det senare alternativet men istället för lösa breddningsdistanser så blev det nytillverkade inre okhalvor i aluminium med "inbyggd breddning". Dessa parades ihop med nyrenoverade original ytterhalvor.
![]() |
Andra projekttrådar
Opel Ascona 1980
|
332 besök senaste veckan (5086 totalt) |