| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 CSN-räsern - rattvibrationer
|
135 besök idag (13711 totalt) |
|
Re:
Brukar alltid vara lite folk från Rejsa där. Jag hade planer på att åka dit. Visade sig dock vid en längre provtur att min kylare läcker lite ifrån cellpaketet. Så jag får hoppa över denna gång, ny kylare beställd. Lycka till där, det ser ut att bli trevligt väder _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Arlanda och deltävling 1 i PCS slalomcup avklarade. Arlanda gick galant, bra väder och kul körning. Bilen kändes fantastisk trots halvdan (läs obefintlig) hjulinställning. Det enda tråkiga var svampiga bromsar (hann ej lufta de innan körning, de bettade fortfarande men kändes inte bra)
Då måste det ju bara bli bättre med en ny krängare, luftade bromsar och en hjulinställning! *Detta är foreshadowing.* Sedan jag bytte till GAZ-coilovers sommaren 2024 har jag haft problem med vibrationer i ratten vid höga hastigheter, över ca 80 km/h. På grund av detta har jag bytt, i ordning, yttre styrleder, fälgar 2 ggr, däck 3 ggr, bärarmsbussningar. Efter bytet av bussningarna var vibrationen äntligen borta, inte en enda vibration även när jag tryckte upp bilen i 150 bara för att testa. Fantastiskt! Men efter en hjulinställning i onsdags var det igen tillbaka! Det bästa sättet att beskriva känslan är att det känns som att någon rycker i rattstången från sida till sida i högre hastigheter. Det börjar runt 80-90 och fortsätter hela vägen upp. Hjulinställningen ses nedan.
Det enda jag kan tänka mig är att bilen har satt sig mer sedan hjulinställningen och att toe fram har ökat, men efter 2 år och jag-vill-inte-ens-tänka-på-det kr blir jag bara sur av att tänka på det. Sen körde jag som en kratta på slalomen också. Tur iallafall att den är snygg att kolla på. Eller nåt.
Tips uppskattas. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
|
944an är sjukt snygg att kolla på!
Väntar på att Singer eller Günter gör en tolkning på den (som då såklart ändå kommer kosta typ 5 miljoner att köpa eller nåt... )
|
||||
|
Re:
Min 944 har jag ställt framvagnsinställningen själv mha fyra pallbockar, två fiskelinor och ett skjutmått då och då. Otaliga gånger har jag haft ner framvagnsbalken, och då lossat bärarmarna hel (även bakre fästen), ibland har jag glömt att dra de bakre fästena till sitt ändläge (=caster blir tok), osv och ganska ofta har jag inte gjort en egen hjuinställning. Med allt det skrivet, aldrig har jag råkat ut för något sådant på min 944 som jag trott beror på toe. Inte heller när jag ställt toe fel på mina andra bilar ( det händer ) har det resulterat i vibrationer, massor av andra symptom iofs.
Jag är definitivt ingen hjulinställningsexpert, det är mer att jag inte stött på vibrationer själv när jag har gjort, så jag är sjukt nyfiken på var orsaken är för dig! De värsta vibrationerna kom efter kört in direkt i depån och ställt bilen utan att kyla bromsar, då pulsade/vibrerade det ordentligt när jag bromsade. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Re:
Kör du på orginal topplagringar? Har du koll på glappet i styrracket, manuell rack? Vill du testa ännu fler fälgar så har jag
Kul att bilen funkat i övrigt iaf ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 CSN-räsern - rattvibrationer
|
135 besök idag (13711 totalt) |