| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
56 besök idag (1195184 totalt) |
|
Lite mer golvyta..
Jag har i princip 136 m2.. tycker jag går på tvären mest hela tiden... Frun gnällde då det skulle rullas i 8 hjul igår.. iofs åker dom lyft upp på loftet.. men skulle få plats med halvpallarna förts..
Mer plats=mer grejer..... _________________ Michael Thulesius |
||||
|
Re:
Ja för den är ju så otroligt diskret, faller lätt in i mängden liksom
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Misstänkte att det är stealth mode som gäller. Det finns en annan hake med att gjuta in en t ex däcksventil: -det går ju o-bra om du ska köra vakuum... Ventilen är ju back-ventil åt fel håll.
EDIT: med tanke på dina flanges på formen så har du ju uppenbart tänkt köra vakuum. _________________ Magnus Falk |
||||
|
Re:
Det är lite lömskt att i efterhand gjuta på förstärkningar. Finns en risk att krympningen vid härdningen orsakar "bulor" eller skevhet. Alltid bra att ha träspant på något sätt, som är parallella i formen, så att den kan ligga och vila rakt. Både under gjutning och förvaring. Är ingen glasfiber expert, men ganska själv tränad på att göra fel
_________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
|
Krympning kommer när du lagt på för många lager samtidigt. Plasten under härdning blir varm, och plasten blir mjuk, samtidigt som som den härdar och kallnar... Det förvärras av att de lager du la på först ligger före i härdningen, än de lager du lade på sist. De lager du lade på sist värms underifrån och då skenar det.
Då krymper alltihop och skevheten kommer. Det sista lagret krymper mest. Men, visst ligger det något i att ha en större stabil trä-ställning etc bakom, för att hindra skevhet. _________________ Magnus Falk |
||||
|
Räcker det inte att limma på lite ribbor då? Bra passform och ett bra sättlim borde bli stark + ingen krympningsrisk
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Jag tänker i termer med att formen får ligga kvar på dörren medan den förstärks. Det viktigaste är såklart profilhöjden på förstärkningen. Det ger styrkan. Enklast är faktiskt att tejpa på kartong som sedan limmas fast med smältlim på formens baksida. Sedan plasta på detta. Easy-piecy. Gjort denna enkla lösning massor av gånger.
EDIT: tejpen på kartongen är för att få ett spärrskikt mellan plast och kartongen. Kartong är lätt att klippa till för rätt form. De tejpade kartongerna limmas fast med smältlim. Dessa "kartongformar" plastas sedan in på baksidan av huvudformen. _________________ Magnus Falk |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
56 besök idag (1195184 totalt) |