| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Water wetter?
|
19 besök senaste veckan (548 totalt) |
|
Water wetter?
Hej, Har en Westfield med VW 1,8T motor. Efter vinterns meckande skall jag nu fylla kylsystemet. Hade först tänkt att bara köra Biltemas glykol men läste lite om Water wetter i filen som jag fick med bilen. Vad kör ni med? Kanske blir någon bankörning i år. Bilen förvaras frostfritt. Vad rekommenderas? Blir inte klok på om water wetter skall blandas med glykol (och vatten) eller bara med vatten? Tack! _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||
|
WW ska enligt instruktion blandas med avjonat vatten.
Men 25% av lämplig glykol är lättare att få tag på (många arrangörer har kommit på att olja är halkigare än glykolvatten, och de tycker det vore dumt att förbjuda olja). Annars ka du köra med vattenpumpssmöjning för att få antikorrosionsgrejs. |
||
|
Re:
Beställde WW eftersom jag ändå skulle beställa annat, men WW och vatten räcker alltså? _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||
|
Jag har kört water wetter med bara vatten. Det ska ge korrosionskydd och fungerar fint om bilen står frostfritt. Sen kan man fundera på vad som händer om värmen slutar fungera på vintern utan att det upptäcks. Sen finns det ersättning för glykol för länder där det inte är någon frostrisk, tror inte att det är för att smörja vattenpumpens tätningar utan det är mer korrosionskydd.
Jag kör glykol numera då bilen inte står garanterat frostfritt, det är väl mest halare än vatten en kort stund innan det har dunstat? _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Re:
Tack! Låter som jag skall köra bara water wetter då. Om det blir minus i garaget har jag ett större problem än bilen då det är samma värmepump som värmer upp huset
_________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||
|
Jag har inte kört med WW men däremot Rislone Super Coolant enbart blandat med avjoniserat vatten, har fungerat bra. Men tänk på att byta kylvätskan varje år då korrisionsskyddet inte är lika bra som det glykol ger. Visste inte om det själv och bytte efter 2 år och då var det en del rost i kylvätskan.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
|
Jag hade problem med väl hög temperatur så bytte till en tjock alukylare o detta mirakelmedel samtidigt. Aldrig strulat efter det så måste va bra grejer
Även kört det i gokart o inbillar mig att det håller tillbaks uppbyggnad av sån där geggig aluoxid som det annars gärna blev där tidigare. https://www.motul.com/en-SG/products PS har ingen aning om vad det är i men att hälla i bara vanligt vatten känns ju lite trist.. _________________ Niclas Eriksson |
||
|
Tips!
Men testa på eget ansvar. Kylvatten koncentrat till metallbearbetning är svinbilligt
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
|
_________________ Kai Anttila |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Water wetter?
|
19 besök senaste veckan (548 totalt) |