Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - återuppstånden 2026
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
117 besök idag (12901 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ja, 2024 var ju tyst och 2025 likaså. Men jag gjorde ett försök att köra Primeran på Scandinavian Festival of Speed i augusti 2025, bara för att snabbt inse att vi på något sätt lyckats rasa växellådan i rejset som beskrivs ovan.

Under vintern 2025-2026 började det pratas om en alternativ möjlighet att köra i Fällfors och det formerade sig i något som kallas NRC, Nordic Racing Championship. En ambition om 3 rejs i norr, Fällfors, Mittsverigebanan och Mo i Rana. Utanför SBF...

Hemsidan https://nrcracing.se/ svarar inte just nu men den kanske vaknar.

Nåväl, chansen att köra utan att själv arrangera (och utan att dra bilen 100 mil söderut) gjorde att jag i alla fall beställde hem en växellåda. Jag började också "värma" mitt team lite smått.

Tiden gick (och jag insåg att Caprin behövde mer än bara en packning, att Cortinan behövde mycket mer och så fortsatte arbetet tillsammans med min dotter och hennes Sierra). Att skruva Primera stod inte högst på önskelistan direkt.

Men mentalt hade jag planerat och även lagt in en skruvarhelg i kalendern. När den närmade sig meddelande två av fyra i teamet att de inte hade möjlighet att köra. Kvarvarande förare ville köra men behövde jobba aktuell helg. Så han drog ett ess ur rockärmen - att låna hans sons garage (som den sonen lämpligt nog delar med min "svärson") med lyft. Arbetskraft skulle ingå vilket väl också var ett bra sätt att fylla på med två förare...

På fredagen började jag preppa för meket - lasta bilen på släp, lasta in grejer. Då tittade jag på växellådan jag köpt.

Den såg ju inte riktigt ut som den i bilen? Framförallt, kopplingsarm för hydrauliskt manövrerad koppling istället för vajer. Hm.

Vi har ett gammalt (ja, egentligen det renoverade men med rasat vevlager) SR20DE block i mitt garage så jag provade lådan mot det blocket. Passar...men går det bygga om till vajer?

Internet är fullt av guider om hur man bygger om sin Primera (eller Infinit G20) till hydraulisk koppling. En (1) Yotubefilm pratade om det omvända. Förutom att armens diameter skiljer längst ned såg det görbart ut.

Den gamla lådan kom ned fantastiskt smidigt (lyft, växellådslyft och 23 årig entusiasm hjälper). Då insåg jag att ett fäste också skiljer. Doh.

Efter lite klurande beställde jag rätt fäste (hoppas jag) från Bildelsbasen och på söndagen satte vi upp lådan utan det fästet - det är enkelt att komma åt och det funkar med en spännrem som substitut för att kunna flytta bilen. Även det smidigt med samma hjälp som nämnts ovan.

Nya skivor fram hade jag monterat redan förra sommaren. Så nu är bilen närapå klar för rejs 30 maj.

Alla ni andra som har bilar som funkar för långlopp - kolla på chansen att anmäla er och köra. "Alla" bilar funkar så länge ni har grundläggande säkerhet på plats, och det är enkelt att ordna licens. Perfekt alltså om ni har kollegor, kompisar eller andra som vill prova för första gången. Vi kör 2x2 timmar vilket gör att man också hinner se över bilen mellan de två passen.

Välkomna :-)

Citera 5
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - återuppstånden 2026
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
117 besök idag (12901 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande