| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e30 m3 replika s62
|
266 besök idag (62695 totalt) |
|
Nya coilovers på plats fram och på G bak.
En bussning i bakvagnen som inte bytts visade sig vara helt slut då jag besiktade. Bussning beställd och efter det monteras bakvagn med de nya coilovers. Bara hoppas att inte posten strular till det så att bussningen kommer i början på nästa vecka. Har även fixat till plastrutorna till plastdörrarna så de är redo då man ska på någon bandag 😀
_________________ Bo Berglund |
||||||
|
Re:
Spelar det någon roll vart hjälpfjädern sitter? _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||
|
Re:
Hjälpfjädern finns ju där för att hålla "huvudfjädern" på plats då dämparen fjädrar ut. Som jag förstår så spelar det ingen roll om den sitter uppe eller nere. Mvh Bosse _________________ Bo Berglund |
||||||
|
Det finns olika typer av hjälpfjädrar - tender spring och helper spring. En hjälpfjäder som bara skall hålla allt på plats under utfjädring kommer bara att agera som en bricka när bilen är nedsänkt, medan en hjälpfjäder med högre fjäderhårdhet som INTE är helt komprimerad med bilen nedsänkt kommer att ge en progressiv fjädringsverkan. Och ja, där skiljer det faktiskt på hur bilen beter sig med fjädern uppe kontra nere. I alla fall i teorin, om det nu gör så hemskt stor skillnad i verkligheten låter jag vara osagt...
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e30 m3 replika s62
|
266 besök idag (62695 totalt) |