| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2 Elfläktsproblem men igång
|
279 besök idag (279096 totalt) |
|
Re:
Tejpa lite runtom kanske? _________________ Andreas Lindkvist - Tidigare: Compound-konverterad NB-miata Nu: Porsche Cayman |
||||
|
Jag har ju byggt ventilationsshakt i vinter och fixat tät fläkt mot kylaren.
Det har gjort under för kylningen än så länge. Blev uppenbart tidigt i höstas när jag stod på tomgång med huven öppen och hörde hur kort tid fläkten behövde gå, så då gjorde jag hål i skärmarna. Men shaktet har gjort att det suger enbart kalluft utifrån och inte tar någon av den varma luften i motorrummet. Extremt bra funktion - här har du säkert lite att hämta skulle jag säga. Den är inte 100% tät mot fronten överallt, men det verkar sitta tillräckligt långt fram och från motorrummet för att suga mestadels av luften utifrån.
|
||||
|
|
||||
|
Re:
Jag har en aldeles förstor motor och växellåda bakom kylaren. Men det är faktiskt tätat mot fronten men för mig räckte 10cm aluminiumplåt. Tror det mest handlar om att kylaren är väldigt tunn, bara 16mm och att oljekylaren är vattenkyld. Men det var hela iden att få till en tunn kylare så jag kunde slippa byta generator och insug samt slippa kapa sönder balken bakom fronten. Så man får stå rätt länge på tomgång med fläkten igång när oljan är varm efter bankörning. Är en hel del som ska kylas ner. Men idealt vore en kanal ut genom huven. Dock är det 1cm på sina ställen mot generator och insuget. Funkar fint att öppna huven när man står på tomgång i depån.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Speedster har också sån olje/vatten-kylare. Där finns kit att köpa för att ha en vanligr luft/olje-kylare inserie med original. Kanske kan vara nåt för dig. Kan visa på arlanda på måndag hur jag gjort
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2 Elfläktsproblem men igång
|
279 besök idag (279096 totalt) |