Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Tomteverkstan
13 besök idag (730 totalt)
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Tomteverkstan

Under några års tid så har jag jobbat på att bygga upp någon slags portfolio av förmågor i min väldigt begränsade verkstad.

Verkstaden är avsedd för att förse de verktyg och maskiner som behövs för att kunna förverkliga en idé, en prototyp, potentiellt en produkt..

Verkstan är indelad i zoner .. som stationer.. den är utrustad med ibland det billigaste alternativet inom respektive område som senare på sikt och vid behov kommer få bli uppgraderat.

Här jobbas det med Plast, metall, trä och allt där imellan. På sistone har CAD + 3D-printrar varit en stor del av produktutvecklingen, men även metallbearbetning.

Här är en del av infrastrukturen som jag byggt upp över tid..

Det här lyftbordet är eg. en MC-lyft som lyfter 700kg och 120cm högt.. och var väldigt mycket billigare än motsvarande industrilyftbord..

Sen har jag hängt dit en ram som jag kan lägga antingen ett plasma-raster i..

Eller en svetsbords-"skiva"

Här ligger skivan upplagd på träskivan för att man ska kunna ha båda..

Till plasmabordet ovan så köptes ett JD-Garage-kit in för att bygga ihop en CNC-plasma som skall kunna förbättra tillverkning av flänsar och utskärning från olika tjocklekar på plåt från en CAD/CAM-ritning..

Ramen upp-mockad (med 3D-printade delar):

Elektroniken med styrning och steppermotorer:

Här är exempel på saker som tillverkas/tillverkats i verkstan..

Nya svetsmaskinerna behövde naturligtvis testas för att se både hur MIG/MAG-maskinen lirade.. men även försöka rosta av de gamla TIG-färdigheterna..

Jag fick frågan om jag kunde göra vinklade hus till Biltemas blixtljus för att isolera kupén från ljusbilden.. det fanns önskemål på ett par vinklar beroende på vilken ruta den skulle sitta i..

Här är från ett projekt där jag fick en CAD-modell av en ITB-adapter från en vän som han behövde få utskriven i en lämplig plast (Den svarta delen på bilden är utskriven här i en högtemps kolfiber-nylon-plast som var det bästa man kunde använda då, med rimliga medel) :

På sistone har jag mest skrivit ut såna här.. (som ni säkert sett i andra trådar) rör-profils-mallar för olika dimensioner av rör..

Man laddar upp dem med svetspinnar och sen finns det en låskrage som man drar på för att låsa dem vid önskad profil:

Jag letar hela tiden efter sånt som jag kan CADa eller skriva ut eller problem att lösa.. så jag kan öva och förfina mina fabricerings-färdigheter.. målet är att med tillgängliga medel och kunskap kunna gå från idé till prototyp när det passar..

Glassätar-Porsche Cayman 2.7
Citera 9
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Spännande! Jag har också ett JD garage kit för cnc plasma som väntar på att sättas ihop. Ska bli intressant att få igång och testa skära lite!

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera 1
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Re:

Gustav_H78 skrev:
Spännande! Jag har också ett JD garage kit för cnc plasma som väntar på att sättas ihop. Ska bli intressant att få igång och testa skära lite!

En av de första riktiga grejjerna man skriver ut med den blir säkert ett stål-kit för en likadan rigg

Ska försöka uppdatera tråden här allt eftersom.. ifall ni är intresserade av att se..

Citera 6
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Kul med tomtegarage! thumbs up trevligt upplägg och smart med lyftbordet!

Också nyfiken på plasmabordet. Vilken skärare har du tänkt, eller har du en redan? Jag har själv letat efter en (budget)maskin med blowback-start

Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Re:

DaWa skrev:

Också nyfiken på plasmabordet. Vilken skärare har du tänkt, eller har du en redan? Jag har själv letat efter en (budget)maskin med blowback-start

Jag chansade o köpte en sånhär https://amzn.eu/d/08rUcwIu

Men jag har inte testat den än så vet inte om den är bra eller ej.. annars får man väl slanta upp för en bättre maskin.. den här ska klara att skära upp till 15mm svartstål iaf.. men det återstår väl att se 😅🤷‍♂️

Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Som sagt så har jag börjat skissa på ett insug som ska gå att skriva ut med 3D-printern..

Såhär långt har jag kommit hittills.. det behövs en del anpassningar för själva utskriftsprocessen men börjar se ut som ett insug nu iaf.. det här är till en 4AGE-motor på en toyota.. måtten kan komma att ändras och sådär men iaf..

Citera 5
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Re:

Lindkvist skrev:
DaWa skrev:

Jag chansade o köpte en sånhär https://amzn.eu/d/08rUcwIu

Men jag har inte testat den än så vet inte om den är bra eller ej.. annars får man väl slanta upp för en bättre maskin.. den här ska klara att skära upp till 15mm svartstål iaf.. men det återstår väl att se 😅🤷‍♂️

Ah thumbs up uppdatera gärna sen med hur den funkar

Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Det här ser lovande ut.. inte perfekt.. men det är en lärande process. det är fortf. vissa saker som behöver justeras..

För cylinder 1-2..

Lirar det bra så tänkte jag att man kanske kunde göra lite olika varianter, där man kan anpassa efter vilken 4cyl motor man vill.. dock pratar vi fortf. bara NA-bilar.. överladd ger en helt annan utmaning.. men har lite idéer för det med.. visst kittlar det fantasin?..

Kunna ha ett "modul"-baserat insugskoncept där man kan ha olika adaptrar för olika storlekar på gasspjäll om man vill testa det.. och sen olika insugsflänsar beroende på vilken motor man jobbar med.. .. ja men man kan väl få drömma iaf?! ...

Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Det här har jag roat mig med under helgen.. det är så sjukt roligt att skapa sånthär.. laborera och lära sig.. många timmar CAD har det blivit.. men har knappt märkt av det..

Nu är provpassbitarna för (halsar och fläns) 2/3 delar färdiga.. de tar ungefär 9,5h vardera att skriva ut.. .. som ni ser så är man begränsad av print-volymen på den skrivaren jag har så jag fick dela upp dem och lägga gemensamma bulthålet omlott för att båda skulle få klämm-kraft..

När de skrivs ut ordentligt sen (efter justeringar etc.) så behöver de annealas, och då kommer de kunna tåla värme upp till 200grader innan de mjuknar och tappar formriktigheten..

Den här plasten lider inte av creep så som nylon-plasterna gör.. men det kommer ändå behövas mässings-insatser i bulthålen och plenumet kommer ev. behöva limmas på med oringar och värmetåligt lim.

Meeeen.. Imorgon kommer det en större printer på posten och med lite tur så kan vi skriva ut plenumet i ett enda stycke på den, men det är fortf. lite oklart.. det kanske också måste delas upp..

Citera 2
Andra projekttrådar
Tomteverkstan
13 besök idag (730 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande