| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, Blev det inte mer hästar?
|
1269 besök senaste veckan (104075 totalt) |
|
Nu har jag fått tomgångsmotorn att lira, warmup ligger bra, kallstart klart smidigare om än inte som en "modern" bil (vilket man kanske inte ska förvänta sig). Inte provat köra innan den blivit varm än dock.
De fyra blocken den rör sig i på tomgång fick jag höja ca 20% för att ligga rätt i lambda på tomgång, efter det följde tomgången idle target hela vägen från 15c till 85c! Lambda följer fortsatt target på last, EGO corr visar 97,5% vid 6krpm. Så inget som sticker ut. Map ligger på 46-48 på tomgång nu, mestadels runt 102-103 (nån dutt till 101 eller 105) över 14 sek på 100% tps. Allmänt mer "lätt körd" i normal körning, men framförallt upplever jag att den drar Långt högre upp i registret! Jag vill påstå hela vägen till 7000rpm! Tidigare kändes den klart mattare efter 6000
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Angående tändningen
Är du säker på att TDC märkningen är korrekt på remskivan eller vart du har referensen. Om ovan är riktig, är sprutet nollat mot TDC med strob. Troligen har du koll på detta annars är det en felkälla om tex TDC ligger 8grader fel. _________________ Stefan Söderstedt |
||
|
Re:
Jag har inte dubbelkollat, men samtidigt inte rört något där heller. Den stod rätt vid senaste bänkningen i alla fall så jag utgår från att det fortfarande är så. Det ska till en ny körning mest för att jag nog är lite nojig.. kommer bli kul å se om det faktiskt gav nått. Tomgången lirar och bilen startade trots 10.7v i batteriet efter 5-6 sek på starten å bara det är en stor vinst tycker jag
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, Blev det inte mer hästar?
|
1269 besök senaste veckan (104075 totalt) |