| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, Hitta ljudkällan?
|
451 besök idag (109871 totalt) |
|
Nu har jag fått tomgångsmotorn att lira, warmup ligger bra, kallstart klart smidigare om än inte som en "modern" bil (vilket man kanske inte ska förvänta sig). Inte provat köra innan den blivit varm än dock.
De fyra blocken den rör sig i på tomgång fick jag höja ca 20% för att ligga rätt i lambda på tomgång, efter det följde tomgången idle target hela vägen från 15c till 85c! Lambda följer fortsatt target på last, EGO corr visar 97,5% vid 6krpm. Så inget som sticker ut. Map ligger på 46-48 på tomgång nu, mestadels runt 102-103 (nån dutt till 101 eller 105) över 14 sek på 100% tps. Allmänt mer "lätt körd" i normal körning, men framförallt upplever jag att den drar Långt högre upp i registret! Jag vill påstå hela vägen till 7000rpm! Tidigare kändes den klart mattare efter 6000
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Angående tändningen
Är du säker på att TDC märkningen är korrekt på remskivan eller vart du har referensen. Om ovan är riktig, är sprutet nollat mot TDC med strob. Troligen har du koll på detta annars är det en felkälla om tex TDC ligger 8grader fel. _________________ Stefan Söderstedt |
||
|
Re:
Jag har inte dubbelkollat, men samtidigt inte rört något där heller. Den stod rätt vid senaste bänkningen i alla fall så jag utgår från att det fortfarande är så. Det ska till en ny körning mest för att jag nog är lite nojig.. kommer bli kul å se om det faktiskt gav nått. Tomgången lirar och bilen startade trots 10.7v i batteriet efter 5-6 sek på starten å bara det är en stor vinst tycker jag
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
2024
2026
Nån som har ett bra tips på hur jag får bakfjädrarna att sluta "gnirka"? Sen har jag ett plåt-klonk jag inte blir klok på.. typ slät plåt som gungar till och gör ett sånt klassiskt plåt klonk. Kan inte hitta det.. Jag kikade runt i lite loggar med och även om det bara är ett tillfälle så har jag tre loggar, en innan tändjustering och två efter (en med stängda spjäll, en med öppna) med full gas från ca 2000rpm till 6000 rpm på 3an. Jämfört med innan tändjusteringen går det 0.6 sek snabbare efter med stängda spjälll. 1 sek snabbare med öppna. Det är alldeles för lite att dra slutsatser av men det ger hopp snabbast var ca 10 sek vilket blir 45kmh till 137kmh ish på under 10 sek.
||
|
Besiktning idag, alltid nervöst oavsett om man tycker sig ha kollat allt hundra gånger.. men de gick bra! Blankt papper, glada besiktningsmän
Bilen skötte sig också bra, kul å få höra den utifrån, med spjällen stängda är den verkligen anonym upp till ca 3500 rpm. Däremot tyckte jag att det gnekade mer och mer ju varmare allt blev.. hörs tydligast i lägre hastigheter men inte när man kör rakt fram. Endast när man svänger, behövs inte mycke sväng heller. Jag tog den här videon när jag kom hem Jag tror dock inte detta är källan till "allt".. Bakvagnen är en 4-link variant med uniballs i vart fall på övre staget mot axeln, vill nog påstå även undre.. mot karossen är det bussningar vill jag minnas men får nog dubbelkolla det. Stötdämparna har gummibussning nere och "pin mount" upptill med gummibrickor. Panhard staget har gummibussningar (gamla original). Krängaren är demonterad (och gnekandet vill jag påstå blivit mer markant efter det. Om det beror på rörelse eller att bussningarna blivit torrare de gågna två åren kan jag inte svara på dock). Jag har redan lagt lite fett på fjädrarnas anliggningsytor så tycker inte att de borde vara att fjädern gnider mot aluminiumtallrikarna (coilovers). Vid körning skulle jag säga att ljudet mer låter som att det tar i och gnider någonstans (inte hunnit leta märken ännu) än gnek i bussningar. Därav att jag tror det kan vara flera olika saker. En annan sak jag gjort är att justera panhard staget då jag insåg att hjulen satt 5mm mer åt ena sidan. Det var nog orsaken till att den tog i de gamla breddarna på ena sidan men inte den andra. Jag tar tacksamt emot tips och tankar om vad det kan vara. Bilen sköter sig väldigt fint i övrigt, lite mer motstånd i gaspedalen vore kanske inte fel men annars är den lättkörd och fungerar bra att köra iväg med direkt även kall vilket inte alls gått tidigare. Tänkte jag skulle börja med att hissa upp den och bryta lite i axeln, samt ta av bakhjulen så man kan kika bättre i hjulhusen i alla fall. Med en lite längre tur som det blev nu (15km enkel väg till SBP) märkte jag att det är något mer som rasslar kring växelspaken också, bara vid vissa varv och bara på växlarna framåt. Så jag får nog leta lite mer där också @Maz
||
|
Det är nog mest fjäderknarr ja. Tycker den låter mindre idag.. Fjäderknarr kan jag leva med, men de där gnekande gummi-mot-metall i rotation ljudet... Nej tack
Jag plockade av bakhjulen nu. Inga synliga tecken på skrubb i skärmbreddarna i alla fall. Lyfte lite i axeln (fullt utfjädrad har jag några cm jag kan lyfta ytan att fjädrarna tar fast igen). Knäpptyst.. Bussningarna till toppen av coiloversen ser lite väl utplattade ut, kanske är torra i kombination med för hårt dragna? Dumt att jag inte bättrat plåtskärmkanten på ett ställe med.. Där har det tagit i vid något tillfälle tidigare men nu vet jag ju inte om det är skavt mer där eller inte.. Jag tänkte jag skulle loss med coiloversen i vart fall och rengöra allt ordentligt å se om fjäderknarret försvinner åtminstone. Då får jag väl prova haka på hjulen och baxa runt lite mer. Sviker inte minnet mig vill jag påstå att en 4-länk vid krängning även skiftar hjulen framåt/bakåt? Om än väldigt lite så kan det ju vara tillräckligt för att ta i just där. Hjulen jag skruvat på är ju "bara" 55mm högre än original dimension
||
|
Det borde inte vara några knarr alls. De coilovers och uniballs jag har i min bil är helt tysta.
Du har inga poly-bussningar som gnor? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
4-länk stagen har poly mot karossen. Vid närmare eftertanke är de nog pu i panhardstsget med... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Nu har jag haft ner coiloversen och rengjort + smort allt. Inget fjäderknarr direkt efter jag släppt ner den på backen i alla fall.
Det tog fortfarande i skärmkanten på de ställe jag vet att det tagit i förr som jag trodde jag redan åtgärdat.. lite släggande så gick hjulet upp 2cm till i höjd utan kontakt. Nät jag satte ihop coiloversen släppte jag på två hjälpfjädrar med då fjädrarna är i kortaste laget när dämparen är fullt ut. Det ger 5-7mm högre rideheight i sig. Glad i hågen, tar hobbybilen på tjänsteärende! Allt är tyst och fint i 15km sen kommer det där ljudet igen.. först lite sen mer och mer :/ Tog en film på vägen hem, lite kvittrande gnissel från bromsklossarna får man tåla, det är det andra gnorrandet jag stör mig på. Filmen är tagen i kanske 10kmh. Hörs lika väl i högre hastigheter med. Broms eller inte påverkar ej. Hjul mot glasfiber fram skulle kunna vara nått, men de ska inte låta så här tycker jag.. jag upplever det som att det kommer bakifrån men man kan ju bli lurad.. Stödlager? Pga feljusterad mellanaxel? Lagret i sig är nytt (max 10mil gammalt) andra teorier? :s Den lät inte så här för två år sedan. Nytt sen dess är stödlagret, avgassystemet, placering/dragning handbroms "våg" och vajrar till hjulen, skärmbreddare, frontläpp, sidokjolar. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Låter det bara vid sväng? Isf även om du håller ratten still i sväng?
Anledningen till frågorna är att jag haft spindelleder som låtit hemskt och då endast vid rörelse i ratten. Iof från fel ände mot vad du tror.. _________________ johan freiman |
||
|
Jag hade något liknande konstigt ljud när jag hade satt ihop original topplagring i fel ordning på 924:an
I mitt fall var det lagret nr.9 som strulade till det
_________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||
|
Tack för tipsen!
Stilldouble: Lagerljud skulle de kunna vara. Men jag blir inte klok på vilket i så fall.. ett hjullager brukar ju låta åt ett håll, här låter det lika åt båda.. övriga lager tycker man borde låta oavsett om man svänger eller inte? Freiman: endast vid sväng (även med ratten fast så säg med framhjulen pekandes valfritt antal grader). Tyst när man kör rakt. Spindellederna har inte gått 200 mil så tycker inte de ska vara dom.. GtBen: God tanke men jag har inga sånna lager. Det är dubbla a-armar fram och coils med bussning i båda ändar. :/ Det allra allra mesta är så gott som nytt (sen kan de va slut ändå iofs.) Alla bussningar är bytta, alla leder, jag vill påstå att alla hjullager är bytta även om jag känner mig lite osäker på bakaxeln.. stödlagret som sagt bytt. Men en sak slog mig dock nu... Hjullagren fram är koniska. Dom har jag nog bara justerat i samband med att jag satte ihop allt för kanske 3 år och säg 100-150 mil (max) sedan. Men det känns långsökt? Bilprovningen borde snappat upp det i måndags tycker jag nästan i så fall...Tycker fortfarande det borde låta olika om det är hjullager och att det låter mer som ett gummi-skav-ljud.. :/ Enda snurrande del jag kommer på med gummi nära utom hjulen är hardyskivan och stödlagret. Men då borde det ju också låta "hela tiden".. Är det ens möjligt att sätta stödlagret "fel"? Hardyskiva fram och knut kors bak, delad mellanaxel (volvo 240). Jag vill påstå att det "nästan" inte går göra fel med den konstruktionen? I så fall sätter man lagret så det märkbart bryter i hardyn t ex. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Kollat hjullagren fram nu. Kan inte påstå att jag upptäckte något fel.. Lite lite tightare justerade blev dom men verkligen inte mycket. Fettet var fortfarande mellan grått (brukar ju bli ganska svart med tiden och eventuell värme).
När hjulen ändå var av kikade jag på skärmkanterna fram, lite skrapmärken fanns där så jag slipade till dom lite till och skruvade upp coiloversen 5mm (vilket nog inte ger mer än kanske 3mm rideheight men någonting i alla fall). Klämde och kände på alla leder, allt förefaller vara tipp topp. Ålade mig också in under bilen och lossade de två skruvarna som håller stödlagret och ryckte lite i det. När jag släppte det så ställde det sig över de två hålen igen så det känns inte heller särskilt troligt (även om det är ett biltema lager och jag har varit med om att dom är dåliga från start tidigare så tycker jag inte ljudet känns rätt ändå). Avgassystemet är fortfarande normal rostfri kulör så inga tecken på att det går osedvanligt varmt eller liknande. Nu ska man helst inte utesluta saker.. Men jag tänker väl ändå rätt när jag säger att eftersom det är tyst när jag rullar rakt så bör det vara någonting kopplat till styrning eller sidokrafter (dvs krängning)? Eftersom ljudet är "konstant" bör det också vara något som rör sig när bilen rullar? Det utesluter väl egentligen hela drivlinan utom möjligen hjullager bak? Motor, låda, mellanaxel, diff och dess lager påverkas ju inte av att jag svänger. Det utesluter kuggstången, styrlederna, spindellederna och rattaxeln eftersom dessa är stilla när jag har ratten stilla. Det borde utesluta krängaren fram eftersom ljudet är konstant? Kvar är då egentligen "bara" hjullager, kontakt mellan hjul och något samt bromsskivor? Panhardstag och fyrlink bussningar känns också långsökt.. Allt de bör vara stilla (more or less) vid konstant sväng i rull? För att utesluta bromssystemet borde man kunna testa köra en kort bit med hårdare inbromsningar för att bygga värme och se vad utfallet blir? Usch vad jag avskyr sånt här... Bilen fungerar klart över förväntan i övrigt så kommer ett konstigt ljud och man vågar inte ta längre svängar än 15-20km i stöten :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Låter som om diffen bak håller på att gå.
Lyft upp bilen och Snurra bakhjulen, ev lås upp det ena om du har lamelldiff,och kolla där. Låter som om det bara hörs när hjulen snurrar olika fort... _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||
|
Re:
Det ska jag testa! Det sitter en torsendiff där, alla lager difflager byttes i samband med att jag satte i den. Den är också i princip "ny" så det vore ju Jävligt tråkigt om den gått :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Jobbar hemifrån idag så tog en eftermiddagsrast i garaget.
Båda hjulen i luften, hör inget annat än bromsklossarna som släpar lätt mot bromsskivorna. Släpper ner ena hjulet i backen, krävs en del kraft för att få det andra att gå runt men när det väl snurrar så är det samma sak, bara bromsklossarna släpande mot skivorna som hörs. När den ju dessutom "kall". Bör nog prova direkt efter att ljudet funnits (varmkörd) också. Minnet säger att det är en Tenaci torsen.. Bakaxeldelar har två "märken", kommer på rak arm inte ihåg vilken jag köpte.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Hmmm, undrar om du verkligen kan provocera fram ljudet i diffen (om detta nu är felet) med att bara snurra hjulen obelastade - i "tommen" uppe i luften?
Tänker lite kring min tidigare kommentar - att det låter som lagervåld. Att bara snurra hjulen blir ju inget "våld"... _________________ Magnus Falk |
||
|
Re:
Samtidigt borde inte lagren utsättas för så mycket "våld" puttrandes på tomgång på ettan i 10kmh? Jag tycker sånna här problem är svinjobbiga.. det kan va en skitsak, de kan vara en stor sak. Inget som man enkelt ser/hör att jamen de är ju detta! Det ockuperar majoriteten av min tankekraft tills det är löst... Just nu är jag lite i limbo, är det lösbart inom rimlig tid - eller blir det att sikta på nästa säsong? :/ Diffbromsen är som sagt "ny". Bilen har inte gått 200 mil i min ägo ännu. Dreven är gamla och nu när jag grubblat på det är jag tveksam till att jag bytte pinjong lagrena.. Är ljudet kvar vid nästa tur ska jag i alla fall testa vrida runt på hjulen bak, hör jag inget får jag kanske göra ett oljebyte å se hur det ser ut innan man går djupare in i det :/ När jag vred styrningen tidigare idag med framhjulen i luften hörde jag något liknande ljud som jag tror var knutkorsen på rattstången. Ena korset är ganska nära grenröret, men det är ju stilla vid konstant sväng :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, Hitta ljudkällan?
|
451 besök idag (109871 totalt) |