|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609
Trådstartare

01 Nov 2004 04:02
Gissa räserbilen - käck instrumentering
_________________ Anders Hansson
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42383

Forumägare

01 Nov 2004 04:48
PLEASE HURRY!
_________________  Magnus Thomé
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

01 Nov 2004 08:38
Please hurry, ja
Instrumenten till vänster ser ut som dom kommer från en 911:a 993 eller äldre. Framskärmen bär lite prägel från en 964 eller äldre men ändå inte.
Inte alltför vild gissningen att den är överladdad med tanke på dom två synligaste instrumenten i ratten antar jag
Gissningen går mot en räserbil som iofs inte är en Porsche men har en mittmonterad turboladdad B6 och en växellåda med vänt kronhjul.
_________________ Pär Hylander
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609
Trådstartare

01 Nov 2004 09:59
| Pär Hylander skrev: | Please hurry, ja
Instrumenten till vänster ser ut som dom kommer från en 911:a 993 eller äldre. Framskärmen bär lite prägel från en 964 eller äldre men ändå inte.
Inte alltför vild gissningen att den är överladdad med tanke på dom två synligaste instrumenten i ratten antar jag
Gissningen går mot en räserbil som iofs inte är en Porsche men har en mittmonterad turboladdad B6 och en växellåda med vänt kronhjul. |
Det är en Porsche och övriga antaganden är korrekta. Vilken bil tänkte du på Pär?
_________________ Anders Hansson
|
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851

01 Nov 2004 10:55
Jag gissar på en 914/916 (något modifierad?)
_________________ Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609
Trådstartare

01 Nov 2004 11:01
| Andreas Somogyi skrev: | | Jag gissar på en 914/916 (något modifierad?) |
Nix, det är en räserbil som Porsche aldrig gjort en gatlegal bil av. En av de större anlednigarna till att den konstruerades var att föregångsmodellen inte klarade nya hårdare krav om säkerhet. Modellen är även omtyckt av förare (piloter?) som menade att den var bekväm att köra med och det rensades en del prisbord under några år.
_________________ Anders Hansson
|
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375

01 Nov 2004 11:13
Jag gissar på 956
/Björn
_________________ /Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609
Trådstartare

01 Nov 2004 11:14
| 964c2 skrev: | Jag gissar på 956
/Björn |
Nu bränns det..
_________________ Anders Hansson
|
999
London
Här sen Sep 2004
Inlägg: 61

01 Nov 2004 11:19
Just a wild guess... is that the Porsche 962?
_________________ Porsche 993 Carrera 4
|
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375
_________________ /Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609
Trådstartare

01 Nov 2004 11:22
_________________ Anders Hansson
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13526

01 Nov 2004 11:30
| sweanders skrev: |
Nix, det är en räserbil som Porsche aldrig gjort en gatlegal bil av. |
Vet inte hur officiellt uppbackad den här bilen var , men helt utan fabrikens godkännande lär den ju inte ha varit.....
http://www.fast-autos.net/dauer/dauer962.html
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609
Trådstartare

01 Nov 2004 11:35
| Fredrik - SLC skrev: | | sweanders skrev: |
Nix, det är en räserbil som Porsche aldrig gjort en gatlegal bil av. |
Vet inte hur officiellt uppbackad den här bilen var , men helt utan fabrikens godkännande lär den ju inte ha varit.....
http://www.fast-autos.net/dauer/dauer962.html |
Jag har för mig att historien är att Dauer-stallet ville fortsätta tävla med bilen och för att kvala in på LeMans i någon av gatbilsklasserna var de tvingade att göra en gatbil av den. Vilket även visade sig vara en bra affärside.
Jag tror det är många som kan tveka mellan drömbilar som CGT, Enzo och MLF1.. Men en 962 ligger enligt mig mycket högre på skalan.. Även om det är en Dauer och inte en Porsche enligt regbeviset.
_________________ Anders Hansson
|
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375

01 Nov 2004 12:06
| sweanders skrev: | | Fredrik - SLC skrev: | | sweanders skrev: |
Nix, det är en räserbil som Porsche aldrig gjort en gatlegal bil av. |
Vet inte hur officiellt uppbackad den här bilen var , men helt utan fabrikens godkännande lär den ju inte ha varit.....
http://www.fast-autos.net/dauer/dauer962.html |
Jag har för mig att historien är att Dauer-stallet ville fortsätta tävla med bilen och för att kvala in på LeMans i någon av gatbilsklasserna var de tvingade att göra en gatbil av den. Vilket även visade sig vara en bra affärside.
Jag tror det är många som kan tveka mellan drömbilar som CGT, Enzo och MLF1.. Men en 962 ligger enligt mig mycket högre på skalan.. Även om det är en Dauer och inte en Porsche enligt regbeviset.  |
Ja, jag hade valt en Dauer962 före de superbilar som finns idag alla dar i veckan
/Björn
_________________ /Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609
Trådstartare
_________________ Anders Hansson
|
|