Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Gissa räserbilen - käck instrumentering
1474 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
Gissa räserbilen - käck instrumentering


_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42383

Forumägare
Forumägare

PLEASE HURRY!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Please hurry, ja

Instrumenten till vänster ser ut som dom kommer från en 911:a 993 eller äldre. Framskärmen bär lite prägel från en 964 eller äldre men ändå inte.

Inte alltför vild gissningen att den är överladdad med tanke på dom två synligaste instrumenten i ratten antar jag

Gissningen går mot en räserbil som iofs inte är en Porsche men har en mittmonterad turboladdad B6 och en växellåda med vänt kronhjul.

_________________
Pär Hylander
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Please hurry, ja

Instrumenten till vänster ser ut som dom kommer från en 911:a 993 eller äldre. Framskärmen bär lite prägel från en 964 eller äldre men ändå inte.

Inte alltför vild gissningen att den är överladdad med tanke på dom två synligaste instrumenten i ratten antar jag

Gissningen går mot en räserbil som iofs inte är en Porsche men har en mittmonterad turboladdad B6 och en växellåda med vänt kronhjul.


Det är en Porsche och övriga antaganden är korrekta. Vilken bil tänkte du på Pär?

_________________
Anders Hansson
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Jag gissar på en 914/916 (något modifierad?)

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
Andreas Somogyi skrev:
Jag gissar på en 914/916 (något modifierad?)


Nix, det är en räserbil som Porsche aldrig gjort en gatlegal bil av. En av de större anlednigarna till att den konstruerades var att föregångsmodellen inte klarade nya hårdare krav om säkerhet. Modellen är även omtyckt av förare (piloter?) som menade att den var bekväm att köra med och det rensades en del prisbord under några år.

_________________
Anders Hansson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Jag gissar på 956

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
964c2 skrev:
Jag gissar på 956

/Björn


Nu bränns det..

_________________
Anders Hansson
Citera
999
London
Här sen Sep 2004
Inlägg: 61



Just a wild guess... is that the Porsche 962?

_________________
Porsche 993 Carrera 4
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



sweanders skrev:
964c2 skrev:
Jag gissar på 956

/Björn


Nu bränns det..


Skulle ju skrivit /962

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
999 skrev:
Just a wild guess... is that the Porsche 962?


I don't expect you to have seen the pictures before at all.. But yes, it's correct.

Mer bilder och info om just detta exemplaret finns här:

http://forums.rennlist.com/rennforums/showthread.php?t=167280

_________________
Anders Hansson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13526



sweanders skrev:


Nix, det är en räserbil som Porsche aldrig gjort en gatlegal bil av.


Vet inte hur officiellt uppbackad den här bilen var , men helt utan fabrikens godkännande lär den ju inte ha varit.....

http://www.fast-autos.net/dauer/dauer962.html

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
sweanders skrev:


Nix, det är en räserbil som Porsche aldrig gjort en gatlegal bil av.


Vet inte hur officiellt uppbackad den här bilen var , men helt utan fabrikens godkännande lär den ju inte ha varit.....

http://www.fast-autos.net/dauer/dauer962.html


Jag har för mig att historien är att Dauer-stallet ville fortsätta tävla med bilen och för att kvala in på LeMans i någon av gatbilsklasserna var de tvingade att göra en gatbil av den. Vilket även visade sig vara en bra affärside.

Jag tror det är många som kan tveka mellan drömbilar som CGT, Enzo och MLF1.. Men en 962 ligger enligt mig mycket högre på skalan.. Även om det är en Dauer och inte en Porsche enligt regbeviset.

_________________
Anders Hansson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



sweanders skrev:
Fredrik - SLC skrev:
sweanders skrev:


Nix, det är en räserbil som Porsche aldrig gjort en gatlegal bil av.


Vet inte hur officiellt uppbackad den här bilen var , men helt utan fabrikens godkännande lär den ju inte ha varit.....

http://www.fast-autos.net/dauer/dauer962.html


Jag har för mig att historien är att Dauer-stallet ville fortsätta tävla med bilen och för att kvala in på LeMans i någon av gatbilsklasserna var de tvingade att göra en gatbil av den. Vilket även visade sig vara en bra affärside.

Jag tror det är många som kan tveka mellan drömbilar som CGT, Enzo och MLF1.. Men en 962 ligger enligt mig mycket högre på skalan.. Även om det är en Dauer och inte en Porsche enligt regbeviset.


Ja, jag hade valt en Dauer962 före de superbilar som finns idag alla dar i veckan thumbs up

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
964c2 skrev:
sweanders skrev:
Fredrik - SLC skrev:
sweanders skrev:


Nix, det är en räserbil som Porsche aldrig gjort en gatlegal bil av.


Vet inte hur officiellt uppbackad den här bilen var , men helt utan fabrikens godkännande lär den ju inte ha varit.....

http://www.fast-autos.net/dauer/dauer962.html


Jag har för mig att historien är att Dauer-stallet ville fortsätta tävla med bilen och för att kvala in på LeMans i någon av gatbilsklasserna var de tvingade att göra en gatbil av den. Vilket även visade sig vara en bra affärside.

Jag tror det är många som kan tveka mellan drömbilar som CGT, Enzo och MLF1.. Men en 962 ligger enligt mig mycket högre på skalan.. Även om det är en Dauer och inte en Porsche enligt regbeviset.


Ja, jag hade valt en Dauer962 före de superbilar som finns idag alla dar i veckan thumbs up

/Björn


Jo, precis.. Speciellt som man nu kan få dem med AC och DVD-spelare..

_________________
Anders Hansson
Citera
Bilder o videos
Gissa räserbilen - käck instrumentering
1474 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande