Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50
13 besök idag (157330 totalt)
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021

Fast tror ni inte haveriet är grundad i för lite WD-40?

Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Trådstartare
"Det går bra nu"...

Mina delar till den reservmotor som valts ut, välsignats och fått äran att ta plats i Westfielden, fick en förstklassig PostNord-behandling. Först fick de stackars Japanska delarna åka med till fel stad, och när det åtgärdats, till fel utlämningsställe (men i alla fall ett utlämningsställe i Vagggeryd, vilket ses som en delseger - man ska ha rimliga förhoppningar på PostNördarna). Enligt appen väntade de i fredags på ICA, men enligt PostNords system på ICAs befann sig mitt paket i en parallell dimension. Vid samtal med kundtjänst (90min väntetid, ftw) kunde en smart snubbe lura ut på vilken hylla på ICA mitt paket låg, så "om du bara åker tillbaka dit och ber dem kolla på just den hyllan". Tror ni det funkade? Nääää, det visade sig att mitt paket skickats tillbaka till någon Post-central redan 10timmar tidigare, förhoppningsvis inte för att ge sig ut på en ny Sverige-turné.

Nu hade jag inte haft någon garagetid i helgen ändå, det såg lilla Dixie till!

Vår lilla gridgirl Dixie är..... Hon är liksom.... Låt oss säga såhär: Dixie upplever ytterst frekvent mycket stor förvåning på sin väg genom livet. Hon är otroligt snäll, gosig och positiv och hon älskar spontant alla. Hon funkar superbra med små barn ("klappa vovven!") och hon är alltid sprudlande glad och lycklig. Smart däremot..... är hon inte.

Omkring 23:30 lördag kväll beslöt sig Dixies tre hjärnceller impulsivt för att det var en bra idé att kuta preeeciiiiiis framför fötterna på min flickvän/sambo/kvinna/käresta, då hon gick i trappan. Den lilla hunden klarade sig oskadd (men förvånad), men min stackars flickvän bröt handleden. Alltså spenderades lördagsnatten och precis heeeeela söndagen på Värnamo sjukhus, tills jag tillslut (söndag kväll) kunde köra hem min kvinna, som nu har armen i ett stort gips (vilket gjorde lilla Dixie förvånad).

Jag har i alla fall hunnit med att avsluta haveriutredningen av Push-motorn som gick hädan på Rudskogen.

Tillslut hittade jag de sista bitarna av vevstaken. De ser lite obekväma ut därnere, stenhårt mosade mellan växellådans stora drev och motorblocket...

Otroligt nog blev det inte en skråma på toppen! Det var en bra överraskning!

Lite snopet att vevstaken absolut insisterade på att stampa till på kanten av cylindrarna, för annars hade de varit helt oskadda också.

Som förväntat fick vevaxeln och blocket ta de värsta smällarna när vevstaken hade sitt lilla tantrum. Det hela började utan tvekan med att vevstakslager #4, vårt återkommande lilla problem-lager, havererade och spann, gissningsvis staplade de båda lagerhalvorna ovanpå varandra och sprängde vevstaken inifrån.

Vad som är positivt är att resterande lager i motorn verkar ha haft en bekväm och trycksatt tillvaro, i alla fall fram till dess att #4 sabbade det roliga för alla andra. Så slutsatsen från Kristensson Haveriutredningskonsultation är att vi rimligen kan ge nuvarande koncept och lösningar en chans till. Dock utan att inkludera en tveksam vevaxeltapp eller ett efterblivet problem-lager i ekvationen, den här gången.

Bara att bängla vidare. Mot nya, djärva mål!

GMAB
Ordsmedjan
Citera 1
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Ser ju trots allt överkomligt ut, avseende mängden arbete med att få ihop motorn igen.

Det verkar som min hypotes höll, med att kamkedjan inte kunde ha (direkt eller indirekt) havererat toppen.

På något sätts känns dessa motorer ändå rätt lättskruvade ut? Liksom när man plockade isär den gamla Zündappen vid tiden det begav sig, man liksom kan överblicka alla delarna på bordet på en gång?

Det kommer bli bra det här!

Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Ser ju trots allt överkomligt ut, avseende mängden arbete med att få ihop motorn igen.

Det verkar som min hypotes höll, med att kamkedjan inte kunde ha (direkt eller indirekt) havererat toppen.

På något sätts känns dessa motorer ändå rätt lättskruvade ut? Liksom när man plockade isär den gamla Zündappen vid tiden det begav sig, man liksom kan överblicka alla delarna på bordet på en gång?

Det kommer bli bra det här!

De är riktigt fina motorer. Kanske inte direkt moderna längre (de är trots allt från 2004-2006) men håller hög nivå i avseende på ingenjörskap och tillverkningskvalitet. Sedan är det smidigt att ha allting i så liten och lätt paketering. Blir lätthanterligt.

Kamkedjan hoppade inga kuggar, där hade du helt rätt! Men.... en annan kedja gjorde faktiskt det. Kedjan och kedjeguiden till oljepumpen blev helt mosade. Ljudet jag hörde måste kommit från den kedjan. Att bakhjulen låste sig kom sig av att bitar från vevstaks-kadavret kilade fast sig mellan växellådans huvuddrev och blocket.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50
13 besök idag (157330 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande