| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 330i Clubsport -05
|
513 besök totalt |
|
Sååå... Jag köpte en BMW E90 330i för 1½ år sedan för att jag behövde ha en vinterbil. Men sen som det brukar bli så dök det upp tokiga idéer i huvudet om att den skulle ju funka perfekt till Nüburgring men även för att använda här hemma i Sverige, mest för att nära och kära ska kunna följa med och köra om dom vill. Men bilen ska fortfarande kunna fungera som vinterbil för jag behöver inte en till bil.
Bilen jag köpte var en tidig svart BMW E90 330i som var helt original med den enda rätta motorn, N52B30, och den hade endast haft 2 brukare sedan ny varav den senaste endast hade ägt den i några månader. Bilen den andra brukaren egentligen ville köpa (pga färgen) blev såld för att sedan bli till salu igen och det var där jag klev in i bilden. Bilen hade gått lite drygt 16K mil när jag köpte den och servicen hade blivit skött enligt servicebok och vattenpumpen var nybytt. Efter inköpet gick jag i vanlig ordning igenom bilen och bytte motorolja/-filter, växellådsolja, bakaxelolja, servoolja, tändstift, tändspolar, spänn-/löprullar och remmen. Vad var då planen? En bil i Clubsport-anda som ändå kunde brukas på vintern, så inga exponerade ledlager fick användas. Det som först skulle tas tag i var allt i chassiväg och bromsarna. Lite bilder på en helt original BMW E90 330i 2005 som är i väldigt fint skick invändigt men har några dörruppslag och repor på utsidan, men ingen utvändig rost bortsett från skarven på bakluckan där det finns väldigt lite ytrost.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
|
Haha, mer eller mindre identisk med det jag gjorde i våras. En E90 330i -05 där jag bytte bromsar och satte på riktiga fjäderben (samt M3-bärarmarna), däck och fälg (265/35-18 på 9.5").
Sedan skar servopumpen första trackdayen på Knutstorp Tydligen inte helt ovanligt på dem, fick jag lära mig.
Bromsarna blev helt kolossalt bra med 340mm F20 och Carbotech XP12 fram och XP10 bak. Twinning!
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
|
Re:
Haha ja se där! Vi kör på väldigt lika koncept då, kör också 265/35/18 runtom. Tycker att styrningen är ganska tung i låg fart, mycket tyngre än alla andra bilar jag äger. Väl uppe i fart tycker jag att den är bra. Får hålla tummarna att servon håller, var den dyr? För mig blev bromsvalet enkelt då jag hade M2:an originalbromsar (380 mm) liggande med nya belägg. Räknade på kolvarean för M2:ans ok (samma som dina tror jag) och om jag inte miss fel skiljde det -0,5% så bromsbalansen flyttades en gnutta bakåt, men sen kompenserades det en aning av de större skivorna. Kör med PBS ProComp fram och Endless ME22 bak, blir ME22 fram sen också. Har aldrig varit särskilt intresserad av E90 för den ser lite tråkig ut, men den har växt med tiden och chassigeometri och drivlina är kanon. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
|
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
|
Börjar med att gå igenom vad som är gjort med framvagnen. Eftersom bilen skulle gå på Ringen primärt ville jag inte ha för hårda fjädrar och efter lite diskussion med Fredrik Wiborg landade det på ett D2 Sport med lite hårdare fjädrar (14 kg fram och 18 kg bak), ett D2 Racing med mjukare fjädrar funkade inte då dämparen hade hamnat utanför fönstret där den vill jobba. Men ett D2 Sport blir en bra början sen får jag se om det behövs något annat framöver.
Eftersom fjädrarna inte skulle bli särskilt hårda kompenserade jag det med H&R krängare till BMW E90 M3, som är både grövre och solida till skillnad från standard M3 krängare. Detta parades ihop med nya OEM TRW M3 bärarmar där thrust armsen fick bussningar från Millway. Krängningshämmarbussningar från Strongflex i 90 Sha och krängningshämmarstag från TRW (som sedan byttes mot justerbara från J-Spec) som ej är med på bild. Nya hjullager från FAG blev det också och även nya inre och yttre styrleder från TRW.
Topplagringarna sattes på max camber då jag misstänkte att det inte skulle bli så mycket då det enbart var sport.
Spindlarna är i aluminium så dom är tacksamma att göra rent så de matchar allt annat som är nytt.
||
|
Vidare till bakvagnen!
Det blev ett beprövat koncept med OEM TRW M3 bärarmar och toe armar som jag trodde skulle passa, men det visade sig att dom var kortare än till non-M så gör inte samma misstag som mig. Jag hade missuppfattat information som fanns tillgänglig på nätet. Så det blev att köpa Millways toe armar med gummidamasker istället. Till de släpande bärarmarna blev det Strongflex PU-bussningar i 90 Sha och samma sak till de inre bussningarna på camberarmarna (där fjäder och dämpare sitter monterad) men även till övre och nedre bussningarna till dämparna. De yttre kullederna till camberarmarna blev utbytta mot nya OEM TRW, bakvagnsbryggan fick solida bussningar i aluminium och nya hjullager från FAG monterades. Krängningshämmaren blev precis som fram en H&R till en E90 M3 med bussningar från Strongflex och krängningshämmarstag från TRW.
Då jag hade lite tidspress och för att E90:in är min bruksbil köpte jag en nästintill komplett bakvagn för att ha en extra bakvagnsbrygga och samtliga bärarmar som återanvänds.
Dessa lämnades på blästring och pulverlack och resultatet blev kanon!
Sen påbörjades monteringen av allt. Allt som inte blev utbytt och nytt slipades och lackades (spindlar, drivaxlar, förstärkningsstag...).
Original bakaxel/diff återmonterades, finns lite planer framöver. Mer om det sen.
||
|
Re:
Hur var E87:an på Ringen med den kortare hjulbasen? _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
|
513 besök totalt |