Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69
23 besök idag (405538 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det finns väl lika många nyanser av vitt som summan av resten av alla färger. Det verkar iaf så de gånger man får nästan fel.

Tur att man kör blått och skarp dekor, så det inte syns på 20 meter (att mycket av bilen är sprejburkslackad med 1K).

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Björn Davidsson skrev:
OscWan skrev:
Björn Davidsson skrev:
Ok! Då jagar jag 2k spray då!
Bara försöka hitta rätt kulör, bilen är lackad förut med typ " bas" vit. Brytbas.. Men det har ju både blekts och gulnat lite... " 50 shades of white" får det bli. Bmws alpinvit får jag för mig är föör vit, nästan lite blått i?

Oxford White är nån ford vit med lite gult/ rök i...

Jag köper alla mina sprayfärger på https://lovab.se/ - det är exakt samma färg som används hos billackerare, bara att de pytsar ner det i en sprayburk. Så först på med lacken, sedan på med en tvåkomponentsklarlack. Blir helt galet bra.

Om du har någon lös del som kan skickas (typ tanklock) så kan jag köra in till dem (bara en kvart från firman) och de scannar av färgen och blandar till exakt samma.

Tack, det var hyggligt av dig! Minsta delen är dock dörrsidorna... Måste ju vara någon i stockholm som har samma möjlighet? Fast det gäller ju att keep u the apperence med "2 nyanser av vit..."

KGK Autoexperten Butik Stockholm Syd säljer färg, blandar även 2K på burk, osv. Om de kan scanna en färg vet jag inte, men de är ett samtal bort och är trevliga de gånger jag har ringt,
Dvs jag ringer på morgonen och beställer burkar, så är de färdiga när jag tar en omväg hem från jobbet.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Det finns väl lika många nyanser av vitt som summan av resten av alla färger. Det verkar iaf så de gånger man får nästan fel.

Tur att man kör blått och skarp dekor, så det inte syns på 20 meter (att mycket av bilen är sprejburkslackad med 1K).

Jag tror ordtrycket är:
Good from afar, but far from good.

ordtryck är oxå ett bra ord tycker jag...

Har oxå kört en del 2k på sprayburk, funkar grymt bra.
Det där med 80 nyanser av vitt kan va ett helvete...

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fixxe skrev:
Har oxå kört en del 2k på sprayburk, funkar grymt bra.
Det där med 80 nyanser av vitt kan va ett helvete...
Undrar om man kan få den där ultravita (som ska reflektera extremt bra)?
Då bör det i teorin bli samma tills nån hittar på nåt ännu vitare. I teorin då...

stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Det finns bara en vit färg som är minst klabb med. Base White, helt obruten kritvit. Gulningar osv och annat brukar kunna poleras bort så ursprunglig kulör kommer fram när det är dags att bättringsmåla.

Mönsterås
Här sen Jul 2008

Min har också 50 shades of white, och även om det mesta är målat från samma burk så blir det värre och värre nyans-skillnader för varje gång även om man polerar det gamla.
Jag funderar på folie, hur håller/åldras det? och ...hur svårt kan det vara att foliera

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Nytt motorblock. Hemma från Jari Konola , borrat för mina kolvar.
Verkar vara en kopia på Darts SHP block. Stålöverfall, korsborrade ramlagerskruv, förbättrade oljekanaler.
Håller på och måttar in bakre ramlageröverfallet som ev. behöver bearbetas lite för min hybridtorrsumppump ( puh!)

Citera 6
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

It puts the engine back in the car.

It puts the engine back in the car, or else it gets the hose again.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Tvungen att googla när du kommer med sådana uttryck... hahaha...

Nej, ingen motor i bilen ännu, jag skyller på privara sektorn, dvs familj som tagit mesta tid... Semester nu, en vecka har oxå tillbringats i Wales (ånglok uppför snowden mountain var coolt, rekommderas.) samt just nu är det softande på landstället i varberg.

Motorhuven är dock lagd slipgrund på och väntar på 2k sprayburkar, som verkar blivit försenade...

Motorn då? Jo den är påbörjad ihopmonterad. Vev och kolvar är i. Har varit lite trassel med val av topplockspackning samt lite knölande med oljesystemet i blocket. Oljekanalerna är ju som sagt lite annorlunda borrade så jag behöver tillverka lite restriktorer eftersom jag kör med mekaniska lyftare och inte hydraliska. Oljepump har hittat sin plats oxå.

Citera 5
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Fick på lite färg på huven igår kväll iaf . Riktig bra 2k spray!

Scania Base white blev det. Få se hur det ser ut när bilen kommer ut i ljuset sen. Jag känner han som gjort underjobbet...

Citera 1
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Dekor med hög konstrast löser alla problem med finish på 20m håll.

Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jag var nere på Mantorp i helgen som var. Jag fick ett meddelande från Eric Ridström, en förarkollega i Modsport och även jobbkollega på det stora företaget..

"Hej, hade du möjligvis tänkt åka ner till Mantorp för augusti tävlingen? Jag är mekanikerlös och skulle nog kunna behöva lite hjälp, och tänkte fråga hurvida du har möjlighet?"

Jag hade egentligen bara tänkt åka ner och kolla en av dagarna, snacka lite med klasskollegerna och kolla lite racing. Meeen, lite samtal hemmavid kom frun och jag fram till att Eric skulle nog uppskatta hjälp hela helgen

För er som inte vet så har Eric under några år byggt en Pontiac Fiero enl modsportreglementet. Eller ja, det är väl inte så mycket Fiero kvar. Mittmotor, porschelåda och rörchassi är väl talande för en rejäl räserbil.. Venturitunnlar, välbyggt chassi och superfinish! Motorn är en 4.5 liter cheva racemotor, löst baserad på 4.3 v6 som satt i astro, s10 pickup etc.
Bilen väger ca 1000kg

Sagt och gjort, åkte ner efter jobbet i fredags och möte upp Eric i depån. Det var fritest på fredagen och Eric hade precis kört första testet vid 13 när han ringde och jag precis satt mig i bilen. " Hej, Jag körde bara 2 varv, något låter väldigt illa i bilen.. jag håller på att kolla om jag hittar något.."

Tänkte att det kanske inte blir något rejsade. Han ringde en stund senare och sa att han hittat felet. Ett grenrör hade lossat helt och låg löst, så inte så konstigt det levde om. När jag väl anlände till Mantorp hade Eric fixat felet med ny packning och skruvar. Jag anlände i tid fritest nr 2 som skulle gå kl 16. Hjälpte till lite i depån och vi fixade det sista och sedan ut på test 2!

Eric körde några varv men man såg att det inte gick så fort och motorn lät sådär...

In i depå, kollade av lite däcktemp/ tryck och sedan ner för lite felsök. Eric sa att motorn inte varvade mer än 4500rpm sedan orkeslös.

Eric kollade loggar och skickade till sin mappare, som i sin tur såg att det verkade gå lite snålt men eftersom Eric inte varvade mer än 4500 så såg man inte mer. Eric hade dock bränsletryckgivare kopplad till Maxxecu:t. Men av någon anledning var den inte med i loggfilen. Vi såg dock 3.3 bar i depån när vi stod och varvade men det är ju rejäl last som behövs för att se om det bottnar.. testtid var slut så vi tog kväller och monterade tält och gjorde iordning Erics inhyrda husvagn för sova. Sen middag på Rastamacken bredvid Mantorp, kvällens snitzel var ingen höjdare så en sån blir det inte mer.

Kanonmorgon sedan, frukost i husvagnen för att sedan göra iordning för kval, förövrigt enda körningen på lördagen för Modsport. Eric såg till att bränsletryck fanns med i loggsetupen men vi gjorde även iordning en multimeter installation på polerna på pumpen för att verkligen se att spänning fanns till pumpen under last.

Även ny streamer monterades

Erics gamla kollega Johan hjälpte till under lördagen

Eric körde kval men likadant, ingen ork över 4500. Nu såg vi dock tydligt på loggen att det saknades bränsletryck efter 4500 rpm så felet hittat. Men orsaken då?

Pumpen fick spänning hela tiden så det kunde vi ta bort.

Vi klurade och letade fel hela eftermiddagen, Pumpen gick och var alldeles ny, igentäppta slangar? Trasig regulator? Fast då borde vi inte ha tryck till 3.5 bar. Bränslefilter, det hade Eric kollat i samband med pumpbytet. Erics pappa hade anlänt på förmiddan (för övrigt Bo Ridström om några känner igen namnet) Han hade med sig en beggad regulator och lite slangar. Jag började riva regulator men vi hindrade oss, varför skulle den vara trasig om det faktiskt finns tryck på lågvarv? Tog ur bränslefiltret, försökte blåsa igenom det. Det gick inte. Tog isär det, såg rent ut, inga partiklar alls. Men såg det inte lite konstigt ut? Det är ju ett 10 mikron stålsil, man brukar ju kunna se "nät"mönstret... Skrapade lite på silen, lossande som tunt metalldamm från silen. Den var nog igentäppt ändå! Vi konstaterade att det var nog rester av Erics gamla trasiga pump som satt i filtret! Hittade en skarv An nippel på en av slangarna som Bo hade tagit med sig. Monterade på den istället för filtret och satte ihop bilen. Vi får köra utan filter. Startade bilen, ingen jätteskillnad på bränsletrycket, det gick upp till 3.5 bar. Men Vi hade ju ingen mer körning för idag så var bara ta kväll och köra iordning bilen för söndagens två race.

Vi hade första racet, 9.00, så vi linade upp. Eric startade näst sist efter det urusla kvalet.

Han halkade efter lite i starten, lätt morgonfuktig bana är sådär roligt.. Men nu funkade bilen! Den verkade varva sina 8000 rpm igen och Eric kom ikapp klungan och började plocka några placeringar. Var riktigt roligt att se att det faktisk verka lira nu! Var hyffsat startfält i Modsport med 15 bilar så det var kul att se. Eric kom på en 10 position. Han körde aningen försiktigt. Loggen visade nu bra bränsletryck hela vägen, så var det med det.

Vi hade hela tiden ett litet irriterande oljeläckage som vi nu kunde koncentrera oss på att hitta. Nästa race var kl 16 så vi hade några timmar på oss. Hittade inget! Provade att plocka bort en slang occh nipplar till en extra oljetrycksgivare som Eric monterat i bilen, utan att hitta något direkt fel där men det var kladdigt runt om. Regnet kom och vi monterade regndäck och impregnerade vindrutan.

Race 2 var blött! På formationsvarvet strulade motorn för Eric, han körde in i depå när de andra brakade iväg och starten gick. Sprang ner till honom från taket där jag stod. Eric pekade på en elkontakt som han ville skulle kopplas ihop. Fipplade med fingrarna men fick ihop kontakten. Eric brakade iväg ut på bana, nästan ett varv efter de andra. Men bilen gick bra! Och Eric kom faktiskt ikapp klungan efter några varv och började passera bilar. Det kändes som en rejäl seger och kul för Eric! Eric berättade senare att kontakten var för shift cuten, han hade velat prova köra utan, men det verkade som styrsystemet inte gillade det och drog av all effekt istället.. Eric körde ikapp sitt tappade varv och kom i mål med en 6 bästa tid i regnet.

Det besvärande oljeläcket kvarstod dock så Eric får felsöka mer hemmavid.

Kul helg och kul att få äran att skruva lite finbil. Kul med 15 startande i Modsport med! Det går riktigt fort nu med 4 första bilarna under 1.20 på kvalet (3st körde 1.18 tider)..

Trevligt prata med alla och skön känsla i depån

Citera 9
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Kul läsning och bra jobbat, Björn!! thumbs up

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

Kul och intressant läsning Björn!
Bo Ridström känns Camaro Cup för mig tror jag!
Lärorikt också det där med bränslefiltret, det gäller att komma ihåg/tänka på allt.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69
23 besök idag (405538 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande