Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26
440 besök senaste veckan (160255 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Här får jag väl vidstå att det är lite kvar innan vi kommer ut för säsongen.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera 3
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Spännande!

Men det är ju gott om tid kvar, drygt fyra veckor

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Jo, det hände en grej.

Citera 1
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Nämen

Så trevligt, berätta mer!

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Jag hade väl under förra säsongen kommit fram till att det var dags att gå igenom motorn. Den hade gått 19-20k och de senaste 3000 milen, sedan jag skruvade fast den i min bil, har ju varit ganska hårda och det är väl rimligt att anta att den inte bara gått till och från kyrkan innan dess heller. Den har visserligen gått fint hela tiden, men den har dragit lite olja och det var inte alltid den gick helt knäpptyst, så det var helt enkelt dags. Om jag tänkte behålla den, och det tänkte jag ju, så var det läge att kosta på den en rejäl genomgång helt enkelt.

Sagt och gjort, delar beställdes hem i november förra året och de sista av dem dröjde till februari innan de dök upp. Under tiden åkte motorn ur och sattes i stativ för vidare transport till motorbyggare. Mycket kan jag göra själv, men riva och sätta ihop en motor som jag tänker köra stenhårt i många år till låter jag gärna någon som vet vad den gör göra. Motorn (motorerna faktiskt) och delarna åkte iväg uppåt Nossebro i början av mars och efter ett par veckor kom kom en komplett, betydligt friskare motor och några flyttkartonger med gamla delar tillbaka.

Det här med delarna. Jag hade läst på rätt mycket och tagit fram de delar jag tyckte var bra att ha i motorn. En del Mazda original och en del lite andra märken. Pratade en del med SPS Motorsport i Tyskland också för att få till en bra setup. Jag hade ju en BP-Z3-motor (alltså en MX5 VVT från 2002) stående också sedan några år. Den fick sätta livet till "for the greater good". Och en del delar som byttes ut byttes mot såna som man kan förvänta sig göra motorn lite piggare. Inget avancerat eller krångligt, men lite bättre flås helt enkelt, men även anpassat för att bilen skall kunna användas som tidigare, alltså hårt och länge.

Min bil har ju hela tiden fram tills i vintras trott att den fortfarande är en 1,6:a. Alltså, all el har varit från originalbilen och det är väl inte helt optimalt när motorn som sitter i är en nyare 1,8. Motorn åkte i bilen rätt omgående efter den kommit hem och i början av april åkte hela bilen således till Moditech i Dalsjöfors för att fixa ett elsystem. Det tog sin tid och bilen var tillbaka med ett MaxxECU som ny hjärna strax innan semestern.

Då jag är lite noga med den här ombyggnationen och att man ska kunna lita på bilen och köra den som man det vore en hyrbil så grundmappades den och kördes sedan in i 50-60 mil enligt alla konstens regler. Meningslöst säger en del, men jag tänker att det inte kan skada. I slutet av semestern åkte bilen återigen till Moditech, efter att jag hängt tillbaka oljekyl och hällt i riktig olja, för att slutmappas. Det är därifrån filmen är. Efter ett par timmars justering i bänken blev resultatet bättre än förväntat och bilen är nu en rätt pigg veteran som jag hoppas tänker sitta ihop ett tag.

Citera 3
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Låter ju riktigt rapp och frisk på filmen thumbs up
Så vad är motorspecen nu? Och vad visade dynon?

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Ja, den känns betydligt rappare och tröttnar inte precis på varv längre. Effekten är väl inget att skryta med direkt när alla andra åker GT3:or och M2:or, men för en liten gammel Miata så blev det ändå bättre än jag hade vågat hoppas på.

Motorspecen blev kortfattat lite höjt komp till 10,8:1, 274 graders Piper-kammar och ett MaxxECU som sagt. Det är väl de saker som avviker från diverse originaldelar från olika BP-motorer. BP-motorerna är ju som Lego men olika delar ger olika karaktär och resultat.

Citera 4
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

165 hk på bakhjulen borde ju vara en rejäl skillnad. thumbs up

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Väldigt fina siffror med så mycket på hjulen thumbs up
En orörd 1,8 140 hk brukar ge 110 hk på hjulen som referens.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26
440 besök senaste veckan (160255 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande