| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
97 besök idag (104847 totalt) |
|
Re:
Jag röstar för att göra tvärtom. Använda Hyundais N-logga överallt for shits and giggles. _________________
Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||
|
Då var finalen i BMW Cup avklarad på Ring Knutstorp!
Lördagen bjöd på omväxlande väder med två kalla och blöta träningspass, upptorkande kval och torra race. Lite klurigt med däcksvalen men det var riktigt kul att få testa ordentligt på en ordenligt blöt och regning bana under de båda träningspassen. Både jag & brossan gillar regn och var också taggade att (förhoppningsvis) komma till finalen med en hyfsat utsorterad bil efter en del utmaningar under året. Träning 1 & 2 gick som smort... ordentlig distans till näst bästa BMW/Alfa.
Bild efter kvalet, som tyvärr fick åkas på regndäck då det inte var slicksväder, dock kraftigt upptorkande med sol. Lyckades precis sätta bästa tid.
I race #1 gjorde jag ett misstag, hämtade slicksen från ett kallt släp och satt kalltryck som jag brukade. Strålande sol och kraftigt upptorkande bana gjorde att jag efter race och avkylningsvarv mättes 2,9 bar... Inget grepp i något hörn och fick kämpa ordentligt med grepp. Utöver detta så blir vi tyvärr ifrånåkta av de snabbaste i klassen under i "rakt fram hastighet"..
I race #2 körde brossan och fick bra fart i början på racet, men åkte tyvärr in i en sektion av banan där bilen framför spillt ut bensin varpå han åkte av ut på gräset efter "idioten". Lyckades köra upp sig genom fältet men kämpade också med dåligt grepp. Hade kamera i bilen, skall försöka fixa lite filmer!
Nåväl, eftersom motorn enligt reglemntet skall vara 100% original så har säsongen gått ut på att sortera ut barnsjukdommar och andra utmaningar kring den direktinsprutade turbomaskinen och 8HP lådan. Skall man se det positivt så lirar faktiskt alltid riktigt bra nu, både motor, låda och alla temperaturer är under kontroll. Bara detta är en stor seger då utmaningen var stor att få en DI maskin att lira ordentligt. Massa ny teknik, mycket logg-data och konfigurering. Lärt mig massor under året så att "paketet" nu funkar och är maxat avseende bränsle och laddtryck är riktigt skönt. Sett ur den mindra bra sidan är att en B48 i dess standard utförande inte är konkurrentkraftig överhuvudtaget i klassen (om det inte regnar ) så vintern får ges åt att utvärdera konceptet och vad vi gör 2027.
Lördag kväll gick åt till en storstädning och ordentlig tvätt i alla skrymslen.
Som "ny" redo för lite vila.
Lite nörddata: Graf/logg som visar ingrepp av traction controll och laddtrycksavslag (vid korta gasuppsläpp eller hastigt pådrag) TC behöver kalibreras mer under 2027.
ECU belastning, dags att ställa ner antalet loggade kanaler nu när allt lirar
Temperaturerna under kontroll!
_________________ Patrik Skoog |
||
|
Jäklar vad intercoolern är effektiv. Kul!
Dock lite trist att allt jobb du lagt ner på den här bilen (och motorn) inte ger den avkastningen man hoppats på Men din attityd till det är föredömlig, som alltid. Jag hade suttit och deppat i något hörn...
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
|
Alltid kul med racerapport, men en fråga, kunde det inte på förhand räknas ut att effekten inte skulle räcka till??
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
97 besök idag (104847 totalt) |