Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3233 besök totalt |
Som de flesta rejsputtar vet, så väger ju värmeelementet i bilarna en hel del..men det är svårt att hitta något att ersätta detta med , som är godkänt av SBP..Jag har nu suttit å letat i flera timmar bland båttillbehör å liknande utan å hitta något lämpligt alternativ...!
MEN så dök detta upp..kanske är det svaret på ersättning av värmeelementet i bilen..Har mailat dom för mer info. Men vad man kan läsa sig till å tyda av det skrivna ,så vad jag förstår så är det ett 12v eluppvärmt ellement i den, å går det sedan att stänga av själva elementet å bara köra friskluft igenom den så är det ju.. ![]() Fler sånna prylar till oss.. ![]() _________________ Jonas Götesson |
||||
_________________ Jonas Götesson |
||||
Har lite samma problem.. Undrar vad ovanstående paket väger? Synd att det drar så mkt el..
Har funderat på att sätta 2st 120x120mm "datorfläktar" och göra ett spjällsystem som gör så att man kan plocka ventilationsluften från ena hörnan på vattenkylaren om man behöver värme.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Det är ju också en lösning på det hela..Dra fram till kylarn säger du..Hur stort rör/slang i dia har du tänkt dig då..? orkar datorfläktarna suga fram tillräckligt med luft från kylarn..?..Visst det blir ju självtryck då man kör men när man står stilla... ![]() _________________ Jonas Götesson |
||||
Min Seven är utrustad med ett värmepaket som inte är så värst stort. Fläkt och cellpaket mer eller mindre i en enhet. Jag tror att det härstammar från en tidig VW Polo.
Kanske kan vara värt att kolla upp. ![]() |
||||
Hade tänkt mig 60-80mm slang... Låter intressant med det där Seven värmepaketet.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Ska försöka komma ihåg att ta en bild vid tillfälle. |
||||
Är det Kristians fläkt som kostar 219 kr? Tittade på www.hcjbil.se utan att hitta ngt! Vill se bild!
![]() _________________ Pär Hylander |
||||
|
||||
Pratade precis med de som säljer dessa elektriska agg. Fick tag i rätt snubbe med en gång..Han hade kompisar som körde super 7
![]() Hur som helst så rekomenderade han inte det elektriska ![]() Han rekomenderade istället ett med vattenelement..som han visste några använde i deras bilar med mycket bra resultat. Ser nästan exakt lika dant ut som det elektriska..Hade måtten 273*203*115 å vägde 1.7kg kostade ca 1800:- Men det där med värmefläkt på instrumentbrädan är ju det enklaste om man vill få bort värmepaketet helt å hållet (som jag tex.) Men vill få klarhet i det om det verkligen blir godkänd i en reg.bes... ![]() ![]() _________________ Jonas Götesson |
||||
Hej
Kravet är ju defroster och för att en sådan ska fungera bör den ta luften - eller åtminstone en del av luften - utifrån. Om den värms av kylvatten eller el spelar ingen roll bara den anses kunna "defrosta". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Bör...! Det är då igentligen godkänt med som KristianE86 ha det.. ![]() OK!..Defroster måste finnas...Men hur är det med friskluften då..måste det finnas en fläkt till detta..eller går det att ha det som jag skrev i tidigare inlägg? Finns det något krav på friskluften igentligen..? _________________ Jonas Götesson |
||||
Dekker skrev:
Deras hemsida är http://www.martec.se/ Men de har ingen sådan på bild där..jag fick en PDF-fil på den så man ser hur den ser ut,med mått osv. Ring till dem å be att få prata med Bertil Palmblad...Han pratade jag med, han är insatt i vad det skall användas till...Be han maila samma Pdf-fil som jag fick..där står allt om den. _________________ Jonas Götesson |
||||
Cellpaketet är inte så stort, mindre än 250x200mm. ![]() Art nr? ![]() |
||||
Jag har löst problemet på så vis att jag dragit en 3tums slang från bakom kylaren in till kupen. Sitter precis bakom fäkten, som man då kan slå på så blåser det duktigt på vindruntan. En sluss för riktning mot fötterna finns. Vill ni se bilder så plåtar jag och lägger ut.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Ja, gärna bilder ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3233 besök totalt |