Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken Audi har längsmonterad motor och drivning fram?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11253 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11042



Ragnar skrev:
finns dessutom 99-prototyper där man klämt dit en Triumph V8 på lådan, om man nu tänder på åtta...


Men kanske inte pa Stag-attan, den har det basta ryktet...

Men da fick de val klamma ratt rejalt eftersom saab-ladan ocksa fungerar som oljetrag...

Adapterplattor at alla mojliga hall??

(Ursakta stavningen - sitter i UK med knappt tangentbord)

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



jonnystrand skrev:
Svante: hmm låter som om du tänker i samma banor som jag! men jag har redan börjat!
jag bygger mittmotor bil med en 20 v turbo femma från audi s2 med en låda från en audi 200(samma innehåll i audi 100 lådorna som sitter på dom 5cyl versionerna)och i princip samma låda som porsche 944!

motorn passar rakt av mot lådan men man får byta svägnhjul och kopling

bilder på motor och låda ihop finns på (sida 2 och 3)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8498

Svante: pma om du undrar över nåt!


Passar Audi femman i Porsche 944, 924 lådan???

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



Citat:
Passar Audi femman i Porsche 944, 924 lådan???


nej!

men audis låda som är samma låda men med annan sprängkåpa! (sitter på mågna framhjuls drivna audisar! :-)) kan nämna att jag fick en till låda till mitt bygge gratis om jag bara hämtade den så jag ska nog åka en svägn i helgen och plocka upp den!

vad bruckar ni som kör 944 betala för era lådor?

_________________
jonny strand
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Hur har du gjort med utväxlingen då? När jag kollade på Audi 200-lådan för ett tag sedan verkade den inte precis ha lämplig raceutväxling.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



jag har inte gjort nåt åt dom! men vi får se hur det funnkar sen när bil är i gång
dom två lådorna jag har nu har dessa siffror i alla fall!
sen kommer ju effekten ligga lite över vad dom bruckar ha i dom bilarna lådan kommer från! så förhoppnigns viss kompenserar det lite!
plus att bilen ska ju köras på gata också!
men nog kanse man skulle vilja ha ännu lägre utväxling men det känns som att med dom priserna på lådorna så kommer jag att testa först i allafalll!

den ena lådan har
1st 3.60:1
2nd 2.13:1
3rd 1.36:1
4th 0.97:1
5th 0.73:1
Reverse 3.50:1
final drive 3.89:1

och den andra som jag inte har hämtat än!
1st gear 2.85
2nd gear 1.52
3rd gear 1.07
4th gear 0.78
5th gear 0.64
reverse 3.17
final drive 4.90

_________________
jonny strand
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Är båda ifrån FWD Audi 200?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



nej! den ena är från en audi cupe gt

_________________
jonny strand
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



jonnystrand skrev:
Citat:
Passar Audi femman i Porsche 944, 924 lådan???


nej!

men audis låda som är samma låda men med annan sprängkåpa! (sitter på mågna framhjuls drivna audisar! :-)) kan nämna att jag fick en till låda till mitt bygge gratis om jag bara hämtade den så jag ska nog åka en svägn i helgen och plocka upp den!

vad bruckar ni som kör 944 betala för era lådor?


Mer än du gör

Beror mkt på vilken låda, äldre lådor har sällan eller aldrig lsd och går nog från några få tusingar. Med lsd så börjar det nog på runt 8 kkr. ofta är det så att dom med lsd är från turbo S, och dom har lite starkare innehåll, en turbo S har 350 Nm orginal och många har idag betydligt mer utan några direkta problem med växellådan.

_________________
Pär Hylander
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



Citat:
Mer än du gör

Beror mkt på vilken låda, äldre lådor har sällan eller aldrig lsd och går nog från några få tusingar. Med lsd så börjar det nog på runt 8 kkr. Ofta är det så att dom med lsd är från turbo S, och dom har lite starkare innehåll, en turbo S har 350 Nm orginal och många har idag betydligt mer utan några direkta problem med växellådan.


vet du exakt vad som är det som gör lådorna starkare från tex turbo s?

_________________
jonny strand
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4350



DJ skrev:
Ragnar skrev:
finns dessutom 99-prototyper där man klämt dit en Triumph V8 på lådan, om man nu tänder på åtta...


Men kanske inte pa Stag-attan, den har det basta ryktet...

Men da fick de val klamma ratt rejalt eftersom saab-ladan ocksa fungerar som oljetrag...

Adapterplattor at alla mojliga hall??

(Ursakta stavningen - sitter i UK med knappt tangentbord)


Här hade jag visst missat att svara...
Tyvärr han jag aldrig detaljgranska drivpaketen senast jag sprang förbi dem, men de tidiga 99orna hade ju Triumph-fyror stående på Saablådorna. Dessa motorer var just kapade V8or, så troligen fanns det väl nån 8-burkare med samma bultmönster i delningsplanet?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



jonnystrand skrev:
Citat:
Mer än du gör

Beror mkt på vilken låda, äldre lådor har sällan eller aldrig lsd och går nog från några få tusingar. Med lsd så börjar det nog på runt 8 kkr. Ofta är det så att dom med lsd är från turbo S, och dom har lite starkare innehåll, en turbo S har 350 Nm orginal och många har idag betydligt mer utan några direkta problem med växellådan.


vet du exakt vad som är det som gör lådorna starkare från tex turbo s?


Hmm, inte helt exakt, men ngt istil med att några drev/axlar är stålkuleblästrade för att skapa tryckspänningar i ytan och därför ge högre hållfasthet.

_________________
Pär Hylander
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3499


Trådstartare
Väcker liv i min gamla tråd igen... VILL HA STÖRRE GARAGE! (förlåt att jag skriker) men sprang på en Audi coupe 2.6E på en skrot vägg i väg med jobbet. bilen hade pratat med ett vägräcke men drivlinan var helt ok bortsett från vänster framhjulsupphäng som såg ganska krokigt ut. Allt såg okej ut men tror det var en 10v och inte en 20v motor men är osäker. Han ville ha 5000kr för den, den hade varit perfekt för mitt nästa projekt.

Blir väl så illa tvungen att vänta för föregångaren är inte "klar" än ju....

Jag är mästare på att påbörja massa projekt.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004
Inlägg: 51



V6:an är inte världens roligaste motor tyvärr. Funkar utmärkt i en vardagsbil, men särskillt varvvillig och pigg är den inte, snarare sävlig och råstark. Mitt val skulle falla på en femcylindrig turbomotor, det hade blivit en kul sportbil! 20V turbomotorn från Audi 200 och S2 hade varit optimal.

Lådorna kan se lite olika ut beroende på ett eller annat. Här är en bild på en santanalåda som jag har liggande:
http://www.baalzamon.se/santanagearbox.JPG
och här är en bild på en låda från audi Coupe B3:
http://www.baalzamon.se/l%E5da%20audi%20coupe%20B3%202,3.jpg

Sedan vet jag inte om någon har länkat till denna sida med folk som bygger replikor på lamborghini, där finns en kille som ha parat ihop en audilåda med en BMW V12. Undrar om det verkligen kan hålla?
http://www.lambolounge.com/Chassis/Engine/BMW-V12/BMW.asp
och här finns även en del trevliga bilder på en audilåda samt en adapter som dom bygger:
http://www.lambolounge.com/Chassis/Transmission/5000/5000.asp

Edit: Kom på en sak. Om man skall bygga en mittmotorbil, så bör man skaffa en audilåda med växelförare på sidan, och inte i bakkant som på min santanalåda.

_________________
Kalle Birgersson
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Nisse Classon skrev:
DJ skrev:
Jag skulle satsat på en motor och låda från Audi 80 16v. 2 liter 16V, 137 hk original. Den har lägre komp (och snällare kammar ??) än golfens 1.8 med samma effekt. Klättrar över 200 hk med trim.


Httar man inte en sådan motor så kan man ju ta lådan från en A80 och sedan leta motorer från Passat 16V, 2 liter 136 hk eller Golf 16V, 1.8 liter 139hk / 2.0 liter 150 hk. Audins variant tror jag iofs är bäst då den har ett högre block med längre stakar.
original går insugsrören i en lång böj över toppen så dessa motorer bygger en del på höjden. Men man behöver ju inte använda originalinsug iofs...


Vad jag vet har alla audi låga blocket. (Det är bara Golf 3, passat och seat som har höga blocket.)

Audi 80 16v motorn har högre komp. snällare insugskam och annan gjutning(mindre insugskanaler, bättre utformade avgaskanaler) av toppen jämfört med 139hk 16v motorn från golf 2. Den senare motorn i golf 2 på 129hk har samma topp och kammar.

6A/9A motorerna (2L 16v) sitter i audi 80, passat och corrado. 10,8:1 i komp. KE-Motronic, knacksensorer, lambda+katalysator. 6A/9A/PL motorerna är byggd för mer vrid jämfört med KR.

KR motorn sitter i golf/jetta 1,8L 16v 139hk med k-jetronic (de vw 16v kammarna med högst duration) ej katalysator, toppen med störst insugskanaler. 10:1 i komp.
PL motorn samma topp och kammar som 9A/6A men med KE-Jetronic och 129hk, lambda+kat. 10:1 i komp.

_________________
Citera
Skruva banåkabil
Vilken Audi har längsmonterad motor och drivning fram?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande