| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken Audi har längsmonterad motor och drivning fram?
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (11253 totalt) |
Men kanske inte pa Stag-attan, den har det basta ryktet... Men da fick de val klamma ratt rejalt eftersom saab-ladan ocksa fungerar som oljetrag... Adapterplattor at alla mojliga hall?? (Ursakta stavningen - sitter i UK med knappt tangentbord) _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
Passar Audi femman i Porsche 944, 924 lådan???
_________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||||
nej! men audis låda som är samma låda men med annan sprängkåpa! (sitter på mågna framhjuls drivna audisar! :-)) kan nämna att jag fick en till låda till mitt bygge gratis om jag bara hämtade den så jag ska nog åka en svägn i helgen och plocka upp den! vad bruckar ni som kör 944 betala för era lådor?
_________________ jonny strand |
||||
|
jag har inte gjort nåt åt dom! men vi får se hur det funnkar sen när bil är i gång
dom två lådorna jag har nu har dessa siffror i alla fall! sen kommer ju effekten ligga lite över vad dom bruckar ha i dom bilarna lådan kommer från! så förhoppnigns viss kompenserar det lite! plus att bilen ska ju köras på gata också! men nog kanse man skulle vilja ha ännu lägre utväxling men det känns som att med dom priserna på lådorna så kommer jag att testa först i allafalll! den ena lådan har 1st 3.60:1 2nd 2.13:1 3rd 1.36:1 4th 0.97:1 5th 0.73:1 Reverse 3.50:1 final drive 3.89:1 och den andra som jag inte har hämtat än! 1st gear 2.85 2nd gear 1.52 3rd gear 1.07 4th gear 0.78 5th gear 0.64 reverse 3.17 final drive 4.90 _________________ jonny strand |
||||
Mer än du gör
Beror mkt på vilken låda, äldre lådor har sällan eller aldrig lsd och går nog från några få tusingar. Med lsd så börjar det nog på runt 8 kkr. ofta är det så att dom med lsd är från turbo S, och dom har lite starkare innehåll, en turbo S har 350 Nm orginal och många har idag betydligt mer utan några direkta problem med växellådan. _________________ Pär Hylander |
||||
vet du exakt vad som är det som gör lådorna starkare från tex turbo s?
_________________ jonny strand |
||||
Här hade jag visst missat att svara... Tyvärr han jag aldrig detaljgranska drivpaketen senast jag sprang förbi dem, men de tidiga 99orna hade ju Triumph-fyror stående på Saablådorna. Dessa motorer var just kapade V8or, så troligen fanns det väl nån 8-burkare med samma bultmönster i delningsplanet? mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
|
||||
Hmm, inte helt exakt, men ngt istil med att några drev/axlar är stålkuleblästrade för att skapa tryckspänningar i ytan och därför ge högre hållfasthet. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Väcker liv i min gamla tråd igen... VILL HA STÖRRE GARAGE! (förlåt att jag skriker) men sprang på en Audi coupe 2.6E på en skrot vägg i väg med jobbet. bilen hade pratat med ett vägräcke men drivlinan var helt ok bortsett från vänster framhjulsupphäng som såg ganska krokigt ut. Allt såg okej ut men tror det var en 10v och inte en 20v motor men är osäker. Han ville ha 5000kr för den, den hade varit perfekt för mitt nästa projekt.
Blir väl så illa tvungen att vänta för föregångaren är inte "klar" än ju.... Jag är mästare på att påbörja massa projekt. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
V6:an är inte världens roligaste motor tyvärr. Funkar utmärkt i en vardagsbil, men särskillt varvvillig och pigg är den inte, snarare sävlig och råstark. Mitt val skulle falla på en femcylindrig turbomotor, det hade blivit en kul sportbil! 20V turbomotorn från Audi 200 och S2 hade varit optimal.
Lådorna kan se lite olika ut beroende på ett eller annat. Här är en bild på en santanalåda som jag har liggande: http://www.baalzamon.se/santanagearb och här är en bild på en låda från audi Coupe B3: http://www.baalzamon.se/l%E5da%20aud Sedan vet jag inte om någon har länkat till denna sida med folk som bygger replikor på lamborghini, där finns en kille som ha parat ihop en audilåda med en BMW V12. Undrar om det verkligen kan hålla? http://www.lambolounge.com/Chassis/E och här finns även en del trevliga bilder på en audilåda samt en adapter som dom bygger: http://www.lambolounge.com/Chassis/T Edit: Kom på en sak. Om man skall bygga en mittmotorbil, så bör man skaffa en audilåda med växelförare på sidan, och inte i bakkant som på min santanalåda. _________________ Kalle Birgersson |
||||
Vad jag vet har alla audi låga blocket. (Det är bara Golf 3, passat och seat som har höga blocket.) Audi 80 16v motorn har högre komp. snällare insugskam och annan gjutning(mindre insugskanaler, bättre utformade avgaskanaler) av toppen jämfört med 139hk 16v motorn från golf 2. Den senare motorn i golf 2 på 129hk har samma topp och kammar. 6A/9A motorerna (2L 16v) sitter i audi 80, passat och corrado. 10,8:1 i komp. KE-Motronic, knacksensorer, lambda+katalysator. 6A/9A/PL motorerna är byggd för mer vrid jämfört med KR. KR motorn sitter i golf/jetta 1,8L 16v 139hk med k-jetronic (de vw 16v kammarna med högst duration) ej katalysator, toppen med störst insugskanaler. 10:1 i komp. PL motorn samma topp och kammar som 9A/6A men med KE-Jetronic och 129hk, lambda+kat. 10:1 i komp. _________________
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilken Audi har längsmonterad motor och drivning fram?
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (11253 totalt) |