| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Abarth R1 bygget fortskrider!!
|
5 besök senaste veckan (17089 totalt) |
|
Abarth R1 bygget fortskrider!!
Äntligen har de börjat med uppdateringar av abarthen Jag tycker ni gör helt rätt i att montera mittmotor- Klart bättre alternativ Så här skriver de på deras hemsida: "Citat" NU!!! äntligen kommer det lite nya byggar bilder, vi har som sagt haft en del tjorv med diverse saker, men hoppas nu att det är lagt bakom ryggen, och frammåt ser vi början till en i stort sett helt ny bil, på bilderna under så slängde vi ihop några av delarna till det nya chassit så ni ska få se vad det är vi sysslar med nu mer, det är alltså mitt motor som gäller.
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
|
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
|
Fy sjutton vilka sjuka byggen det fins på detta forum
.
Lycka till pöjkar! Många bilder o mycket info under byggets gång tack .
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||||||
Det verkar som om de ska använda de grejor som satt i bilen när jag sålde den.. Är dock inte säker om det stämmer.
Denna "drevaxel" tillverkades och monterades på pinjongen, på den "upponervända" BMW 323 diffen.
"Drevaxel" monterad på slutväxel.
Så här löste jag det med växellänkaget. Det runda röret går till spaken inne i kupén.
Så här såg kedje sträckaren ut monterad.
Kanske inte så bra bild.. men det är inte mkt plats över iaf.
Så här såg den ut innan jag sålde den- OCH NU ÄR DEN DÖD
Jag har massor med fler byggbilder på detta bygge (som många av er redan vet) om det är någon som vill se mer
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
Ja tack, det vill jag. Hade du nån backväxel? Hur kan man ordna backväxel? Lägga i friläge och ha en startmotor som driver direkt på diffens pinjong? _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||||
Hmmm... Har du varit ute i garaget och måttat under huven, Daniel?
M.v.h. Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||||||
|
[quote="DJ"]
Någon backväxel blev aldrig monterad- men en variant som du säger skulle funka förträffligt! Vad vill du se bilder på?? Hela byggtråden finns här på rejsa.nu https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php , men många av bilderna har trillat bort och/eller blev aldrig visade. Så annars kan jag posta fler bilder på Abarthen bara jag vet vad du vill se..
Här finns några kortfilmer på första testkörningen : http://medlem.spray.se/nikl/abarth.h _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
|
Är det någon här på rejsa som vet om Abarth filmen från superstage (medåkning med Cooper Johans kamera) finns på någon server så man kan ladda hem den??
Vore kanon kul med en "favorit i repris"
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
|
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
Var det inte lite synd att köpa just den bilen för att riva den isf att ta en annan 112 och en annan R1-motor?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Exakt min tanke.
|
||||||||
Alla bilar förtjänar kontinuerlig uppgradering
|
||||||||
Ja, jag dagdrömmer lite nu igen... Det vore helfränt med en lättvikts-europa med MC-snurra. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||||
Min Europa har 760 kg tjänstevikt (original) tom runt 650??, men då är karossen ganska tjock på sina ställen. Om man gjuter en ny tunnare kaross kommer man nog ner i vikt en del. Man får tåla att lacken spricker lite för att vara lätt, helt enkelt. Sen kan man ta bort inredning för att spara ett par kilon. och om man sen byter till MC-motor och låda så lättar man några kilo till. Även om originalmotorn är ganska lätt med sina 75 kg(!) så sparar man in en hel del ändå med MC motor och inte minst växellådan. Lättviktsbygge med MC-drivlina under 500 kg borde inte vara några problem. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||||
Vad väntar du på !?
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||||||
Tid, pengar och desperation...
Nåväl, motorn jag har nu är på 170 kusar och är relativt nybyggd. Karossen är rätt fin också. Ska man bygga lågvikts-europa så skall man nog bygga nytt från grunden eller utgå från ett sämre objekt. Men man ska alltid vara beredd på nytt projekt om det dyker upp nån köpare på det man har idag. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||||
|
Lancian vägde strax över 550kg gissningsvis + förare.. Och gjorde midlanda motorpark på 1,08 med jag (nybörjare= första bankörningen).. .. = riktigt snabb! Toppfart 206km/h (inte på midlanda)
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Abarth R1 bygget fortskrider!!
|
5 besök senaste veckan (17089 totalt) |
