Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Abarth R1 bygget fortskrider!!
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (17089 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Abarth R1 bygget fortskrider!!

Äntligen har de börjat med uppdateringar av abarthen thumbs up Det blev viss "lite" mer omfattande än jag någonsin kunde ens kunnat fantisera om!! Jag tycker ni gör helt rätt i att montera mittmotor- Klart bättre alternativ thumbs up Lycka till!!!
Så här skriver de på deras hemsida:

"Citat"
NU!!! äntligen kommer det lite nya byggar bilder, vi har som sagt haft en del tjorv med diverse saker, men hoppas nu att det är lagt bakom ryggen, och frammåt ser vi början till en i stort sett helt ny bil, på bilderna under så slängde vi ihop några av delarna till det nya chassit så ni ska få se vad det är vi sysslar med nu mer, det är alltså mitt motor som gäller.



_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11062



Högintressant!

Vilken hemsida??

Jag vill se hur de löst det med växellåda/bakaxel.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Hehe, liten ändring eller?

Blir det nåt kvar av Abarthen tro?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3439




_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Fy sjutton vilka sjuka byggen det fins på detta forum thumbs up ! o micke är fader till dom sjukaste .

Lycka till pöjkar! Många bilder o mycket info under byggets gång tack .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
DJ skrev:
Högintressant!

Vilken hemsida??

Jag vill se hur de löst det med växellåda/bakaxel.


Det verkar som om de ska använda de grejor som satt i bilen när jag sålde den..
Är dock inte säker om det stämmer.


Denna "drevaxel" tillverkades och monterades på pinjongen, på den "upponervända" BMW 323 diffen.


"Drevaxel" monterad på slutväxel.


Så här löste jag det med växellänkaget. Det runda röret går till spaken inne i kupén.


Så här såg kedje sträckaren ut monterad.


Kanske inte så bra bild.. men det är inte mkt plats över iaf.


Så här såg den ut innan jag sålde den- OCH NU ÄR DEN DÖD

Jag har massor med fler byggbilder på detta bygge (som många av er redan vet) om det är någon som vill se mer

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Fy sjutton vilka sjuka byggen det fins på detta forum thumbs up ! o micke är fader till dom sjukaste .

Lycka till pöjkar! Många bilder o mycket info under byggets gång tack .



_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11062



Micke Fredriksson skrev:
DJ skrev:
Högintressant!

Vilken hemsida??

Jag vill se hur de löst det med växellåda/bakaxel.


Det verkar som om de ska använda de grejor som satt i bilen när jag sålde den..
Är dock inte säker om det stämmer.

Denna "drevaxel" tillverkades och monterades på pinjongen, på den "upponervända" BMW 323 diffen.



Jag har massor med fler byggbilder på detta bygge (som många av er redan vet) om det är någon som vill se mer


Ja tack, det vill jag.

Hade du nån backväxel?

Hur kan man ordna backväxel? Lägga i friläge och ha en startmotor som driver direkt på diffens pinjong?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



DJ skrev:
Micke Fredriksson skrev:
DJ skrev:
Högintressant!

Vilken hemsida??

Jag vill se hur de löst det med växellåda/bakaxel.


Det verkar som om de ska använda de grejor som satt i bilen när jag sålde den..
Är dock inte säker om det stämmer.

Denna "drevaxel" tillverkades och monterades på pinjongen, på den "upponervända" BMW 323 diffen.



Jag har massor med fler byggbilder på detta bygge (som många av er redan vet) om det är någon som vill se mer


Ja tack, det vill jag.

Hade du nån backväxel?

Hur kan man ordna backväxel? Lägga i friläge och ha en startmotor som driver direkt på diffens pinjong?



Hmmm... Har du varit ute i garaget och måttat under huven, Daniel?

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
[quote="DJ"]
Micke Fredriksson skrev:
DJ skrev:
)


Ja tack, det vill jag.

Hade du nån backväxel?

Hur kan man ordna backväxel? Lägga i friläge och ha en startmotor som driver direkt på diffens pinjong?


Någon backväxel blev aldrig monterad- men en variant som du säger skulle funka förträffligt! thumbs up

Vad vill du se bilder på??

Hela byggtråden finns här på rejsa.nu https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=566&highlight=abarth
, men många av bilderna har trillat bort och/eller blev aldrig visade. Så annars kan jag posta fler bilder på Abarthen bara jag vet vad du vill se..

Här finns några kortfilmer på första testkörningen :
http://medlem.spray.se/nikl/abarth.html

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Är det någon här på rejsa som vet om Abarth filmen från superstage (medåkning med Cooper Johans kamera) finns på någon server så man kan ladda hem den?? Vore kanon kul med en "favorit i repris"

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188




_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7294



Var det inte lite synd att köpa just den bilen för att riva den isf att ta en annan 112 och en annan R1-motor?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hansson skrev:
Var det inte lite synd att köpa just den bilen för att riva den isf att ta en annan 112 och en annan R1-motor?


Exakt min tanke.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13355



Pär Hansson skrev:
Var det inte lite synd att köpa just den bilen för att riva den isf att ta en annan 112 och en annan R1-motor?


Alla bilar förtjänar kontinuerlig uppgradering
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11062



Ulf Lögdberg skrev:
DJ skrev:
Micke Fredriksson skrev:
DJ skrev:
Högintressant!

Vilken hemsida??

Jag vill se hur de löst det med växellåda/bakaxel.


Det verkar som om de ska använda de grejor som satt i bilen när jag sålde den..
Är dock inte säker om det stämmer.

Denna "drevaxel" tillverkades och monterades på pinjongen, på den "upponervända" BMW 323 diffen.



Jag har massor med fler byggbilder på detta bygge (som många av er redan vet) om det är någon som vill se mer


Ja tack, det vill jag.

Hade du nån backväxel?

Hur kan man ordna backväxel? Lägga i friläge och ha en startmotor som driver direkt på diffens pinjong?



Hmmm... Har du varit ute i garaget och måttat under huven, Daniel?

M.v.h. Uffe



Ja, jag dagdrömmer lite nu igen...
Det vore helfränt med en lättvikts-europa med MC-snurra.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vad vägde abarthen innan fas 2 började?

Vad väger en Europa orginal? Vad kan man få den att väga?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11062



Fredrik C skrev:
Vad vägde abarthen innan fas 2 började?

Vad väger en Europa orginal? Vad kan man få den att väga?


Min Europa har 760 kg tjänstevikt (original) tom runt 650??, men då är karossen ganska tjock på sina ställen. Om man gjuter en ny tunnare kaross kommer man nog ner i vikt en del. Man får tåla att lacken spricker lite för att vara lätt, helt enkelt. Sen kan man ta bort inredning för att spara ett par kilon.

och om man sen byter till MC-motor och låda så lättar man några kilo till. Även om originalmotorn är ganska lätt med sina 75 kg(!) så sparar man in en hel del ändå med MC motor och inte minst växellådan.

Lättviktsbygge med MC-drivlina under 500 kg borde inte vara några problem.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



DJ skrev:
Fredrik C skrev:
Vad vägde abarthen innan fas 2 började?

Vad väger en Europa orginal? Vad kan man få den att väga?


Min Europa har 760 kg tjänstevikt (original) tom runt 650??, men då är karossen ganska tjock på sina ställen. Om man gjuter en ny tunnare kaross kommer man nog ner i vikt en del. Man får tåla att lacken spricker lite för att vara lätt, helt enkelt. Sen kan man ta bort inredning för att spara ett par kilon.

och om man sen byter till MC-motor och låda så lättar man några kilo till. Även om originalmotorn är ganska lätt med sina 75 kg(!) så sparar man in en hel del ändå med MC motor och inte minst växellådan.

Lättviktsbygge med MC-drivlina under 500 kg borde inte vara några problem.


Vad väntar du på !?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11062



Fredrik C skrev:

Vad väntar du på !?


Tid, pengar och desperation...

Nåväl, motorn jag har nu är på 170 kusar och är relativt nybyggd. Karossen är rätt fin också.

Ska man bygga lågvikts-europa så skall man nog bygga nytt från grunden eller utgå från ett sämre objekt. Men man ska alltid vara beredd på nytt projekt om det dyker upp nån köpare på det man har idag.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Lancian vägde strax över 550kg gissningsvis + förare.. Och gjorde midlanda motorpark på 1,08 med jag (nybörjare= första bankörningen).. .. = riktigt snabb! Toppfart 206km/h (inte på midlanda)

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Bilder o videos
Abarth R1 bygget fortskrider!!
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (17089 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande