| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vänsterbroms på nya VAG-bilar?
|
<< 1, 2 5 besök senaste veckan (7087 totalt) |
Uuuhuuummmm, innebär det att det är en motormomentbegräsning vid bromsning snarare än strypning av trottel eller liknande?!? Typ max x Nm ut ur motorn vid bromsning? isf skulle möjligen funka med vänsterbroms om det är riktigt superhalt?! ps, hur mäter/beräknar styrsystemet motormoment? _________________ Pär Hylander |
||||||||
På Passaten(1,8 T-00), så påverkar tack och lov inte handbromsen gaspådraget! Däremot gör fotbromsen det! Min gamla Audi 100 2,5 Tdi-93 som jag hade förut hade mig veterligen vanlig hederlig gaswire, men även där ströps gaspådraget om man bromsade med fotbromsen. Så det är inte bara drive by wire-bilar som har den här egenheten!
_________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||||||||
Styrsystemet beräknar moment/effekt genom att mäta luftmassan. Jag skulle säga att det inte handlar om normal momentbegränsning vid bromsning, strypning känns mer rätt. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||||
Jag har hört av VAG att följande händer när du bromsar: bromsljuskontakten skickar en impuls till databoxen, som kopplar bort impulserna från gaspedalen och låter motorn gå ner på tomgång. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||
Du kör väl RS också va? Det fungerar inte med häl-tå teknik på min RS iaf. Däremot går det ju att fuska med broms-släpp-broms, men det är ju inte riktigt samma sak. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
Näe det stämmer inte. Kanske finns det någon modell som uppför sig så (men det låter konstigt), men jag har inte stött på någon. På min Biturbo går det utmärkt att reglera varvtalet med gaspedalen även under inbromsning så någon tomgång är det inte tal om. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||||
Men så fungerar det på min Golf 2,0L 2002. Det händer inget när du gasar och du bromsar samtidigt. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||
Det är även så på S4, RS4, R32, Polo 1,4 Golf V6 4M, A6 2,7T m fl. Vid vänsterbroms in i en kurva så stryps gasen efter ngn sekund.
|
||||||||
Halloj! Läs reglerna för forumet och lägg till en signatur är du snäll! (om du nu inte heter Matso iof )
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
Neeeiiijjj...... Det finns nog fler parametrar i detta än som diskuterats här. Motorn går inte ner till tomgång bara för att man lägger foten på bromsen, det går bra att hålla varv på den. Däremot håller jag med om att det inte går att vänsterbromsa, eller om man så vill få kraft ur motorn samtidigt som man bromsar. Möjligen skulle min bil uppföra sig annorlunda med MTM-program i styrlådan, men det tror jag inte. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||||
|
Provade en splitt ny A3 ikväll, morsans hyrbil, den där påhittet är ju en riktig dumhet!, hur skall jag då kunna sladda runt lite utan denna lite väl abrupta frånkoppling av gaspedalen och applicera mer broms än jag bett om.
Usch! _________________ Kör cheva numer. |
||||||||
|
har ni ingen rutin grabbar?? =)
plocka säkringen till bromsljuset.. sen så.. har oxå hört nått om switchar vid pedalerna, men detta vet ej hur man ska göra med.. har även gjort upptäckten att om man gör snabba punktbromsningar så går det ändå.. blir inte siktigt samma flyt i körning men det går att sparka till bromsen snabbt.. men det är helt klart en begränsning.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
|
LUDDER skrev:har ni ingen rutin grabbar?? =)
plocka säkringen till bromsljuset.. sen så.. Tyvärr så hjälper nog inte det bara med säkringen, för bortkopplingen av gasen styrs av en extra bromljuskontakt som inte styr bromljuset.. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||
|
För alla som undrar kan jag ge lite egna erfarenheter.
Bil 1 Audi S3 MTM 2000 Drive by wire ingen antispinn eller antisladd Bil 2 skoda octavia RS 2003 Drive by wire, antispinn och antisladd Bil 1 Vid vänsterbroms stryps motorn direkt. Alltså gaspådraget blir = tomgång. Vid toe-heel går det utmärkt att gasa, förmodligen eftersom kopplingen är aktiverad. Bil 2 både med ESP på och av beter det sig på samma sätt som Bil 1 vid både vänsterbroms och heel-toe. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vänsterbroms på nya VAG-bilar?
|
<< 1, 2 5 besök senaste veckan (7087 totalt) |

