|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

08 Feb 2003 17:35
DanielB skrev: | Vill bara göra ett förtydligande av mitt tidigare inlägg.
Det går fortfarande bra att köra med häl-tå teknik vid nedväxling på dessa bilar.
Daniel |
Uuuhuuummmm, innebär det att det är en motormomentbegräsning vid bromsning snarare än strypning av trottel eller liknande?!?
Typ max x Nm ut ur motorn vid bromsning? isf skulle möjligen funka med vänsterbroms om det är riktigt superhalt?!
ps, hur mäter/beräknar styrsystemet motormoment?
_________________ Pär Hylander
|
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
_________________ Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
Matso
Här sen Dec 2002

09 Feb 2003 08:07
Pär Hylander skrev: | DanielB skrev: | Vill bara göra ett förtydligande av mitt tidigare inlägg.
Det går fortfarande bra att köra med häl-tå teknik vid nedväxling på dessa bilar.
Daniel |
Uuuhuuummmm, innebär det att det är en motormomentbegräsning vid bromsning snarare än strypning av trottel eller liknande?!?
Typ max x Nm ut ur motorn vid bromsning? isf skulle möjligen funka med vänsterbroms om det är riktigt superhalt?!
ps, hur mäter/beräknar styrsystemet motormoment? |
Styrsystemet beräknar moment/effekt genom att mäta luftmassan. Jag skulle säga att det inte handlar om normal momentbegränsning vid bromsning, strypning känns mer rätt.
_________________ Mvh
Mathias Södergren
|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

09 Feb 2003 10:44
Matso skrev: | Pär Hylander skrev: | DanielB skrev: | Vill bara göra ett förtydligande av mitt tidigare inlägg.
Daniel |
ps, hur mäter/beräknar styrsystemet motormoment? |
Styrsystemet beräknar moment/effekt genom att mäta luftmassan. Jag skulle säga att det inte handlar om normal momentbegränsning vid bromsning, strypning känns mer rätt. |
Jag har hört av VAG att följande händer när du bromsar: bromsljuskontakten skickar en impuls till databoxen, som kopplar bort impulserna från gaspedalen och låter motorn gå ner på tomgång.
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
Turbo²
Här sen Jan 2003

09 Feb 2003 13:44
DanielB skrev: | Vill bara göra ett förtydligande av mitt tidigare inlägg.
Daniel |
Du kör väl RS också va?
Det fungerar inte med häl-tå teknik på min RS iaf.
Däremot går det ju att fuska med broms-släpp-broms, men det är ju inte riktigt samma sak.
_________________ Mathias Lövdblad
|
Matso
Här sen Dec 2002

09 Feb 2003 16:42
Lennart Jarmyr skrev: |
Jag har hört av VAG att följande händer när du bromsar: bromsljuskontakten skickar en inpuls till databoxen, som kopplar bort inpulserna från gaspedalen och låter motorn gå ner på tomgång. |
Näe det stämmer inte. Kanske finns det någon modell som uppför sig så (men det låter konstigt), men jag har inte stött på någon. På min Biturbo går det utmärkt att reglera varvtalet med gaspedalen även under inbromsning så någon tomgång är det inte tal om.
_________________ Mvh
Mathias Södergren
|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

09 Feb 2003 16:53
Matso skrev: | Lennart Jarmyr skrev: |
Jag har hört av VAG att följande händer när du bromsar: bromsljuskontakten skickar en inpuls till databoxen, som kopplar bort inpulserna från gaspedalen och låter motorn gå ner på tomgång. |
Näe det stämmer inte. Kanske finns det någon modell som uppför sig så (men det låter konstigt), men jag har inte stött på någon. På min Biturbo går det utmärkt att reglera varvtalet med gaspedalen även under inbromsning så någon tomgång är det inte tal om. |
Men så fungerar det på min Golf 2,0L 2002. Det händer inget när du gasar och du bromsar samtidigt.
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Trådstartare

09 Feb 2003 16:56
Lennart Jarmyr skrev: | Matso skrev: | Lennart Jarmyr skrev: |
Näe det stämmer inte. Kanske finns det någon modell som uppför sig så (men det låter konstigt), men jag har inte stött på någon. På min Biturbo går det utmärkt att reglera varvtalet med gaspedalen även under inbromsning så någon tomgång är det inte tal om. |
Men så fungerar det på min Golf 2,0L 2002. Det händer inget när du gasar och bromsar samtidigt. |
Det är även så på S4, RS4, R32, Polo 1,4 Golf V6 4M, A6 2,7T m fl. Vid vänsterbroms in i en kurva så stryps gasen efter ngn sekund.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

09 Feb 2003 16:57
Matso skrev: | Näe det stämmer inte. Kanske finns det någon modell som uppför sig så (men det låter konstigt), men jag har inte stött på någon. På min Biturbo går det utmärkt att reglera varvtalet med gaspedalen även under inbromsning så någon tomgång är det inte tal om. |
Halloj!
Läs reglerna för forumet och lägg till en signatur är du snäll! (om du nu inte heter Matso iof )
_________________  Magnus Thomé
|
Matso
Här sen Dec 2002

13 Feb 2003 22:34
johann skrev: | Lennart Jarmyr skrev: | Matso skrev: | Lennart Jarmyr skrev: |
Men så fungerar det på min Golf 2,0L 2002. Det händer inget när du gasar och bromsar samtidigt. |
Det är även så på S4, RS4, R32, Polo 1,4 Golf V6 4M, A6 2,7T m fl. Vid vänsterbroms in i en kurva så stryps gasen efter ngn sekund.  |
Neeeiiijjj...... Det finns nog fler parametrar i detta än som diskuterats här. Motorn går inte ner till tomgång bara för att man lägger foten på bromsen, det går bra att hålla varv på den. Däremot håller jag med om att det inte går att vänsterbromsa, eller om man så vill få kraft ur motorn samtidigt som man bromsar. Möjligen skulle min bil uppföra sig annorlunda med MTM-program i styrlådan, men det tror jag inte.
_________________ Mvh
Mathias Södergren
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

13 Feb 2003 22:45
Provade en splitt ny A3 ikväll, morsans hyrbil, den där påhittet är ju en riktig dumhet!, hur skall jag då kunna sladda runt lite utan denna lite väl abrupta frånkoppling av gaspedalen och applicera mer broms än jag bett om.
Usch!
_________________ Kör cheva numer.
|
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

13 Feb 2003 23:58
har ni ingen rutin grabbar?? =)
plocka säkringen till bromsljuset.. sen så..
har oxå hört nått om switchar vid pedalerna, men detta vet ej hur man ska göra med..
har även gjort upptäckten att om man gör snabba punktbromsningar så går det ändå.. blir inte siktigt samma flyt i körning men det går att sparka till bromsen snabbt.. men det är helt klart en begränsning..
_________________ // Ludde R
Ludde Rosten.
Hellre Nürburgring än vigselring
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Trådstartare

14 Feb 2003 00:12
LuddeR skrev: | plocka säkringen till bromsljuset.. sen så.. |
Exakt vad skulle man uppnå med det förutom att sätta bromsljuset ur funktione?
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

14 Feb 2003 00:36
_________________  Magnus Thomé
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Trådstartare
|
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

14 Feb 2003 01:16
tanken har slagit mig oxå ett par gånger.
men då går det att vänsterbromsa..
det ska gå att koppla bort en switch vid någon pedal oxå vet inte vilken bara..
_________________ // Ludde R
Ludde Rosten.
Hellre Nürburgring än vigselring
|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

14 Feb 2003 07:47
LUDDER skrev:har ni ingen rutin grabbar?? =)
plocka säkringen till bromsljuset.. sen så..
Tyvärr så hjälper nog inte det bara med säkringen, för bortkopplingen av gasen styrs av en extra bromljuskontakt som inte styr bromljuset..
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

14 Feb 2003 09:44
För alla som undrar kan jag ge lite egna erfarenheter.
Bil 1 Audi S3 MTM 2000 Drive by wire ingen antispinn eller antisladd
Bil 2 skoda octavia RS 2003 Drive by wire, antispinn och antisladd
Bil 1 Vid vänsterbroms stryps motorn direkt. Alltså gaspådraget blir = tomgång. Vid toe-heel går det utmärkt att gasa, förmodligen eftersom kopplingen är aktiverad.
Bil 2 både med ESP på och av beter det sig på samma sätt som Bil 1 vid både vänsterbroms och heel-toe.
mvh
Daniel
_________________ Daniel Nihlén
Porsche 964 C2  såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
|
|