Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vänsterbroms på nya VAG-bilar?
<<   1, 2
7062 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

DanielB skrev:
Vill bara göra ett förtydligande av mitt tidigare inlägg.

Det går fortfarande bra att köra med häl-tå teknik vid nedväxling på dessa bilar.

Daniel

Uuuhuuummmm, innebär det att det är en motormomentbegräsning vid bromsning snarare än strypning av trottel eller liknande?!?

Typ max x Nm ut ur motorn vid bromsning? isf skulle möjligen funka med vänsterbroms om det är riktigt superhalt?!

ps, hur mäter/beräknar styrsystemet motormoment?

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Citat:

Annars får man väl rycka i handbromsen istället!

Dom kanske kopplar bort gasen då med?

JohanR

På Passaten(1,8 T-00), så påverkar tack och lov inte handbromsen gaspådraget! thumbs up
Däremot gör fotbromsen det! thumbs down

Min gamla Audi 100 2,5 Tdi-93 som jag hade förut hade mig veterligen vanlig hederlig gaswire, men även där ströps gaspådraget om man bromsade med fotbromsen.
Så det är inte bara drive by wire-bilar som har den här egenheten! thumbs down

Matso

Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
DanielB skrev:

Det går fortfarande bra att köra med häl-tå teknik vid nedväxling på dessa bilar.

Daniel

Uuuhuuummmm, innebär det att det är en motormomentbegräsning vid bromsning snarare än strypning av trottel eller liknande?!?

Typ max x Nm ut ur motorn vid bromsning? isf skulle möjligen funka med vänsterbroms om det är riktigt superhalt?!

Styrsystemet beräknar moment/effekt genom att mäta luftmassan. Jag skulle säga att det inte handlar om normal momentbegränsning vid bromsning, strypning känns mer rätt.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Matso skrev:
Pär Hylander skrev:
DanielB skrev:

Daniel

Styrsystemet beräknar moment/effekt genom att mäta luftmassan. Jag skulle säga att det inte handlar om normal momentbegränsning vid bromsning, strypning känns mer rätt.

Jag har hört av VAG att följande händer när du bromsar: bromsljuskontakten skickar en impuls till databoxen, som kopplar bort impulserna från gaspedalen och låter motorn gå ner på tomgång.

Turbo²

Här sen Jan 2003

DanielB skrev:

Daniel

Du kör väl RS också va?
Det fungerar inte med häl-tå teknik på min RS iaf.

Däremot går det ju att fuska med broms-släpp-broms, men det är ju inte riktigt samma sak.

Här sen Dec 2002

Lennart Jarmyr skrev:

Jag har hört av VAG att följande händer när du bromsar: bromsljuskontakten skickar en inpuls till databoxen, som kopplar bort inpulserna från gaspedalen och låter motorn gå ner på tomgång.

Näe det stämmer inte. Kanske finns det någon modell som uppför sig så (men det låter konstigt), men jag har inte stött på någon. På min Biturbo går det utmärkt att reglera varvtalet med gaspedalen även under inbromsning så någon tomgång är det inte tal om.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Matso skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Jag har hört av VAG att följande händer när du bromsar: bromsljuskontakten skickar en inpuls till databoxen, som kopplar bort inpulserna från gaspedalen och låter motorn gå ner på tomgång.

Näe det stämmer inte. Kanske finns det någon modell som uppför sig så (men det låter konstigt), men jag har inte stött på någon. På min Biturbo går det utmärkt att reglera varvtalet med gaspedalen även under inbromsning så någon tomgång är det inte tal om.

Men så fungerar det på min Golf 2,0L 2002. Det händer inget när du gasar och du bromsar samtidigt.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Matso skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Men så fungerar det på min Golf 2,0L 2002. Det händer inget när du gasar och bromsar samtidigt.

Det är även så på S4, RS4, R32, Polo 1,4 Golf V6 4M, A6 2,7T m fl. Vid vänsterbroms in i en kurva så stryps gasen efter ngn sekund.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Matso skrev:

Halloj!

Läs reglerna för forumet och lägg till en signatur är du snäll! (om du nu inte heter Matso iof )

Här sen Dec 2002

johann skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Matso skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Men så fungerar det på min Golf 2,0L 2002. Det händer inget när du gasar och bromsar samtidigt.

Det är även så på S4, RS4, R32, Polo 1,4 Golf V6 4M, A6 2,7T m fl. Vid vänsterbroms in i en kurva så stryps gasen efter ngn sekund.

Neeeiiijjj...... Det finns nog fler parametrar i detta än som diskuterats här. Motorn går inte ner till tomgång bara för att man lägger foten på bromsen, det går bra att hålla varv på den. Däremot håller jag med om att det inte går att vänsterbromsa, eller om man så vill få kraft ur motorn samtidigt som man bromsar. Möjligen skulle min bil uppföra sig annorlunda med MTM-program i styrlådan, men det tror jag inte.

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Provade en splitt ny A3 ikväll, morsans hyrbil, den där påhittet är ju en riktig dumhet!, hur skall jag då kunna sladda runt lite utan denna lite väl abrupta frånkoppling av gaspedalen och applicera mer broms än jag bett om.

Usch!

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

har ni ingen rutin grabbar?? =)

plocka säkringen till bromsljuset.. sen så..

har oxå hört nått om switchar vid pedalerna, men detta vet ej hur man ska göra med..

har även gjort upptäckten att om man gör snabba punktbromsningar så går det ändå.. blir inte siktigt samma flyt i körning men det går att sparka till bromsen snabbt.. men det är helt klart en begränsning..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
LuddeR skrev:

Exakt vad skulle man uppnå med det förutom att sätta bromsljuset ur funktione?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Man kanske kan uppnå en ny häftig form på bagageutrymmet?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Man kanske kan uppnå en ny häftig form på bagageutrymmet?

Eller att bakändan sladdar då bakomvarande kör in i den så man inte behöver vänsterbromsa?
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

tanken har slagit mig oxå ett par gånger.

men då går det att vänsterbromsa.. thumbs up

det ska gå att koppla bort en switch vid någon pedal oxå vet inte vilken bara..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

LUDDER skrev:har ni ingen rutin grabbar?? =)

Tyvärr så hjälper nog inte det bara med säkringen, för bortkopplingen av gasen styrs av en extra bromljuskontakt som inte styr bromljuset..

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

För alla som undrar kan jag ge lite egna erfarenheter.

Bil 1 Audi S3 MTM 2000 Drive by wire ingen antispinn eller antisladd
Bil 2 skoda octavia RS 2003 Drive by wire, antispinn och antisladd

Bil 1 Vid vänsterbroms stryps motorn direkt. Alltså gaspådraget blir = tomgång. Vid toe-heel går det utmärkt att gasa, förmodligen eftersom kopplingen är aktiverad.

Bil 2 både med ESP på och av beter det sig på samma sätt som Bil 1 vid både vänsterbroms och heel-toe.

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
Vänsterbroms på nya VAG-bilar?
<<   1, 2
7062 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande