Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Alpina B6 3.5 Kat -89 Såld! | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (19790 totalt) |
Här kommer lite info om min entusiast-/banbil. Inte direkt byggd för att sätta några varvrekord med men ganska underhållande att köra. Har bara haft möjlighet att köra den på bana vid 2 tillfällen (BMWCS/SC träff på Knutstorp 03/04) med blandat resultat. Men kul e det!
Kaross: Alpina orginal - Glasfiber front och gummi bakspoiler Royal Blau Metallic samt guld stripes Fram: 16x7" Alpina med 205-45-16 Michelin MXX Bak: 16x8" Alpina fälgar med 225-40-16 Goodyear Eagle F1 GSD2 Chassi: Alpina orginal #176/219 Fram: Bilstein Gasdämpare samt 18mm krängningshämmare. 40 mm lägre + Wiechersport fjärderbenstag Bak: Bilstein Gasdämpare samt ställbar 14mm krängningshämmare. 20 mm lägre Motor: M30B35 (orginal inom parantes) -Mahle kolvar -146mm vevstakar (135mm) -47/39mm ventiler (46/38mm) -280 graders kam med 11.2 mm maxlyft (264 grader / 10.55mm) -oljekylare -Bearbetad topp samt motorstyrning -Extraktorgrenrör -2" avgassystem med dubbla metallkatalysatorer från Emitec (Finns även en tidigare variant utan kattar och mer effekt) m.m. Effekt: 187kW/254 bhp PS vid 5900rpm 320Nm vid 4000rpm Drivning: Getrag 5 stegs växellåda med 1:1 på 5:an. 25% diffbroms med 2.79 utväxling Bromsar: (ABS) Fram: 296mm skivor samt ok från Stirling. Stålomspunna slangar och EBC Greenstuff belägg Bak: 258mm skivor. Stålomspunna slangar och orginal belägg Vikt: 1290 Kg Övrigt: Tempmätare för motor och bakaxel samt tryckmätare för insug och olja. Brandsläckare och batteriavskiljare. Nytvättad Guldstripes Tung Hitta 3 knappar som inte bör finnas i denna bil och vinn en Profil Pose! otålig väntan på Knutstorp -03 Tidstypiska Michelin MXX fick jobba hårt! Fotokupp efter en dag på Knutstorp _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Väldigt cool bil, snacka om sleeper
Två hittar jag iaf... (Bakrutetorkare och bakrutespolning)..men den tredje? _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
|
||||||
Brutalt snygg!!
Har alltid velat haft en sådan. Men när man har varit på jakt har det inte funnits någon till salu. Och när man inte letar så poppar det upp lite då doch då.. _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||||||
Bakrutetorkning/spolning var inte tillval ens på Alpinan Inte heller AC:n fanns att få i Sverige dock kan det tydligen finnas på de tyska bilarna. Eftermonterat? Knappen har dock en funktionen (ström av/på till elantennen) medans de andra helt saknar funktion. Jag har dock ingen täckbricka att montera så jag har låtit knapparna sitta. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Stämmer bra. Har du någon intressant info om bilens historia så får du hemskt gärna skicka ett PM. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Vet inte mer än att jag såg den en gång när Johan hade den, då var den i superskick, det ser den ut att vara nu också . Historik går ju alltid att kolla upp, ring vägverket och be att få uppgift om bilens samtliga ägare. Info om de 3 senaste tar de fram direkt, de andra tar de fram om man ber snällt . Täckplattor till knapparna (liksom alla övriga reservdelar) köper du hos BMW.
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||||
AC gick ju att få till de andra E30 modellerna som såldes samtidigt (M3 vet jag med säkerhet), låter konstigt att det inte fanns till Alpinan? _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Tidigare ägare med personnummer, telefonnummer och adresser följde med bilen såväl som en pärm med övriga papper så det har jag ganska bra koll på. (Även en Alpina skrivmaskin ingick i köpet ) Tänkte mer på om du visste något som inte finns på papper. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Synnerligen smaskig bayersk bakelse för övrigt! |
||||||
Anledningen är nog en redan hög fyllnadsgrad i motorrummet, men allt går ju om man bara vill. En tunn kylare och en modifierad torpedvägg ser ju till att motorn får plats t.ex. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Nu blev jag ju verkligen avis
Angående torpedväggen: jag har hört att på Alpinafabriken använde man ibland lite mindre nogräknade metoder när man modifierade torpedväggen. Enligt skrönan jag hört ska man ha bankat med stor slägga på torpedplåten, med försämrat rostskydd som följd. Sen vet jag inte om det är sant och det är också det enda negativa jag hört om Alpina. Gäller kanske äldre alpinor än din . _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||||
Jag har hort samma historia och man kan val bara hoppas att det bara ar en skrona. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Alpina B6 3.5 Kat -89 Såld! | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (19790 totalt) |