Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3986 besök totalt |
Olja i slutväxel
Någon som vet hur mycket och vilken sorts olja man ska ha i en slutväxel/diff till en ford sierra. En gång i tiden satt diffen på en Sierra 2.0 utan diffbroms. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||
Hmm jag hoppas det är en lekbil vi snackar och ett ett flytta häckenobjekt.
om det är en lekbil så finns det lite om växellåds/bakaxel/mm redan skrivet, se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Min diff från en scorpa gick det i dryga litern iaf, så du måste köpa 2 liter. Men det var den stora diffen, vet inte vad den lilla rymmer. |
||
|
||
Det är en fördel.. ![]() Du kan inte ana hur hårt nivåpluggen satt fast i diffen min. Men, efter att ha tatt lös locket och skruvat fast det i arbetsbänken och med en meters hävarm samt lite våld så släppte den tillslut... värme är nog bra att tillföra om man har tillgång till det. |
||
Det räckte med att fylla en släpvagn med skräp så var pluggen lös :-)
En kompis med erfarenheter av svåra muttrar, svets, kompressor och mutterdragare behövdes också men de delarna skötte sig själva. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||
Ytterligare en fråga ang, bakaxelolja
Tänkte att någon kan svara på min fråga som dök upp oxå ![]() Vi bytte olja i bakaxeln till något dyrt märke (kan inte komma ihåg vilket, men det var en väldigt syntetisk grön färg) ![]() och fick totalras i bakaxeln efter 4 - 5 km ![]() ![]() Så till frågan: Ska man "köra in" ny olja eller nåt liknande? Vad kan ha hänt? För det känns ju som om man kan skylla på oljan.. _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||
citat:
Så till frågan: Ska man "köra in" ny olja eller nåt liknande? Vad kan ha hänt? För det känns ju som om man kan skylla på oljan.. Jag skulle inte göra några spekulationer innan man sätt vad som rasat, med andra ord riv. Köra in olja, hmm nej. Men tex min låda med frihjul funkar inte klockrent om oljan är kall. hmm inte snält att prata koder så en stackars saabmupp fattar noll ![]() G20, Ginetta vad är det???? Daniel Ahlin: Låter som du bygger något roligt och underhåller oss bilder, ajabaja ![]() Lägg genast upp en tråd i "Våra åka banbilar" _________________ Johan Sjölinder |
||
Re: Ytterligare en fråga ang, bakaxelolja
Diffbroms? Gammal olja? Det händer att LS:en skiktar sig när oljan blir till åren tex. _________________ Daniel Steiner |
||
Re: Ytterligare en fråga ang, bakaxelolja
Nej ingen diffbroms, det är en 240 VOC (glömde jag skriva).. oljan vi bytte till var helt ny ur oöppnad förpackning. ![]() Den gamla var inte så fräsch, men man kan ju tycka att den bör pajja innan oljebytet? Jag ska kika på exakt vad som gått sönder, samt vilken olja vi bytte till ![]() _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||
GL5 är rätt kvalitet i din bakaxel (och alla andra också såvida man inte har lamelldiffbroms då behöver man något med LS-tillsats). Möjligen skulle GL4 också hålla måttet men varför chansa? Mängden brukar gå att hitta i oljeguiden på OKQ8.se. Det flesta mackar har också siffror på vad du ska ha och hur mycket. / Pär som precis fått jobb som utvecklingsingenjör på smörjmedelsavdelningen på ett välkänt nordiskt oljebolag. _________________ /Pär Nyman |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3986 besök totalt |