Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Olja i slutväxel
3986 besök totalt
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Olja i slutväxel

Någon som vet hur mycket och vilken sorts olja man ska ha i en slutväxel/diff till en ford sierra.
En gång i tiden satt diffen på en Sierra 2.0 utan diffbroms.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Japp det är en leksaksbil under uppbyggnad.

GL5 klassad olja alltså.
Nu är det bara mänden som saknas, jag får väl köpa en Haynes.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Daniel Ahlin skrev:
Japp det är en leksaksbil under uppbyggnad.

GL5 klassad olja alltså.
Nu är det bara mänden som saknas, jag får väl köpa en Haynes.


Min diff från en scorpa gick det i dryga litern iaf, så du måste köpa 2 liter.
Men det var den stora diffen, vet inte vad den lilla rymmer.
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Förbannat ...
Castrol hade en bra funktion förut med spec på alla vätsekmängder de hade ersättning till ...

Men det var tydligen FÖR bra, för nu är det borta >

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



I Bodolan häller jag i en quart (0,9?? liter).
Påfyllningshålet sitter ju så till att det är bara att hälla i tills det når kanten.

_________________
Per Lundmark
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
om man ska fylla upp till påfyllningshålet så förutsätter det att man kan lossa på skruven. :-)

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7230

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det en Ginetta som håller på att skruvas ihop?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Ja, en liten G20

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



Daniel Ahlin skrev:
om man ska fylla upp till påfyllningshålet så förutsätter det att man kan lossa på skruven. :-)


Med värme och våld går det mesta.

_________________
Per Lundmark
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Daniel Ahlin skrev:
om man ska fylla upp till påfyllningshålet så förutsätter det att man kan lossa på skruven. :-)


Det är en fördel..
Du kan inte ana hur hårt nivåpluggen satt fast i diffen min.
Men, efter att ha tatt lös locket och skruvat fast det i arbetsbänken och med en meters hävarm samt lite våld så släppte den tillslut... värme är nog bra att tillföra om man har tillgång till det.
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Det räckte med att fylla en släpvagn med skräp så var pluggen lös :-)
En kompis med erfarenheter av svåra muttrar, svets, kompressor och mutterdragare behövdes också men de delarna skötte sig själva.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265



Ytterligare en fråga ang, bakaxelolja

Tänkte att någon kan svara på min fråga som dök upp oxå

Vi bytte olja i bakaxeln till något dyrt märke (kan inte komma ihåg vilket, men det var en väldigt syntetisk grön färg)

och fick totalras i bakaxeln efter 4 - 5 km Har inte haft isär det än, men jag misstänker att en kugg har släppt och satt sig på tvären, för hela klumpen glappar/ är spräckt

Så till frågan: Ska man "köra in" ny olja eller nåt liknande? Vad kan ha hänt? För det känns ju som om man kan skylla på oljan..

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Så till frågan: Ska man "köra in" ny olja eller nåt liknande? Vad kan ha hänt? För det känns ju som om man kan skylla på oljan..

Jag skulle inte göra några spekulationer innan man sätt vad som rasat, med andra ord riv.
Köra in olja, hmm nej.
Men tex min låda med frihjul funkar inte klockrent om oljan är kall.


hmm inte snält att prata koder så en stackars saabmupp fattar noll
G20, Ginetta vad är det????

Daniel Ahlin:
Låter som du bygger något roligt och underhåller oss bilder, ajabaja
Lägg genast upp en tråd i "Våra åka banbilar"

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Banbilstråd på G.

Ginetta G20 är som en seven fast med kaross

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Ytterligare en fråga ang, bakaxelolja

ByWard skrev:
Tänkte att någon kan svara på min fråga som dök upp oxå

Vi bytte olja i bakaxeln till något dyrt märke (kan inte komma ihåg vilket, men det var en väldigt syntetisk grön färg)

och fick totalras i bakaxeln efter 4 - 5 km Har inte haft isär det än, men jag misstänker att en kugg har släppt och satt sig på tvären, för hela klumpen glappar/ är spräckt

Så till frågan: Ska man "köra in" ny olja eller nåt liknande? Vad kan ha hänt? För det känns ju som om man kan skylla på oljan..


Diffbroms?
Gammal olja?
Det händer att LS:en skiktar sig när oljan blir till åren tex.

_________________
Daniel Steiner
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265



Re: Ytterligare en fråga ang, bakaxelolja

Daniel7xQ skrev:

Diffbroms?
Gammal olja?
Det händer att LS:en skiktar sig när oljan blir till åren tex.


Nej ingen diffbroms, det är en 240 VOC (glömde jag skriva)..
oljan vi bytte till var helt ny ur oöppnad förpackning.
Den gamla var inte så fräsch, men man kan ju tycka att den bör pajja innan oljebytet?

Jag ska kika på exakt vad som gått sönder, samt vilken olja vi bytte till

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 931



Daniel Ahlin skrev:
Japp det är en leksaksbil under uppbyggnad.

GL5 klassad olja alltså.
Nu är det bara mänden som saknas, jag får väl köpa en Haynes.



GL5 är rätt kvalitet i din bakaxel (och alla andra också såvida man inte har lamelldiffbroms då behöver man något med LS-tillsats). Möjligen skulle GL4 också hålla måttet men varför chansa? Mängden brukar gå att hitta i oljeguiden på OKQ8.se. Det flesta mackar har också siffror på vad du ska ha och hur mycket.

/ Pär som precis fått jobb som utvecklingsingenjör på smörjmedelsavdelningen på ett välkänt nordiskt oljebolag.

_________________
/Pär Nyman
Citera
Skruva banåkabil
Olja i slutväxel
3986 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande