Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 18 besök senaste veckan (6705 totalt) |
Basic kamaxel-kunnande önskas
Tjenix! Eftersom jag vet att minst en lob på min orginal-kamaxel på 924an är sliten så måste jag börja leta efter en ersättare. Alternativen som jag ser det just nu: 1. Köpa beg kamaxel. 2. Köpa ny orginalkamaxel. 3. Köpa ny vassare kamaxel. För alla tre alternativen: Måste jag ha med överfallen till just denna axel eller kan jag återanvända de gamla? För alternativ 3: Tryckarna, måste de bytas mot högre/längre tryckare för att kunna följa ex en omslipad orginalkam? Nån som vet nån firma som tillverkar kammar till 924an? Tacksam för lite input så jag kommer på rätt spår från början. Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Lagerdelen som håller kamaxeln mot lagren i topplocket? Är det fel namn? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Jag kan ta med en rasp till garaget nästa gång så gör vi en hot sportkam åt dig...
![]() ![]() |
||||
Jag kallar dom också för överfall.. ang tryckarna så har jag ingen aning men har alltid antagit att det ska funka med orginal.. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag tror att trådskaparens egentliga fundering är huruvida han behöver byta överfallen för att de kanske är inslitna ihop med kammen han vill byta ut eller nåt åt det hållet. I ett försök att räta ut det frågetecknet kan man ju fråga sig vad som gäller lagringen som är är fast i toppen. Är överfallen slitna borde ju även denna del vara sliten och då föreställer jag mig att det är maskinbearbetning (linehoning?) som gäller med nya överfall. Summa summarum (enligt mig): Ser allting fräsch ut, kör med de gamla överfallen. Har du haft problem, t.ex varmgång, dåligt oljetryck, ser ytorna dåliga ut eller dylikt, ta dig en funderare på om du ska dona toppen eller skaffa dig en ny alt. bättre beganad. _________________ Martin Öling |
||||
AH, Martin Ö verkade reda ut mina tankar en del!
![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
*springa, springa*
Översiktsbild: (Mina fingrar brukar inte vara under kåpan normalt...) ![]() De ser ut ungefär så här: (Skadad lobspets till höger) ![]() /Mangan, flåsandes efter språngmarschen! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
om det är hydrauliska tryckare så kan du nog inte slipa om originalkammen då bascirkeln blir för liten (du får ett spel mellan kam och tryckare som inte kan kompenseras bort då tryckaren är för kort) Alternativen är då att antingen köpa en beggad kam eller en lite vassare. Ny original låter både dyrt och tråkigt
![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Man behåller väl orginal bascirkel när man slipar om? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
okej, det inser jag men 924an har mekaniska justerbara lyftare. Frågan är kanske mest om de går att justera tillräckligt för att nå upp till en omslipad kam? Eric, om man utgår i från en orginalkam och vil ha en vassare profil så måste man väl slipa ner bascirkeln? Det är väl t.ex förhållande mellan bascirkeln och lobens spets som avgör lycfhöjd på en OHC-motor? /Magnan, förvirrad på ett högre plan... ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Så har jag också förstått det.
om du har mek så ska det inte vara några problem att justera spelet så att det funkar, om du inte hade tänkt att ha några monsterlyft dårå ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Kan inget om Porsche men det ser väldigt mycke VW ut... Bortsett från att crossflow är ovanligt på 8V i VW-världen så ser det ut som att du skulle kunna få dit vilken gammal golf-kamaxel som helst. Antar att det är mek. tryckare (fem överfall är det i de äldre VW-topparna med mek. tryckare, nyare med hydr. har bara fyra) och då finns det en hel del kul att välja på.
Vet inget om just 924:ans motor men upplys mig lite så kanske jag kan komma med fler VW-paralleller... ![]() _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
Rocco, jag tror att toppen är nog VW-inspirerad men designad av Porsche. Iaf från vad de rykten jag har hört/läst...
Vad vill du ha för info? Motor eller toppen? Antal/storlek på ventiler? Jag rabblar lite vad jag vet så får ni läsare sortera... Motor: 2.0 liter, blocket ursprungligen från VW. Topp: Porsche-design, crossflow, 8 ventiler, mekaniska tryckare med insexskruv för justering. Värden på orginalkam känner jag tyvärr inte men på Piper Cams hemsida finns lite data om deras två modeller på trimkam till 924an... Tyvärr känns inte priset (256 pund * 13 SEK/GBP = cirkus 3300 spänn) rimligt för min budget... ![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Vad jag vet så lägger man på nytt material på den gamla profilen som i sin tur slipas till rätt profil ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 18 besök senaste veckan (6705 totalt) |