Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Basic kamaxel-kunnande önskas
1, 2, 3   >>
18 besök senaste veckan (6705 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Basic kamaxel-kunnande önskas

Tjenix!

Eftersom jag vet att minst en lob på min orginal-kamaxel på 924an är sliten så måste jag börja leta efter en ersättare. Alternativen som jag ser det just nu:
1. Köpa beg kamaxel.
2. Köpa ny orginalkamaxel.
3. Köpa ny vassare kamaxel.

För alla tre alternativen: Måste jag ha med överfallen till just denna axel eller kan jag återanvända de gamla?

För alternativ 3: Tryckarna, måste de bytas mot högre/längre tryckare för att kunna följa ex en omslipad orginalkam?

Nån som vet nån firma som tillverkar kammar till 924an?

Tacksam för lite input så jag kommer på rätt spår från början.
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



alt 4.

Slipa om din slitna kamaxel till antingen orginal eller roligare

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Piper cams gör kammar till 924

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Eric, hur blir det med tryckare då?

Daniel, ska kolla in det! Tack!

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Vad menar du med överfall?

_________________
William Ekström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
William Ekström skrev:
Vad menar du med överfall?

Lagerdelen som håller kamaxeln mot lagren i topplocket? Är det fel namn?

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag kan ta med en rasp till garaget nästa gång så gör vi en hot sportkam åt dig...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
(Dubbelpost... Konstigt!)

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Magnus Karlsson skrev:
William Ekström skrev:
Vad menar du med överfall?

Lagerdelen som håller kamaxeln mot lagren i topplocket? Är det fel namn?

/Mangan


Jag kallar dom också för överfall..

ang tryckarna så har jag ingen aning men har alltid antagit att det ska funka med orginal..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Överfallen hör till toppen, inte till kamaxeln. Så de behöver du inte byta.

_________________
William Ekström
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



William Ekström skrev:
Överfallen hör till toppen, inte till kamaxeln. Så de behöver du inte byta.


Jag tror att trådskaparens egentliga fundering är huruvida han behöver byta överfallen för att de kanske är inslitna ihop med kammen han vill byta ut eller nåt åt det hållet.

I ett försök att räta ut det frågetecknet kan man ju fråga sig vad som gäller lagringen som är är fast i toppen. Är överfallen slitna borde ju även denna del vara sliten och då föreställer jag mig att det är maskinbearbetning (linehoning?) som gäller med nya överfall.

Summa summarum (enligt mig): Ser allting fräsch ut, kör med de gamla överfallen. Har du haft problem, t.ex varmgång, dåligt oljetryck, ser ytorna dåliga ut eller dylikt, ta dig en funderare på om du ska dona toppen eller skaffa dig en ny alt. bättre beganad.

_________________
Martin Öling
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
AH, Martin Ö verkade reda ut mina tankar en del! Ska kika på skicket i samband med demontering av den nuvarande kamaxeln!

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Magnus Karlsson:
Kila ut i garget och fota grunkorna till Sport Passat:en, allså överfall mm, för tydlighetens skull.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
*springa, springa*
Översiktsbild: (Mina fingrar brukar inte vara under kåpan normalt...)


De ser ut ungefär så här: (Skadad lobspets till höger)


/Mangan, flåsandes efter språngmarschen!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



om det är hydrauliska tryckare så kan du nog inte slipa om originalkammen då bascirkeln blir för liten (du får ett spel mellan kam och tryckare som inte kan kompenseras bort då tryckaren är för kort) Alternativen är då att antingen köpa en beggad kam eller en lite vassare. Ny original låter både dyrt och tråkigt Problemen med en trimkam är att den kanske lyfter för mkt så att kolvar och ventiler pussas, inte kul...sen så kan original ventilfjädrarna vara lite för klena.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Micke Eriksson skrev:
om det är hydrauliska tryckare så kan du nog inte slipa om originalkammen då bascirkeln blir för liten (du får ett spel mellan kam och tryckare som inte kan kompenseras bort då tryckaren är för kort)


Man behåller väl orginal bascirkel när man slipar om?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
om det är hydrauliska tryckare så kan du nog inte slipa om originalkammen då bascirkeln blir för liten *snipp*

okej, det inser jag men 924an har mekaniska justerbara lyftare. Frågan är kanske mest om de går att justera tillräckligt för att nå upp till en omslipad kam?

Eric, om man utgår i från en orginalkam och vil ha en vassare profil så måste man väl slipa ner bascirkeln? Det är väl t.ex förhållande mellan bascirkeln och lobens spets som avgör lycfhöjd på en OHC-motor?

/Magnan, förvirrad på ett högre plan...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Så har jag också förstått det.

om du har mek så ska det inte vara några problem att justera spelet så att det funkar, om du inte hade tänkt att ha några monsterlyft dårå Billigare blir det ju dessutom thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Kan inget om Porsche men det ser väldigt mycke VW ut... Bortsett från att crossflow är ovanligt på 8V i VW-världen så ser det ut som att du skulle kunna få dit vilken gammal golf-kamaxel som helst. Antar att det är mek. tryckare (fem överfall är det i de äldre VW-topparna med mek. tryckare, nyare med hydr. har bara fyra) och då finns det en hel del kul att välja på.

Vet inget om just 924:ans motor men upplys mig lite så kanske jag kan komma med fler VW-paralleller...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Rocco, jag tror att toppen är nog VW-inspirerad men designad av Porsche. Iaf från vad de rykten jag har hört/läst...

Vad vill du ha för info? Motor eller toppen? Antal/storlek på ventiler? Jag rabblar lite vad jag vet så får ni läsare sortera...

Motor: 2.0 liter, blocket ursprungligen från VW.

Topp: Porsche-design, crossflow, 8 ventiler, mekaniska tryckare med insexskruv för justering. Värden på orginalkam känner jag tyvärr inte men på Piper Cams hemsida finns lite data om deras två modeller på trimkam till 924an... Tyvärr känns inte priset (256 pund * 13 SEK/GBP = cirkus 3300 spänn) rimligt för min budget...

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Magnus Karlsson skrev:

Eric, om man utgår i från en orginalkam och vil ha en vassare profil så måste man väl slipa ner bascirkeln? Det är väl t.ex förhållande mellan bascirkeln och lobens spets som avgör lycfhöjd på en OHC-motor?

/Magnan, förvirrad på ett högre plan...


Vad jag vet så lägger man på nytt material på den gamla profilen som i sin tur slipas till rätt profil

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Skruva banåkabil
Basic kamaxel-kunnande önskas
1, 2, 3   >>
18 besök senaste veckan (6705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande