| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
tips/bromsar
|
1925 besök totalt |
|
Håller ju själv på med ett E30-bygge, och många har tipsat mig om att "bara" uppgradera "bromseriet" med bra bromsvätska, riktigt bra belägg, förslagsvis Performance Friction fram och Blå Pagid bak, och så lite kylning fram.
Det ska enligt många räcka väldigt långt, och lär inte ens kosta 10.000....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
varför, du kommer inte stanna snabbare med större skivor och större ok. om det fungerar med std ok och skivstorlek med bra kylning, bra skivor, bra belägg och bra vätska, så kommer det bara gå saktare med större ok och skivor (högre ofjädrad vikt, större hjul, ännu mer ofjädrad vikt osv) Inget vidare konstruktivt inlägg, men det finns massvis av trådar som behandlat ämnet jättestora ok och skivor och alla har kommit fram till att det är av ondo att köra med större än vad som behövs, bättre att lägga pengarna på att slita ner de belägg och skivor man har och lära sig bromsa rätt. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
Re: tips/bromsar
Riktiga skivor, belägg, bromsvätska och stålomspunna slangar runt om landar nog lagom strax under 10 000:- och du får garanterat bra bromsar. Men vill du inte uppgradera utan gå upp i storlek och riktiga ok (ap / alcon) osv så är det ju de pengarna per hjul.... Kolla med Carl.Rydqvist här på forumet han säljer lämpliga saker _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
och så byt ut de sunkiga plast/gummi-styrningarna som sitter i bromsoken till riktiga grejer: http://www.turnermotorsport.com/html
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||||
Jag är rädd att 320is har samma typ av bromsar som 325:orna och då är det en annan typ av styrningar i oken...Jag vet,för jag har själv 325-bromsar på min bil och tänkte montera såna från Turner men ack,se det gick inte!
_________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Bra att någon är vaken här, det tänkte jag inte på passar inte 318 E30 heller står det.
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||||
|
Jag har med gott resultat monterat bromsar från 330i på min M3:a, dessa är 324mm stora och rätt rejäla doningar. Nu är ju dessa såklart 5 bultade så du får nog lov att borra om bultcirkeln en del samt göra om lite annat men bra blev det. Annars kan man ju montera bromsar från M3 E30, dessa är iaf 280mm jämfört med 318/325 som har 260mm.
_________________ Jonas Edling |
||||||
|
Jag kollade på Swedespeeds sida och såg att de hade en hel del roligt i bromsväg, både till vanliga e30 samt till M3:an. Tror att det billigaste kitet med 4-kolvs billetok och 284 mm skivor räcker långt och då hamnar man under 10'.
_________________ Jonas Edling |
||||||
Har du nån länk till Swedespeed? När jag söker på Google så kommer jag bara in på nåt Volvoforum!? _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
|
www.swedespeed.se funkar väl?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
jag ska till swedespeed o kolla, kanske redan idag. bor bara en mil bort
.
polaren visade hispecs katalog för mej för nån månad sen men jag trodde att man skulle behöva beställa från england utan att ha sett grejerna. deras kit till min bil kostar 9400 har jag för mej. _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||||||
Gör många gånger väldigt mycket för att minska bromssträckan med större skivor. Sedan kan man ju göra saker 'lagom', totala överdrifter brukar sällan behövas. Det brukar gå att låsa hjulen även med de minsta skivorna i +150km/h men att ligga med optimal broms kräver en bättre hävarm (större skivor). Och på underlag med exempelvis lite grusrester, blöta löv, första halkan så blir det än bättre att kunna dosera bromsarna rätt. _________________ Roland Johansson |
||||||
Satt och sökte och läste lite om bromsar.....om man har Ate-oken på sin E30 funkar väl väl de där metallstyrningarna från Turner motosport vad jag förstått !?
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Detdär har jag ju redan förklarat för dig.
För er andra kan jag säga att Turners styrningar i mässing funkar, enbart, ihopa med Ate-oken. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
tips/bromsar
|
1925 besök totalt |