Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2252 besök totalt |
Ändra caster?
Jag skulle vilja ha lite mer caster på ShoppingClion, tror jag. På grund av den korkade konstruktionen så är det svårt att öka på castern i någon större omfattning utan att bygga om övre fjäderbensinfästningarna i karossen, och det tänker jag inte göra. Däremot kan jag modifiera bärarmarna och flytta fram "undre" kulleden en aning och vinna någon liten ökning. Frågan är om det är värt besväret att modifiera. Hur mycket måste man ändra för att dra någon praktiskt nytta av ändringen. (Hur långt är ett snöre?) original castervinkel vid normal höjd är om jag minns rätt knappt 2,5°. Vad kan tänkas vara optimalt på sådan här framhjulsdriven bil (med McPärssonben) som ju också kränger en del. Den körs i slalom och på bana. Skulle 7° kunna vara lagom? Vitsen som jag ser det med mer caster är cambergain vid styrutslag, främst nyttigt vid slalom. Och kanske också jämnare slitage på innerhjulet. Exempelvis höger fram har en tendens att slitas/bli varmt på inre delan av slitbanan. Någon som labbat med detta på en liknande bil? |
||
Så är nog fallet. Nu har jag inte tänkt efter så noga, men kan eventull bumpsteerändring (försämring) till följd av att man flyttar fram kulleden en smula verkligen vara kännbar på en massproducerad vanlig bil med en McP framvagn full av kompromisser? (Kanske lika lite kännbar som casterändringen...) ![]() |
||
![]() 1. Vet inte. Edit: 11° nånting tror jag. 2. Ska ta reda på det vid tillfälle. 600mm kanske...? Då måste man ju flytta kulleden 40-50mm vilket känns lite orealistiskt. 3. Jo. ![]() |
||
Tanka hem väghållingsfilen, se länken nedan, så går jag över kullen någon kväll.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Spåntat efter ha tittat lite så under 5grd caster så kan man ski... att göra något i huvudtaget. 7 tycker jag skulle vara lagom, hmm kanske tom 9grd. tumme pekfinger:
_________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2252 besök totalt |