Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
POWERflex eller kulled till casterstag?
4 besök senaste veckan (1957 totalt)
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Håller på med ett litet rejsbygge på en alfa 75 ts. Funderade lite på hur mycket bättre kulleder är jämfört med powerflex? Jag menar PF kostar ca 300kr medans kulleder kostar runt 1000. E det så mycket bättre?

/Richard

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ja. Over and out.

Fast du borde leta runt lite när det gäller priset. Nej, jag kan inte tipsa om nåt ställe, de som sålde till mig har lagt ner.

BMW 330i -05
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002

En sån här på CCmotors, http://www.ccmotors.d.se/ , borde vara det du skall ha.
Casterstagsled 288:-

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

se där, bra pris bara att köpa.

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Re: POWERflex eller kulled till casterstag?

Ickad skrev:
Håller på med ett litet rejsbygge på en alfa 75 ts. Funderade lite på hur mycket bättre kulleder är jämfört med powerflex? Jag menar PF kostar ca 300kr medans kulleder kostar runt 1000. E det så mycket bättre?

/Richard

Casterstags kulleder är nog en av dom bästa modsen på en 75:a. Du kommer att grina av lycka efter detta byte. Spelar ingen roll om det är en banbil eller gatbil. Känslan och styrningen blir väldigt bra iaf.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

ohh tack äntligen!!!
Jag som försökt ringa oldtimer Garage i några månader vid det här laget!!

Passade på att beställa synkring till 2:an också!

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad fick du ge för ringen?

BMW 330i -05
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

MaZ skrev:
Vad fick du ge för ringen?

318 spänn, vet inte om det var billigt eller dyrt men jag behöver den!!

Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002

Habbe skrev:
ohh tack äntligen!!!
Jag som försökt ringa oldtimer Garage i några månader vid det här laget!!

Passade på att beställa synkring till 2:an också!

oldtimer ligger lågt pga sjukdom. Annars var de vår hovleverantör här uppe i norr. Jag saknar dem.

Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002

Hos http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/233.html fanns det också. _32.76 ca 295 kr

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

nzorikko skrev:

oldtimer ligger lågt pga sjukdom. Annars var de vår hovleverantör här uppe i norr. Jag saknar dem.

Samma här.

BMW 330i -05
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag bytte till kulleder på min 75 3.0 för några år sedan och kunde konstatera att det verkligen gjorde skillnad. Såhär skrev jag då:

Citat:
Styrningen i Alfettan och dess ätteläggare, till vilken 75:an hör, har i alla tider lidit av okänslig styrning. Delvis beror detta på att framvagnens casterstag, det vill säga den ena av framvagnens övre länkar, slutar i en bussning som mest av allt liknar en tvättsvamp. Denna bussning äter upp rörelser på väg mellan ratt och hjul och vice versa. Men det finns bot.

105-serie-Alfor, alltså gamla bilar som Berlina etc, har också casterstag. I änden på dessa sitter kulleder, som inte svajar och ger efter. De passar direkt på mina casterstag men inte direkt i plåten som bussningarna sitter mot. Många säljer dem men billigast är nog Highwood.

Plåten måste alltså modifieras. Det hål som finns måste förstoras med några millimeter och två bulthål borras. Detta finns mer ingående beskrivet på The Milano Resource. Observera att örat för den inre fästbulten har lite svårt att få plats, mät upp innan du också börjar borra.

Jag gjorde detta på en dag. Bilen tog mig till garaget på förmiddagen och hem igen på kvällen. Det som tog mest tid var att få isär själva casterstaget. Massor av gängor hade rostat fast och krävde värmning med gas innan de gav sig.

Hemvägen var skön den kvällen. Vägen var alldeles tydlig genom ratten och responsen kvickare än någonsin. Det gör skillnad.

Länktips:
http://www.highwoodalfa.com/
http://denovich.org/alfa/sikand_mti/milano.html

Citera
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (1957 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande