Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
POWERflex eller kulled till casterstag?
4 besök senaste veckan (1957 totalt)
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 485


Trådstartare
POWERflex eller kulled till casterstag?

Håller på med ett litet rejsbygge på en alfa 75 ts. Funderade lite på hur mycket bättre kulleder är jämfört med powerflex? Jag menar PF kostar ca 300kr medans kulleder kostar runt 1000. E det så mycket bättre?

/Richard

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19113



Ja. Over and out.

Fast du borde leta runt lite när det gäller priset. Nej, jag kan inte tipsa om nåt ställe, de som sålde till mig har lagt ner.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366



En sån här på CCmotors, http://www.ccmotors.d.se/ , borde vara det du skall ha.
Casterstagsled 288:-

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19113



se där, bra pris bara att köpa.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: POWERflex eller kulled till casterstag?

Ickad skrev:
Håller på med ett litet rejsbygge på en alfa 75 ts. Funderade lite på hur mycket bättre kulleder är jämfört med powerflex? Jag menar PF kostar ca 300kr medans kulleder kostar runt 1000. E det så mycket bättre?

/Richard


Casterstags kulleder är nog en av dom bästa modsen på en 75:a. Du kommer att grina av lycka efter detta byte. Spelar ingen roll om det är en banbil eller gatbil. Känslan och styrningen blir väldigt bra iaf.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



ohh tack äntligen!!!
Jag som försökt ringa oldtimer Garage i några månader vid det här laget!!

Passade på att beställa synkring till 2:an också!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19113



Vad fick du ge för ringen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



MaZ skrev:
Vad fick du ge för ringen?

318 spänn, vet inte om det var billigt eller dyrt men jag behöver den!!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366



Habbe skrev:
ohh tack äntligen!!!
Jag som försökt ringa oldtimer Garage i några månader vid det här laget!!

Passade på att beställa synkring till 2:an också!



oldtimer ligger lågt pga sjukdom. Annars var de vår hovleverantör här uppe i norr. Jag saknar dem.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366



Hos http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/233.html fanns det också. _32.76 ca 295 kr

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19113



nzorikko skrev:


oldtimer ligger lågt pga sjukdom. Annars var de vår hovleverantör här uppe i norr. Jag saknar dem.


Samma här.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7230

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag bytte till kulleder på min 75 3.0 för några år sedan och kunde konstatera att det verkligen gjorde skillnad. Såhär skrev jag då:

Citat:
Styrningen i Alfettan och dess ätteläggare, till vilken 75:an hör, har i alla tider lidit av okänslig styrning. Delvis beror detta på att framvagnens casterstag, det vill säga den ena av framvagnens övre länkar, slutar i en bussning som mest av allt liknar en tvättsvamp. Denna bussning äter upp rörelser på väg mellan ratt och hjul och vice versa. Men det finns bot.

105-serie-Alfor, alltså gamla bilar som Berlina etc, har också casterstag. I änden på dessa sitter kulleder, som inte svajar och ger efter. De passar direkt på mina casterstag men inte direkt i plåten som bussningarna sitter mot. Många säljer dem men billigast är nog Highwood.

Plåten måste alltså modifieras. Det hål som finns måste förstoras med några millimeter och två bulthål borras. Detta finns mer ingående beskrivet på The Milano Resource. Observera att örat för den inre fästbulten har lite svårt att få plats, mät upp innan du också börjar borra.

Jag gjorde detta på en dag. Bilen tog mig till garaget på förmiddagen och hem igen på kvällen. Det som tog mest tid var att få isär själva casterstaget. Massor av gängor hade rostat fast och krävde värmning med gas innan de gav sig.

Hemvägen var skön den kvällen. Vägen var alldeles tydlig genom ratten och responsen kvickare än någonsin. Det gör skillnad.


Länktips:
http://www.highwoodalfa.com/
http://denovich.org/alfa/sikand_mti/milano.html

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Skruva banåkabil
POWERflex eller kulled till casterstag?
4 besök senaste veckan (1957 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande