Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dårar vi minns - Slitz rankar galnaste F1 förarna
1281 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Slitz topplista över historiens mest galna F1 förare

Plats 10
Eddie Irvine
Irland (1965-)

Plats 9
Niki Lauda
Österrike (1949-)

Plats 8
Gilles Villeneuve
Kanada (1950-1982)

Plats 7
Nelson Piquet
Brasilien (1952-)

Plats 6
Alfonso De Portago
England (1928-1957)

Plats 5
Juan-Manuel Fangio
Argentina (1911-1995)

Plats 4
Gerhard Berger
Tyskland (1959-)

Plats 3
Tazio Nuvolari
Italien (1892-1929)
Hans kärra, en MG K3 Magnette, hade försetts med nya bromsar. Och efter en fullständigt dominant seger frågade en jorunalist om vad han gillade de nya bromsarna. Nuvolari lät meddela att han inte visste, för han hade inte använt bromsarna under hela loppet.

Plats 2
Innes Ireland
Skottland (1930-1993)

Plats 1
James Hunt
Storbriannien (1947-1993)
Här har dom en schysst bild jag ska scanna in senare när han sitter med en cigg i ena handen, en öl i andra och en brud bredvid sig, kan kanske också scanna hela artikeln, helt klart kul läsning =)

En annan kul anektot

Vittorio Brambilla, "gorillan från Monza", är en annan lustig pajsar. Han vann bara en tävling i hela sin karriär, han blev så till sig av lycka att han lyfte armarna i skyn efter målgång, varpå hans bil kraschade in i en vägg.

Återkommer med lite bilder och sånt senare när jag kommit hem
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Undra vad de de haft för urvalskriterium? Tazio var ju knappast galen, han körde fortare än de andra för att han visste precis vad han sysslade med. Samma Fangio.

Eftersom det är Slitz kanske de går efter vem som satt på flest brudar? och då vinner ju James Hunt, men gamle Villeneuve skulle bytas ut mot sonen.

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Svårt o säga vad dom har för urvalskriterium, som sagt kan jag scanna in hela artikeln vid tillfälle, Tazio tar dom till exempel när han låg skadad på skjukhus, smet till banan i taxi för att sen ställa upp i reservbilen, han ska tydligen kört nått motorcykellopp med två gipsade ben osv..
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Alla listor som behandlar galna f1 förare oavsett kriterium
har fel om de utelämnar Stefan Bellof
En kille som iofs i ett sportvagnsrace kör ihjäl sig i ett omkörningsförsök i eau rouge saknar ngt viktigt. Han hade bara ett läge fullt ös.

""
Stefan had found that Brun's Porsches weren't in the same league as the works machines, but had still partnered Thierry Boutsen to a fine third in the season opener at Mugello. Then results tailed off somewhat. However, come the Spa 1000kms Bellof felt that the driver's track nature of the circuit gave him a chance. Coming up Eau Rouge, he tried to force his car past the works machine of Mass. The Porsches touched, and were thrown into the barriers. Stefan died instantly, a talent which shone brightly whatever he drove. ""

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Johan CooperS skrev:

Plats 3
Tazio Nuvolari
Italien (1892-1929)

Nuvolari vann sista tävling (Mounte Pillegrino) 1950....

Johan CooperS skrev:
...han ska tydligen kört nått motorcykellopp med två gipsade ben osv..

Ett lopp han förövrigt vann!!

Vidare Nuvolari-fakta:
1931 vann han på Nurburgring med "gas-benet" helt i gips!
Han ligger begraven sin hemstad i Italien, med sig i graven har han sin hjälm, en guldsköldpadda (hans maskot) och hans Alfa-ratt.

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

cat7even skrev:
En kille som iofs i ett sportvagnsrace kör ihjäl sig i ett omkörningsförsök i eau rouge saknar ngt viktigt. Han hade bara ett läge fullt ös.

""
Stefan had found that Brun's Porsches weren't in the same league as the works machines, but had still partnered Thierry Boutsen to a fine third in the season opener at Mugello. Then results tailed off somewhat. However, come the Spa 1000kms Bellof felt that the driver's track nature of the circuit gave him a chance. Coming up Eau Rouge, he tried to force his car past the works machine of Mass. The Porsches touched, and were thrown into the barriers. Stefan died instantly, a talent which shone brightly whatever he drove. ""

Rätta mig om jag har fel, men var det inte Jacky Ickx han försökte köra om?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Sörpan skrev:
cat7even skrev:

""

Mycket möjligt
Skall kolla källorna .Men den unge Stefan kan nog kört om Jacky året innan på samma ställe

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Käs gärna Innes Irelands biografi "All arms and elbows" om ni kommer över den. Lätläst och jäkligt kul om en tid som aldrig kommer tillbaka. Själv handlade jag min ifrån www.chaters.co.uk (ruineringsvarning härmed utfärdad om du gillar motorböcker)

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:

Har också fått för mig att det var Ickx han försökte köra om.

Citat:
"...he was killed in the 1985 Spa 1000km sports car race when he crashed his Porsche 956 at Eau Rouge trying to wrest the race lead from Jacky Ickxs similar car."

Citat från www.grandprix.com.

Citat:
"Am Rennsonntag war Stefan mal wieder der schnellste Mann im Feld. Leider hatter der Werks-Porsche von Jacky Ickx ein paar PS mehr als der Brun-Porsche und Stefan fand keinen Weg vorbei. Fuer einen winzigen Augenblick riskierte er einen kleinen Tick zuviel, rundenlang genervt und geaergert von Ickx, der nicht nachgab. In der Senke von Eau Rouge rechnet Stefan nicht mit der Sturheit seines Gegners, ueberschaetzte aber wohl auch sein eigenes Koennen. Deutschland verlor an diesem Wochenende nur wenige Tage nach Manfred Winkelhock sein bis dahin wohl groesstes Talent im Motorsport. Er trug all unsere Hoffnungen."

Citat från www.stefanbellof.de.

1281 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande