Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2413 besök totalt |
H&R justerbart chassi erfarenheter
Har idag köpt ett bättre begagnat ställbart H&R chassi (finns att köpa på t ex bilmodespecialisten) till min 318is (E30) och undrar nu om andras erfarenheter, är lite orolig att det skall vara för mjukt för inspirerad bankörning. Är det dyrt att uppgradera med andra hårdare fjädrar och isåfall hur hårda skall de vara i n/mm? Vikten på bilen är drygt 1050 kg efter lättning och fördelningen är 53% fram och 47% bak viss ytterligare lättning kommer att genomföras men under 1000 kg kommer jag inte att komma. ![]() Tror att fjädrarna som ingår i H&R kittet är på 60 n/mm, och har för mig att standard är 20 men Grupp N är drygt 10 ggr hårdare än orginal (om inte mer). Nu är det inte ett självändamål att ha en stenhård bil för att kunna skryta utan det skall vara optimalväghållning. Grundfrågan är dock har någon erfarenhet av de ställbara H&R chassit samt är det värt att uppgradera med någon hårdare fjäder och hjärna förslag på hårdhet då jag uppfattat det som om H&R har en uppsjö med fjädrar ![]() Vi ses på Bilsportmässan på lördag v ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
om jag har förstått så skall det vara möjligt att bygga om dem frågan är dock om det är värt pengarna, trots allt är det dämpare som i kittet kostar nya strax under 14 tkr, vilket borde vara av hyffsad kvalité min tanke var att ställe retur och dämpning (om det går att justera båda) hårt och sedan byta själva fjädrarna till ngt som låg mellan 100 n/mm och 120 n/mm men som sagt vet inte om det fungerar, får vänta på svaret från Bilmodecenter.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Re: H&R justerbart chassi erfarenheter
Avd. skjut först fråga sen ![]() Har för mig att grupp N kontra H&R diskuterats ganska ( ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
Har svårt att få sökfunktionen att fungare både på H&R och Grupp N ger inga svar
![]() Dock har jag sökt lite på allmänna frågor om HZ och annat, men den diskussionen som du nämner har jag ännu inte hittat om du har länken så lägg gärna in den, finns många trådar om stötdämpare och hårdhet. Tack på förhand. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php och även https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php (början av tråden innan splittringen) _________________ Johan Sjölinder |
||
Nä, mjukt är relativt men jämfört med grupp n så är det viss skillnad
![]() Hur som helst det är inte den nivån jag siktar på men någonstans kring 80 n/mm fram och 100 n/mm bak skulle vara smakligt men frågan är om dämparna klarar det. Har läst trådarna som länkats och de är bra och innehållsrika men handlar inte så mkt om H&R kit även om de nämns. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
citat:
Hur som helst det är inte den nivån jag siktar på men någonstans kring 120 n/mm fram och 100 n/mm bak skulle vara smakligt men frågan är om dämparna klarar det. Hur skall bilen användas???? _________________ Johan Sjölinder |
||
EDIT: Fel av mig visst handlar det om H&R kit men mest frågor och gissningar, dvs inte många som har någon direkt erfarenhet, då får jag skriva om mina erfarenheter när allt är klart. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Fuling:
Ändrade ngt när det gällde fjäderhårdhet då jag läste om Grupp N kittet (ytterligare en gång). Bilen används dagligen men jag skall ha den på bana och komfort är sekundärt. Den är dock en andra bil så det är bara jag som kör den i familjen. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Borde innebära drygt 2,6 hz fram och runt 3 hz bak, har beräknat detta genom att sno lite siffror från AL på en av de trådar som du länkade och gjort lite estimat. Min bil väger när lättningen är klar strax över 1000 kg och viktfördelningen kommer att vara 53 fram och 47 bak.
Tanken med att öka från 60 n/mm till 80 n/mm var att fjäderbenen skulle klara av den förändringen utan att behöva byggas om mer än att man byter om coiloverfjädern, vilket inte bör vara för krångligt. om det finns fog att tro att original kittets 60 n/mm räcker gott till bankörning så finns det dock ingen anledning till att krångla med en sådan manöver, frågan är dock om man skall ha hårdare eller mjukare bak, har läst båda versionerna ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
om jag inte är ute och seglar så vart AL:s siffror så här
Fram 80N/mm ---> ca 2,7Hz Bak 100N/mm --> ca 2,3Hz 1000kg och 53% fram (annan bil vikt på annan viktfördeling) Fram 80N/mm ---> ca 2,85Hz Bak 100N/mm --> ca 2,45Hz Spåntat skulle jag göra så här. 1000kg och 53% fram Fram 60N/mm ---> ca 2,47Hz Bak 100N/mm --> ca 2,45Hz ps läs tråden/arna ett gäng gånger till. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
||
Som sagt att räkna HZ tal är inte riktigt min grej däremot är jag rätt skarp på att beräkna olika avkastningskrav på investerat kapital samt andra ekonomiska kalkyler
![]() Jättetack för hjälpen, framförallt kändes det som jag var totalt ute och cyklade på N/mm och HZ i bak att det skulle vara så högt i förhållande i fram kändes för mig inte realistiskt. Har läst trådarna 3-4 ggr men måste erkänna att hissen inte gått upp ännu. Du får gärna förklara värdena i din HZ beräkning, har försökt förstå, vikt förstår jag självklart och N/mm värdet också, men övriga värden säger mig inget ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
m=bilvikt
%f=% vikt fram [-] %b=% vikt bak [-] kf=fjäderkonstant fram [N/mm] kb=fjäderkonstant fram [N/mm] khf=kf*0,88 khb=kb*0,45 0,88 och 0,45, dessa är specefika för varje bil, är utvälingen mellan fjäder(kx) och hjulkonstenten(khx) se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php mf=vikt fjädrat per hjul/hörn fram [kg] mb=vikt fjädrat per hjul/hörn bak [kg] omf=ofjädrad vikt per hjul , fram [kg] omb=ofjädrad vikt per hjul , bak [kg] (ofjädrad vikt per hjul=däck, fälj, bromsskiva, ok mm) mf=m*%f/2-omf [kg] mb=m*%b/2-omb [kg] f=(khf*1000/mf)^0,5/2/pi (fram) [Hz] f=(khb*1000/mb)^0,5/2/pi (bak) [Hz] Vad man har Hz-talet till bland annat är just vad vi håller på med nu att diskutera hur hårt en bil är avfjädard oavsätt typ av hjulupphäningar, vikt mm. Allså man kan gämnföra en 600kg:s Super Seven med med en amrikans blysläde på ca 1700kg utan att behöva ta hänsyn till vikt mm mm mm. Edit: Hmm fixa ett skrivfel, finns MÅNG fler. _________________ Johan Sjölinder |
||
Det här får jag sätta mig och räkna på tillsammans med en flaska jäkligt rökig whiskey för att komma runt alla formler.
![]() Beslutet från min sida är nog att behålla de 60 n/mm fram bak måste jag konsultera stötdämparexperten för att se om 100 n/mm blir optimalt, jag tror att detta blir ett rejält lyft mot orginal. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2413 besök totalt |