Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rörramsfront!
1427 besök totalt
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758


Trådstartare
Rörramsfront!

Håller på att bygga mig en Datsun 240Z.
Tänkte försöka få den så lätt å stark som möjligt, å då tänkte jag ersätta fronten (förutom original ramskenor) med en rörkonstruktion. Original är det Mc P med fjäderbenstorn, vad säger BP om att ersätta dessa med rör?
En bur får väl inte gå längre fram än till framaxeln, hur blir det då med rören till/från fjäderbenstornen.
Har sökt lite här å på andra ställen, men inte fått nån klarhet i hur det är.
Bilen är en -73:a om det spelar nån roll.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
capri
Tierp
Här sen Aug 2004
Inlägg: 55



Det borde inte vara några problem,men du får nog räkna med att regga som ombyggt fordon.

Fråga Gustav Ulander som finns på detta forum,han är SFRo-besiktningsman.

/Matte

_________________
Mattias Forsberg

-------------------
Capri 2,9 i TURBO
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758


Trådstartare
Tack för svaret!

Ska kontakta honom så får vi se vad man kan/får göra.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
capri
Tierp
Här sen Aug 2004
Inlägg: 55



om det krävs ombyggt fordon innebär det ju rätt stora andra ombyggnader också...motor,låda,bakaxel och bromsar.

_________________
Mattias Forsberg

-------------------
Capri 2,9 i TURBO
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758


Trådstartare
Det blir nog en turbomatad 4:a (i stället för original 6:a) annan låda å annan/ombyggd bakaxel, så det är inga problem.
Lär bli bättre bromsar oxå (trummor bak original).

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Bullen
Arlöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 15



är också inteserad av detta skriv gärna svar i tråden om du får svar av "the real pinto" gustaf

_________________
Fredrik Engdahl kör 9-3 Aero -00
Citera
capri
Tierp
Här sen Aug 2004
Inlägg: 55



Gustafs kompis Thomas har gjort så på sin Capri,och jag har också planer på att göra lika på en av mina Capris.Båda reggas(Thomas är redan reggad) dock som ombyggt fordon och behåller Mc Pherson-benen.

Kolla här:
http://raceinorr.com/~maverick/

Matte

_________________
Mattias Forsberg

-------------------
Capri 2,9 i TURBO
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Ingen som har lite bilder på rörfront med dubbla A'n?
Har letat flitigt men det är svårt att hitta nått vettigt tycker jag..

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5891



Hej

Jag kan bekräfta att ombyggnaden i princip inte är något problem, förutsatt att man reggar som ombyggt fordon. Det man ska tänka på är var rören ansluter mot karossen, det ska ju vara i punkter som kan ta upp lasterna ordentligt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Rörramsfront!
1427 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande