Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (2824 totalt) |
Enklare än vad?
Menar du ett enkelt sätt så skulle jag vilja säga nä. Man skulle nog vilja se kurvan för att kunna uttala sig alls. Dämpare är ju hastighetsberoende. Fast nu är jag ingen expert på ngt sätt så... Men jag skulle vilja säga att du börjar med att räkna ut en "vettig" frekvens, vilket du får av "rätt" fjäderval, utifrån vad din bil väger och utväxlingsförhållandet mellan hjul/fjäder. Därefter ser vi till att dämpa denna rörelse på ett lämpligt sätt vid olika hastigheter. Vad som då är ett lämpligt sätt är inget man bara gissar eller beräkna fram. Det är tyvärr oxå ern sak som är lite luddigt dokumenterat om man söker runt lite och frågar folk som kan. Erfarenheten talar sitt tydliga språk här känns det som. |
||||
Man behöver lite mer info för att kunna få till det ordentligt.
Så om du kunde speca vad det är för bil, vad den ska användas till, vilka dämpare du har osv så kan vi sen räkna lite frekvenser. Sök gärna på "hz" och "frekvens" i forumet så kommer du få massor med trådar som är mkt informativa för dig. Då kan du lära dig räkna själv eller om du kör fast så är det bara att fråga om hjälp. Angående dämparsättning är det som ett dimmigt mörker. Jag har gluttat lite under locket på det men än lär det ta en bra stund innan iaf jag är kompetent för att kunna komma med halvt kvalificerade gissningar. Men visst går det. Mer info mao. ![]() |
||||
Utan att försöka låta dryg eller så ska vi nog försöka strukturera upp oss lite här.
För det första kan vi lägga dämparna på hyllan en stund, men det var kul att du hade så bra data på dom (få som har ens en susning) samt att vi nu vet vad det är för nga (även om jag anade). Läste du i ngn av de andra trådarna? om inte så måste vi börja med att mäta oss fram till vad du har för utväxlingsförhållande mellan hjulet och fjädern på fram respektive bakvagn. Det Fuling refererar till som hjulkonstant. När vi vet detta kan vi gå vidare och enkelt ihop med bilens massa och den ofjädrade diton få fram en frekvens. Då kan vi säga mer om det finns en grundballans i de fjäderval du frågade om. Därefter kan vi ev. plocka fram dämparna och kanske mest på erfarenhet och kännsla säga om de är ok för den tänkta fjäderhårdheten. Spontant säger jag dock att dom klarar det du behöver om det är en banleksak som ibland går på gata oxå. Nu skulle det varit fint med en bild över en Porschebakvagn så man enklare kunde berättat vad du skulle mäta. Annars får du ge dig ut i garaget, ta bort fjädern, hissa upp hjulet ett känt avstånd och se hur mkt förändring det blir på fjäderns plats. Då vet vi den sk "motion ration", MR. Hoppas det framgick ungefär vad som var av intresse annars får du fråga mer. Du tror inte du skulle vilja scanna in dina dämparkurvor och maila till mig? Nyfiken och vore kul att se för din bil. Inte så mkt för uträkningarnas skull dock, mest nyfiken. ![]() |
||||
Andreas du har mail.
Yes jag läser genom allt som jag hittar. Behöver lite tid att fatta det hela Bifogar bild men jag är inte säker att den duger och...hoppas att jag fattar alla beräkningar Hur bifogar man bilder? _________________ Borje Iliasson |
||||
Steg 1 som Andreas redan varit inne på är att bestämma en lämpligt fjädersätting.
Nu skall jag ut på riktigt TUNN is men det verkar vara någon form av sportdämpare så 2-2,5Hz i fjädring borde dämparna klara. Ett första tumme pekfinger beräking Fram antar jag det är MacPeston, hmm säg kraft/längdutväxling på ca ca 0,9. 1400kg 56% bak ger 308kg per hjul fram, vi antar 30kg ofjädrat ---> 278kg/hjul 2Hz=(k*1000*0,9/278)^0,5/2/pi ---> 49N/mm 2,5Hz ---> 76N/mm Bak har jag ingen susing om utväxlingsförhållandet så där vill jag inte ens gissa. Men 1400*0,56/2-40 -->352kg k=(f*2*pi)^2*352/1000/x x=utväxlingsförhållandet OBS tänka på att det är längdförhållandet i kvadrat. Förmodligen är bilen utrustad med krängare också och om man går upp i fjädrar gäller det att inte baja balansen så krängrana bör också ökas. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Precis så som Fuling säger.
Tester osv på en del andra bilar med Gula Koni har visat att frekvenser i de regioner som skulle kunna vara intressanta för din vagn funkar. Detta var jag dock inte så orolig för. Kurvorna bekräftar även det som kommit fram om just Gula Koni och div. sportdämpare över lag. På gott och ont, men det kommer nog funka mkt bra skulle jag vilja säga. Sen till formeln. Vill ha det till att det smygit in sig en liten division för mkt. Första delen, som i detta fallet såg ut (k*1000*0,9/278)^0,5, ger frekvensen i radianer/sekund. För att gå från radianer till grader delar vi med 2pi. I senast publicerade formel delar vi först med 2 sen pi vilket ger ett litet litet fel i svaret. Inget gigantiskt men ville bara säga det... ![]() |
||||
Mitt tips är: Dont go there. ![]() ![]() Men jag kan kanske berätta när jag kommer tbx från dimman... ![]() ![]() |
||||
Dan:
Som jag så är isen tunn, så tunn att jag måste latja Jesus ![]() Men med den lilla ärfaren het jag har av sportdämpare säger mig min ryggmärj att det BORDE funka. Då utan att RÄNKA ett jä.... dugg. Varför inte räknat?? Jo jag har inte än det statiska kräng, pitch förloppet och däckgreppet klart för mig till 100% än. Stötdämparna jobbar i det dynamiska förloppen så de ligger på is ett tag till. Det dymamiska förloppet är det statiska under rörelse så det statiska är grundet till allt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (2824 totalt) |