Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 5759 besök totalt |
Varför kör alla så långsamt nu för tiden?
Lite tillspetsad rubrik kanske men hur fort går de snabbaste räserbilarna idag jämfört med de 6.11 som sattes för runt 20 år sedan och vad skiljer bilarna? Visst är det VLN och 24 h-bilarna som åker fortast idag? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Re: Varför kör alla så långsamt nu för tiden?
Den bilen som kör snabbast idag, Alzens Turbo-Porsche, kör på ca. 6.48 om man skall jämföra med den tid som Bellof satte med 956:an. Först och främst tror jag Bellof är en mycket bättre förare än Alzen, sen väger Alzens GT2-baserade bil 1350 kg tom pga reglemente. Slutligen så var de gamla grupp C-bilarna aerodynamiskt mycket överlägsna en GT2 i racetrim byggd av ett privatteam. Effekten ligger nog någonstans mellan 700-800 hk vilket borde vara likvärdigt. Tittar man på BMW:s M3 GTR så har den kört så gott som lika snabbt som Alzen trots minst 200 hk mindre. Hur mycket 200 hk till skulle göra på den tiden vet jag inte men det borde iaf vara en 10-20 s, då är man nere i tider som slår flera av Grupp C-förarna. Detta i en frontmotorbil utan markeffekt. Så frågan är går det egentligen så mycket långsammare? |
||||||
Som johann skriver så är ju vikten av betydelse, en 956 vägde ca 800 kg till skillnad mot Alzen-Porschens 1350 kg = ca 550 kg extra.
Vad gäller effekten på 956:an så uppgav Porsche ca 630 hk så 700-800 kanske är lite optimistiskt, men <1.3 kg/hk (mot >1.9 för Alzen-Porschen), groundeffect, lägre tyngdpunkt, monocoque-chassi etc torde vara en förklaring till varför 6.11 åstadkoms. Dessutom så körde Uwe Alzen 8.16,671 min på tävling medan 6.11 kördes på träning. Bellof satte väl varvrekordet på 6.25 under racet och Bell, Ickx, Mass och pojkarna var långsammare än Bellof så skillnaden "Då vs Nu" är mindre än vad den ser ut att vara. Vänta tills nästa säsong så är nog de snabbaste VLN-bilarna väldigt nära Grp C-tiderna! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Så om en M3 hade 200 hk extra, mittmotor och bättre downforce så skulle den inte vara så långsam jämfört med 956an, nej det är ju klart. ![]() Går det att översätta de snabbaste VLN-bilarnas tider till vad dagens Grp C-bilar (Prototypbilar på Le Mans etc) skulle kunna klara med hänsyn till hur stor skillnad det är på andra banor? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Den skulle redan med 200 hk till spöa de flesta av grupp C-bilarna. ![]() |
||||||
Jo det var ungefär så jag tänkte men det kör eller har väl inte kört på nordslingan? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
I allafall var. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Näe han lever, precis som Elvis. ![]() ![]() har för mig att han var mer än 10 s snabbare än den näst snabbaste, Jackie Ickx om jag inte missminner mig. |
||||||
Svaret är att han helt enkelt inte vill dö. Något de inte brydde sig så mycket om på "den gamla goda tiden". _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Nu fattar inte jag - vilken tillverkare skulle äga Nürburgring? Banan ägs av ett bolag som i sin tur ägs av det som motsvarar kommun/landsting där nere. Tror att de inte bryr sig om vem som har banrekordet och knappast har den någon F1-a att plocka fram!? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Öhh
![]() ok! Har hört av en förståsejpåare att BMW är majoritesägare i Nurburgring GmbH sen ett par år tillbaks. Men blev rätt osäker efter en stunds googlande, mao hittade jag inget som styrker mitt påstående, Jag kryper in under stenen igen ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||||
Den här frågan har vi diskuterat förut, men det tål väl att göras igen... ![]() Måste en modern F1-förare verkligen riskera livet för att slå 6.11? Är det inte så att en F1:a idag är så snabb och har så avancerad aerodynamik att den kan ta 6.11 med en säkerhetsmarginal "inbyggd" i rat/pedal? (För att då föregripa diskussion två: Jag tror iaf att en F1 kan köras runt på den relativt ojämna banan utan att ta i så att den går sönder. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Skall F1:an köras inom ramen för F1-reglementet så går det inte, får den moddas så är rekordet slaget. Förmodligen med råge. |
||||||
Vad i reglementet gör det omöjligt? Vi menar väl reglementet gällande bilen? Att banan inte uppfyller säkerhetskraven är väl en annan pilsner. _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag menar bilen. Den kan inte ställas in så att den går att köra fort nog och samtidigt inte slås sönder eller studsa/flyga av banan. Ja det är iaf vad jag tror. |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 5759 besök totalt |