Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Varför kör alla så långsamt nu för tiden?
1, 2, 3   >>
5759 besök totalt
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Varför kör alla så långsamt nu för tiden?

Lite tillspetsad rubrik kanske men hur fort går de snabbaste räserbilarna idag jämfört med de 6.11 som sattes för runt 20 år sedan och vad skiljer bilarna?
Visst är det VLN och 24 h-bilarna som åker fortast idag?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10563



Mer sakerhet, andra klasser osv.

_________________
Anders Hansson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Re: Varför kör alla så långsamt nu för tiden?

Micke Holmström skrev:
Lite tillspetsad rubrik kanske men hur fort går de snabbaste räserbilarna idag jämfört med de 6.11 som sattes för runt 20 år sedan och vad skiljer bilarna?
Visst är det VLN och 24 h-bilarna som åker fortast idag?


Den bilen som kör snabbast idag, Alzens Turbo-Porsche, kör på ca. 6.48 om man skall jämföra med den tid som Bellof satte med 956:an.

Först och främst tror jag Bellof är en mycket bättre förare än Alzen, sen väger Alzens GT2-baserade bil 1350 kg tom pga reglemente. Slutligen så var de gamla grupp C-bilarna aerodynamiskt mycket överlägsna en GT2 i racetrim byggd av ett privatteam.

Effekten ligger nog någonstans mellan 700-800 hk vilket borde vara likvärdigt.

Tittar man på BMW:s M3 GTR så har den kört så gott som lika snabbt som Alzen trots minst 200 hk mindre. Hur mycket 200 hk till skulle göra på den tiden vet jag inte men det borde iaf vara en 10-20 s, då är man nere i tider som slår flera av Grupp C-förarna. Detta i en frontmotorbil utan markeffekt.

Så frågan är går det egentligen så mycket långsammare?
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Som johann skriver så är ju vikten av betydelse, en 956 vägde ca 800 kg till skillnad mot Alzen-Porschens 1350 kg = ca 550 kg extra.

Vad gäller effekten på 956:an så uppgav Porsche ca 630 hk så 700-800 kanske är lite optimistiskt, men <1.3 kg/hk (mot >1.9 för Alzen-Porschen), groundeffect, lägre tyngdpunkt, monocoque-chassi etc torde vara en förklaring till varför 6.11 åstadkoms. Dessutom så körde Uwe Alzen 8.16,671 min på tävling medan 6.11 kördes på träning. Bellof satte väl varvrekordet på 6.25 under racet och Bell, Ickx, Mass och pojkarna var långsammare än Bellof så skillnaden "Då vs Nu" är mindre än vad den ser ut att vara.

Vänta tills nästa säsong så är nog de snabbaste VLN-bilarna väldigt nära Grp C-tiderna!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Re: Varför kör alla så långsamt nu för tiden?

johann skrev:

Tittar man på BMW:s M3 GTR så har den kört så gott som lika snabbt som Alzen trots minst 200 hk mindre. Hur mycket 200 hk till skulle göra på den tiden vet jag inte men det borde iaf vara en 10-20 s, då är man nere i tider som slår flera av Grupp C-förarna. Detta i en frontmotorbil utan markeffekt.

Så frågan är går det egentligen så mycket långsammare?


Så om en M3 hade 200 hk extra, mittmotor och bättre downforce så skulle den inte vara så långsam jämfört med 956an, nej det är ju klart.

Går det att översätta de snabbaste VLN-bilarnas tider till vad dagens Grp C-bilar (Prototypbilar på Le Mans etc) skulle kunna klara med hänsyn till hur stor skillnad det är på andra banor?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Re: Varför kör alla så långsamt nu för tiden?

Micke Holmström skrev:
johann skrev:

Tittar man på BMW:s M3 GTR så har den kört så gott som lika snabbt som Alzen trots minst 200 hk mindre. Hur mycket 200 hk till skulle göra på den tiden vet jag inte men det borde iaf vara en 10-20 s, då är man nere i tider som slår flera av Grupp C-förarna. Detta i en frontmotorbil utan markeffekt.

Så frågan är går det egentligen så mycket långsammare?


Så om en M3 hade 200 hk extra, mittmotor och bättre downforce så skulle den inte vara så långsam jämfört med 956an, nej det är ju klart.


Den skulle redan med 200 hk till spöa de flesta av grupp C-bilarna.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Varför jämföra Grupp C bilar med standardbilar? Vad gör en Le Mans prototyp slingan på?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
MaZ skrev:
Varför jämföra Grupp C bilar med standardbilar? Vad gör en Le Mans prototyp slingan på?


Jo det var ungefär så jag tänkte men det kör eller har väl inte kört på nordslingan?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Micke Holmström skrev:
MaZ skrev:
Varför jämföra Grupp C bilar med standardbilar? Vad gör en Le Mans prototyp slingan på?


Jo det var ungefär så jag tänkte men det kör eller har väl inte kört på nordslingan?


Det är rätt uppfattat.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Re: Varför kör alla så långsamt nu för tiden?

johann skrev:

Först och främst tror jag Bellof är en mycket bättre förare än Alzen

I allafall var. Hur mycket snabbare var Bellof än de andra chaffisarna då? Vad hade alltså den näst snabbaste? Jag har för mig att det skiljde ganska mycket, men kan minnas fel. Bellof var helt klart en otroligt talangfull och bra chaffis som absolut skulle ha blivit tysklands förste(om man nu inte räknar Rindt som tysk) F1-världsmästare om han fått leva ett tag till.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Re: Varför kör alla så långsamt nu för tiden?

AndersY skrev:
johann skrev:

Först och främst tror jag Bellof är en mycket bättre förare än Alzen

I allafall var. Hur mycket snabbare var Bellof än de andra chaffisarna då? Vad hade alltså den näst snabbaste? Jag har för mig att det skiljde ganska mycket, men kan minnas fel. Bellof var helt klart en otroligt talangfull och bra chaffis som absolut skulle ha blivit tysklands förste(om man nu inte räknar Rindt som tysk) F1-världsmästare om han fått leva ett tag till.


Näe han lever, precis som Elvis.
har för mig att han var mer än 10 s snabbare än den näst snabbaste, Jackie Ickx om jag inte missminner mig.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Stefan Bellof 6.11
Jochen Mass 6.16
Jacky Ickx 6.21
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Varför tar inte banägaren ut sin f1 bil och sätter en ny bästa tid ,

måste vara förnedrande för en biltilverkare att äga en bana men låta ett annat
märke inneha varvrekordet

_________________
Andreas Zolnir
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Andreas Zolnir skrev:
Varför tar inte banägaren ut sin f1 bil och sätter en ny bästa tid ,

måste vara förnedrande för en biltilverkare att äga en bana men låta ett annat
märke inneha varvrekordet


Nürburging GmbH:s F1-bil?
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Andreas Zolnir skrev:
Varför tar inte banägaren ut sin f1 bil och sätter en ny bästa tid ,

måste vara förnedrande för en biltilverkare att äga en bana men låta ett annat
märke inneha varvrekordet


Svaret är att han helt enkelt inte vill dö. Något de inte brydde sig så mycket om på "den gamla goda tiden".

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Andreas Zolnir skrev:
Varför tar inte banägaren ut sin f1 bil och sätter en ny bästa tid ,

måste vara förnedrande för en biltilverkare att äga en bana men låta ett annat
märke inneha varvrekordet


Nu fattar inte jag - vilken tillverkare skulle äga Nürburgring?

Banan ägs av ett bolag som i sin tur ägs av det som motsvarar kommun/landsting där nere.

Tror att de inte bryr sig om vem som har banrekordet och knappast har den någon F1-a att plocka fram!?

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Öhh

ok! Har hört av en förståsejpåare att BMW är majoritesägare i Nurburgring GmbH sen ett par år tillbaks.
Men blev rätt osäker efter en stunds googlande, mao hittade jag inget som styrker mitt påstående,

Jag kryper in under stenen igen

_________________
Andreas Zolnir
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



borg skrev:
Andreas Zolnir skrev:
Varför tar inte banägaren ut sin f1 bil och sätter en ny bästa tid ,

måste vara förnedrande för en biltilverkare att äga en bana men låta ett annat
märke inneha varvrekordet


Svaret är att han helt enkelt inte vill dö. Något de inte brydde sig så mycket om på "den gamla goda tiden".


Den här frågan har vi diskuterat förut, men det tål väl att göras igen...

Måste en modern F1-förare verkligen riskera livet för att slå 6.11? Är det inte så att en F1:a idag är så snabb och har så avancerad aerodynamik att den kan ta 6.11 med en säkerhetsmarginal "inbyggd" i rat/pedal?

(För att då föregripa diskussion två: Jag tror iaf att en F1 kan köras runt på den relativt ojämna banan utan att ta i så att den går sönder. )

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
borg skrev:
Andreas Zolnir skrev:
Varför tar inte banägaren ut sin f1 bil och sätter en ny bästa tid ,

måste vara förnedrande för en biltilverkare att äga en bana men låta ett annat
märke inneha varvrekordet


Svaret är att han helt enkelt inte vill dö. Något de inte brydde sig så mycket om på "den gamla goda tiden".


Den här frågan har vi diskuterat förut, men det tål väl att göras igen...

Måste en modern F1-förare verkligen riskera livet för att slå 6.11? Är det inte så att en F1:a idag är så snabb och har så avancerad aerodynamik att den kan ta 6.11 med en säkerhetsmarginal "inbyggd" i rat/pedal?

(För att då föregripa diskussion två: Jag tror iaf att en F1 kan köras runt på den relativt ojämna banan utan att ta i så att den går sönder. )


Skall F1:an köras inom ramen för F1-reglementet så går det inte, får den moddas så är rekordet slaget. Förmodligen med råge.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:


Skall F1:an köras inom ramen för F1-reglementet så går det inte, får den moddas så är rekordet slaget. Förmodligen med råge.


Vad i reglementet gör det omöjligt? Vi menar väl reglementet gällande bilen? Att banan inte uppfyller säkerhetskraven är väl en annan pilsner.

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär skrev:
johann skrev:


Skall F1:an köras inom ramen för F1-reglementet så går det inte, får den moddas så är rekordet slaget. Förmodligen med råge.


Vad i reglementet gör det omöjligt? Vi menar väl reglementet gällande bilen? Att banan inte uppfyller säkerhetskraven är väl en annan pilsner.


Jag menar bilen.
Den kan inte ställas in så att den går att köra fort nog och samtidigt inte slås sönder eller studsa/flyga av banan. Ja det är iaf vad jag tror.
Citera
Nürburgring
Varför kör alla så långsamt nu för tiden?
1, 2, 3   >>
5759 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande