Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Varför kör alla så långsamt nu för tiden?
<<   1, 2, 3
5759 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

johann skrev:

Vi snackar ändå om att komma upp i fart så han kör lite drygt 2-2½ minut snabbare än vad du gör.
Jag har svårt att se hur det skulle gå till genom att släppa av på de ställen där det inte är jämnt nog eller är regelrätta hopp.

Hur skull t ex en F1 bete sig i Quieddelbacher Höhe, Schwedenkreuzkrönet Pflanzgarten 1 och Sprunghugel?

Eller hur blir det i de kurvor som är riktigt guppiga eller kompressioner som i Fuchsröhre?

Vi snackar ju teori har, och visst borde det vara mojligt att sakta ner till en maximal fart aven om bilen kan koras fortare pa battre underlag (mer acceleration an handling och grepp). Om man kor for fort i vilken given situation som helst kor man ju av banan oavsett fordon, sedan att den gransen ligger hogre och annorlunda pa en F1 an en gatbil gor ju bara uppforandet av bilen och kraven pa foraren annorlunda, inte resonemanget i sig. Eller ar ditt resonemang sadant att det inte borde ga att kora fortare med en F1 an en bil anpassad till Nordslingan da en F1 har designsvagheter som inte gar att overbrygga for en saker framfart?

Stockholm
Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
Eller ar ditt resonemang sadant att det inte borde ga att kora fortare med en F1 an en bil anpassad till Nordslingan da en F1 har designsvagheter som inte gar att overbrygga for en saker framfart?

Absolut inte, får man modifiera bilen utanför F1-reglementet så är det ingen tvekan om att den skulle storpiska rekordet.
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

johann skrev:
sweanders skrev:
Eller ar ditt resonemang sadant att det inte borde ga att kora fortare med en F1 an en bil anpassad till Nordslingan da en F1 har designsvagheter som inte gar att overbrygga for en saker framfart?

Absolut inte, får man modifiera bilen utanför F1-reglementet så är det ingen tvekan om att den skulle storpiska rekordet.

Vad i reglementet skulle hindra att bilen fungerar bra på NS?

Stockholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
Härlig vinterdiskussion föv.!

johann skrev:
Jag tänker på hur det gick för Mercan i Le Mans 1999 och Le Mans är platt som en pannkaka i jämförelse med NS och i synnerhet ovan nämnda gupp. Blir liksom inte mycket marktryck kvar isf.

Men den mercan var väl "felkonstruerad"?

johann skrev:
Sen är ju inte kraften från vingarna borta utan det blir den PLUS kraften från kompressionen.
2 ton downforce motsvarar för övrigt ca. 3,3 G, vad tror du kompressionen åstadkommer?

Men då är det väl redan "i bott" så att säga?
Alternativt kommer inte kompressionen att påverka en F1:a så mycket? För frågan är om det går att jämföra med en vanlig bil? Min bil har garanterat up-force i 200km/h. Det har definitivt inte en F1:a. Min bil väger dessutom +dubbelt så mycket. Så frågan är hur mycket kompression det är att tala om, kanske försumbart?
Det torde ju kunna gå att jämföra med Eau Rouge?

om den var felkonstruerad eller inte vet jag inte men fel blev det. Detta visar hur lätt det kan gå åt h-e då aerodynamiken störs.

Fjädrarna är väl knappast komprimerade i utgångsläget och kompressionen är knappast försumbar. Så chassit måste vara hårt och högt nog så att den inte bottnar totalt i kompressionen samtidigt som det måste vara följsamt i andra gupp och dessutom lågt nog för att aerodynamiken skall fungera.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Zolnir skrev:
johann skrev:
sweanders skrev:

Vad i reglementet skulle hindra att bilen fungerar bra på NS?

För att passa den mycket (iaf i F1-sammanhang) guppiga banan så behöver den höjas rejält och då tror jag inte aerodynamiken funkar som tänkt.
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

Det är rätt i att man tappar en del i groundeffect om man höjer bilen, för låg bil är ju otillåtet
men är det inte heller tillåtet att höja bilen enligt f1 reglementet?

Ang Mercedes lemans bil så har den nästan enbart groundeffect och ingen framvinge
precis som porschen som bellof körde.

Det som gjorde att MBn flög i väg var lite snäva och fantasilösa aerodynamikberäkningar

Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Zolnir skrev:
Det är rätt i att man tappar en del i groundeffect om man höjer bilen, för låg bil är ju otillåtet
men är det inte heller tillåtet att höja bilen enligt f1 reglementet?

Ang Mercedes lemans bil så har den nästan enbart groundeffect och ingen framvinge
precis som porschen som bellof körde.

Det som gjorde att MBn flög i väg var lite snäva och fantasilösa aerodynamikberäkningar

Jo det är nog tillåtet att höja den men dels är fråga hur mycket som behövs, desl hur mycket som är tillåtet och dels hur mycket höjningen påverkar aerodynamiken.

Applikationer är konstruerad för ett reglemente och vissa banor, NS är inte en av dessa och då finns en uppenbar risk att oförutsedda saker inträffar alá flygande Mercor.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

om jag inte minns fel så fick väl Stefan Bellof luft under Porschen, och gjorde en riktig rundpall under tävlingen och en skrotad bil som följd av det.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Peter Gutniak skrev:
"Tjenare Frank. Snackade just med Ron och han sa att det inte fanns en sportmössa att ni skulle kunna få runt er gamla sunkna blysläde ett endaste varv på Nordschleife. I alla fall inte snabbare än vad den gamle räven Bellof kunde snurra runt med sin höfläkt. Mercedes har ju kört där sen 1927 så han borde väl veta. Eller?"

Nåt sånt?

Av någon anledning tror jag inte Frank skulle nappa på det betet!

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Lennart Jarmyr skrev:
om jag inte minns fel så fick väl Stefan Bellof luft under Porschen, och gjorde en riktig rundpall under tävlingen och en skrotad bil som följd av det.

Jo så har jag också för mig att det var.

Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

Anders Jonsson skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Enbart groundeffect verkar ju innebära en del risker,
minns i slutet på 70 o början på 80talet att det va en hel del f1 bilar som flög i väg helt oprovoserat.

Solna
Här sen Maj 2004

Ralf Schumacher hade en kolumn i F1Racing under 1999 års säsong. I ett nummer diskuterar han faktiskt nordslingan. Bl.a skriver han om att köra med moderna F1-bilar där. Ralf hade frågat Patrick Head om saken och Patrick hade sagt att han trodde moderna F1-bilar skulle avverka nordslingan på ungefär fem och en halv minut.

Iame Intrepid Silverstone
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Jo det var vid Sprunghügel som Bellof gjorde sin flygtur och satte bilen i räcket.

Nürburgring
Varför kör alla så långsamt nu för tiden?
<<   1, 2, 3
5759 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande