Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 5759 besök totalt |
Vi snackar ju teori har, och visst borde det vara mojligt att sakta ner till en maximal fart aven om bilen kan koras fortare pa battre underlag (mer acceleration an handling och grepp). Om man kor for fort i vilken given situation som helst kor man ju av banan oavsett fordon, sedan att den gransen ligger hogre och annorlunda pa en F1 an en gatbil gor ju bara uppforandet av bilen och kraven pa foraren annorlunda, inte resonemanget i sig. Eller ar ditt resonemang sadant att det inte borde ga att kora fortare med en F1 an en bil anpassad till Nordslingan da en F1 har designsvagheter som inte gar att overbrygga for en saker framfart? _________________ Anders Hansson |
||||||
Absolut inte, får man modifiera bilen utanför F1-reglementet så är det ingen tvekan om att den skulle storpiska rekordet. |
||||||
Vad i reglementet skulle hindra att bilen fungerar bra på NS? _________________ Andreas Zolnir |
||||||
om den var felkonstruerad eller inte vet jag inte men fel blev det. Detta visar hur lätt det kan gå åt h-e då aerodynamiken störs. ![]() Fjädrarna är väl knappast komprimerade i utgångsläget och kompressionen är knappast försumbar. Så chassit måste vara hårt och högt nog så att den inte bottnar totalt i kompressionen samtidigt som det måste vara följsamt i andra gupp och dessutom lågt nog för att aerodynamiken skall fungera. |
||||||
För att passa den mycket (iaf i F1-sammanhang) guppiga banan så behöver den höjas rejält och då tror jag inte aerodynamiken funkar som tänkt. |
||||||
Det är rätt i att man tappar en del i groundeffect om man höjer bilen, för låg bil är ju otillåtet
men är det inte heller tillåtet att höja bilen enligt f1 reglementet? Ang Mercedes lemans bil så har den nästan enbart groundeffect och ingen framvinge precis som porschen som bellof körde. Det som gjorde att MBn flög i väg var lite snäva och fantasilösa aerodynamikberäkningar ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||||
Jo det är nog tillåtet att höja den men dels är fråga hur mycket som behövs, desl hur mycket som är tillåtet och dels hur mycket höjningen påverkar aerodynamiken. Applikationer är konstruerad för ett reglemente och vissa banor, NS är inte en av dessa och då finns en uppenbar risk att oförutsedda saker inträffar alá flygande Mercor. |
||||||
![]() Av någon anledning tror jag inte Frank skulle nappa på det betet! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Jo så har jag också för mig att det var. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Enbart groundeffect verkar ju innebära en del risker, minns i slutet på 70 o början på 80talet att det va en hel del f1 bilar som flög i väg helt oprovoserat. _________________ Andreas Zolnir |
||||||
Ralf Schumacher hade en kolumn i F1Racing under 1999 års säsong. I ett nummer diskuterar han faktiskt nordslingan. Bl.a skriver han om att köra med moderna F1-bilar där. Ralf hade frågat Patrick Head om saken och Patrick hade sagt att han trodde moderna F1-bilar skulle avverka nordslingan på ungefär fem och en halv minut.
_________________ /Kristoffer Stagh ![]() Iame Intrepid Silverstone |
||||||
Jo det var vid Sprunghügel som Bellof gjorde sin flygtur och satte bilen i räcket. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 5759 besök totalt |