Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 29577 besök totalt |
BMW M3 -87
Har haft den sedan 2001 och vi trivs riktigt bra ihop. ![]() I princip original förutom vissa smärre modifieringar på chassi och motor som gör den ännu roligare att använda till vad de byggda för. Lite mil på vägmätaren är inget som bekommer mig, 20000 mil är passerat. Chassi: Bilstein Sprint med oidentifierade Koni-fjädrar. Ganska mjukt fjädrad men trevlig i balansen. Ungefär 1.7 och 1.9 Hz fram respektive bak. Powerflex bussningar i bakvagnen och M-Coupé bussning till diffen samt ombyggt till justerbara hjulvinklar bak mha excentriska skruvarna från M5E34. BMWs excentriska bussningar (både övre och nedre) i framvagnen Fjäderbenstag (nog mest för syns skull) Bromsar: BMW original förutom: Belägg fram: Performance Friction PFC97 eller Carbotech Bobcat fram för bana resp. gata Belägg bak: Performance Friction PFZ "stålomspunna" bromsslangar Sport Evo bromskyltrattar och kanaler. Fälgar och däck: Schnitzer kopior lackade i bromsdammsvänlig nyans skodda med Kumho Ecsta MX. Motor: Lätt modifierad mha Dr Schrick kammar och GrpN chip, ngt förhöjt bränsletryck, lättat svänghjul samt Sport Evo luftburk och 3" ljuddämpare. Gör inga underverk men lite piggare är den. Kamkedjesträckare från M3E36 3.2 Förhöjd skvalpplåt i oljetråget Lite övrig utrustning: Taklucka (lite tyvärr) Recaro Sportstolar (original tillbehörsval). Skall nog bytas mot något svängvänligare. Grillnjure samt huv- och stötfångartätningslist från Sport Evo. ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
||||
Re: BMW M3 -87
Hej Gunnar. Kul att du också lagt upp din bil. Har du några bilder på hjulvinkelförändringsmöjligheterna bak? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Verkar vara en riktigt trevlig bil det där Gunnar!
Passade ju bra med fälgfärgen som du berättade om inför besöket på MJ-redaktionen här i Göteborg tidigare i höstas... både praktiskt och snyggt. ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Re: BMW M3 -87
Tackar för trevliga ord.
Balken på bänken och styrplattorna fastsvetsade. De inre fästets hål uppslipade efter styrplattorna ovala hål. Det yttre fästets hål är inte färdigslipade. ![]() Det blev en aning trångt mot silentblocken. Jag skar bort lite av övre delen av Powerflex bussningen, med en brytkninv, för att lättare kunna komma åt muttern. ![]() Här skymtar en annan liten trevlig ändring. Pinnbultarna i diffen och muttrar, mycket lättare att montera diffen då. (Det är inte min idé, jag blev tipsad) ![]() Bakvagnsombyggnaden är rätt väl beskriven här. Det bör nämnas att artikelnummerna är felaktiga (eller har åtminstånde varit det). _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Då är årets vintermek uppstartat. Förra vintern byttes det en del yttre plåt, annan tråd, så i vinter skall det tas en del mindre synliga områden. Större delen av inrednigen var dock i vägen så den fick flytta på sig.
Det syns var gaspedalen är fäst i golvet ![]() ![]() Kan bli lite spännande att se vad som döljer sig... ![]() inifrån ![]() nåja, det var ju inte så farligt ![]() Fast detta hål visste jag inte om innan mattan åkte ut ![]() ![]() Lite slipande i hjulhuset avslöjade en gammal lagning ![]() Passagerarsidan är dock hel och fin. Fast det är ju klart man kan ju passa på att lägga dit några små "förstärkningsplattor" typ 12x12 cm 3 mm tjocka på några strategiska platser när ändå svetsen är i gång. ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Nej, asfaltsmattorna får allt vara kvar. Det är ju en sommarbruks/banåkarbil så jag bryr mig inte om att jaga vikt på det sättet på den här bilen.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Hmm då vet jag på vilka ställen jag ska kolla efter rost på min
![]() Hur gjorde du när du fixade rosten på vindrute-ramen? Finns det ny plåt att köpa till det? Har du själv lackat fälgarna? (de finns väl att köpa i den färgen har jag för mig) _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Rostlagningen av vindruteramen (och bakstammen) lämnade jag bort till en plåtfirma då jag ville att det skulle bli riktigt gjort och inte ta en mindre evighet. Jag nöjde mig med att plocka rent bilen på allt som var i vägen för jobbet. Däribland instrumentbrädan, vilket inte är något roligt jobb f.ö.
Ja, ekonomiplåt finns att köpa hos BMW. Nedre del vindruteram ca 400:- och bakstam ca 1500:- Det är en lackerare som sprutat fälgarna i samband med jag lämnade in dem för renovering hos Aluminiumsvetsarn. Nej, fälgarna säljs inte i denna färg mig veterligen. De är klassisk ljus silver från fabrik, (www.rh-alurad.de och X-rad) _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
M3 E30 klart snyggaste bilen.
![]() Lite tråkigt att det är probl. med rosten... Iofs. inget ovanligt har fått mitt fixat på E28:an (ligger i en annan tråd) precis likadant i golvet över domkraftsfästena fram. _________________ Henrik Andersson |
||||
Man kör upp på lokala hjulinställningsgubbens brygga och låter honom ställa in vinklarna. ![]() Du ställer camber via den inre skruven och toe på den yttre. De excentriska brickorna följer med skruven, på så sätt ändras aktuell vinkel. Du låser läget genom att dra åt muttern. Jag har inte märkt att det skulle ha rört sig. Konstruktion (och skruvarna) är ju direkt snodd från M5 E34 så jag är inte orolig. Vad gäller precisionen så är den avhängig av utrustning och den som utför jobbet då det är steglöst. Skruven är 2 mm excentrisk dvs +/- 2 mm i rörelse. Detta ger ungerfär +/- 0.75° på cambern. Naturligtvis blir det inte helt glappfritt mellan bricka och spår så viss dödgång fås när man byter riktning vid justering men sedan det är åtdraget skall inte det flytta på sig. Glappet i konstruktion skall inte bli större det normalt finns mellan skruv och håll. Precisionen är viktigare när man svetsar dit styrbrickorna. Jag fick det inte helt perfekt, det skiljer knappt 0.3° i maximal möjlig camber mellan hjulen. En viss del skillnaden kan också härröra från själva balkens fästen eller karossen själv. Jag försökte montera allt på ett sådant sätt att noll i justering motsvarade orörd balk. Det är fullt möjligt att själv välja vad nolläget skall motsvara. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
När jag gjorde detta på min E21 ändrade jag endast de inre infästningarna vilket gav en synlig toe in. Jag har tyvärr inte kört bilen nog mycket för att utvärdera, men har man ambitioner att köra fort på bana (och inte bara brett som jag) bör man nog fixa yttre fästena som Gunnar i samma veva. Jag ändrade dessutom fästena så nolläget är ganska långt ifrån original, men så är min bil bra mycket lägre än tex Gunnars (eller de flesta andras för den delen...). Har lite bilder här: http://www.direktutbildning.se/danie
Tanken är att göra samma operation på E28:an i vinter och då ändrar jag även yttre fästena. Det blir dock inte justerbart på den. Känns inte motiverat, jag vill bara att den ska slita däcken lite jämnare. Det tenderar att gå åt några omgångar per sommar... :-) _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Årets rostlagningsarbete klart.
![]() Jag passade på att tvätta inredningen med en matttvätt/våtdammsugare när den ändå var lös. ![]() Frånvaro av digitalkamera gör att bilder kommer i klump när rullen är slut. Ett litet axplock från rostlagningarna. ny plåt inpunktad ![]() föregående plåt svetsad, fortsättning med utbyte av lite innerskärm ![]() första rostområdet svetsat och grundmålat ![]() ![]() ![]() Den obligatoriska "roliga" överraskningen. vinkeln mellan "batterihyllan" och innerskärmen var sämre än väntat. ![]() ![]() Ny friskplåt på plats och grundmålat och tätat med karrosserikit ![]() "nya" hyllan, att svetsskarven syns spelar ingen större roll då det hela döljs av expantionskärl och plastpanel. ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Inredningen är i bilen igen. Så därefter har jag tagit det ganska lungt och roar mig med lite småjobb som byte av alla bussnigarna till växelspaken och renovering av bromsok.
Eftersom det inte är direkt ont om tid kvar innan bilen skall ut så bestämde jag mig för se över framvagnsbalken i helgen då jag sett att ena motorfästet såg en aning slokörat ut. Speciellt som det tydligen inte är helt ovanligt att det finns sprickor runt motorkuddens mutter. ![]() Tur var det. Det var bara motorkudden och brickan som höll ihop det. ![]() ![]() Så jag svetsade ihop det hela och förstärkte med en "bricka". Idén är direkt hämtad från http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=RE1777/8. Jag gjorde även vissa mindre förstärknigar på undersidan av motorfästena för att hindra nya "sloköron". (ej ditsvetsade på denna bild) ![]() Slutligen lite färg på framvagnsbalken. ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 29577 besök totalt |