Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
8 besök senaste veckan (3782 totalt) |
repor i kolven
Tjena!! jag har monterat bort mina kolvar för att renovera lite.... så här såg kolvarna ut när jag tog upp dom och kollade på dom: http://www.maffia.dk/pics/index.php? när man känner med nageln över reporna så känner man dom lite lätt, annars med fingret så känns dom inte.... kolvarna 1-3 har samma repor på exakt samma ställe och då lika mycket... kolv nr. 4 har nästan inga sådana repor alls, man kan se en liten antydning på att dom har börjat komma där med.... i loppen så syns det inget alls på att något där skulle orsakat dessa repor..... gärna lite kommentarer om dessa repor.... behöver det göras något? i så fall vad? motorn är en saab 9k motorn, en 2.0t -88... jag vet inte hur långt den har gått.... _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||
Re: repor i kolven
Den har gått varm av en eller annan orsak. Kolven har bränt fast olja över o under oljeringen vilket inte sker annars. Normalt så blir kolven lite svart en bit ner från kolvtoppen men här är koncetretionen som sagt vid oljeringen. Skavet på kolven är typiskt dålig smörning. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
okej, är detta något att bry sig om eller kan jag använda samma kolvar??
jag tänkte att jag skulle måtta alla fyra kolvarna samt att jag skall slipa bort all beläggning med ett väldigt fint sandpapper.... _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||
Du måste ju göra något åt loppen i motorn. Då brukar spelen bli för stora. Det är svårt att få nya ringar att täta utan att ha för ringtypen avsedd honsten. Du blir ju besviken om det börjar ryka olja å hålla på. Ta ett steg i taget. Är ekonomin kärv så kan man alltid prova med sämre lösnngar, men mer än 2 tiondelar i kolvspel mätt på skirten skulle jag alldrig skruva ihop. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
vad kan man/ska ja göra åt loppen??
hur mäter man kolvspelet? jag är inte alls bra på alla fina ord som finns... skirten?? hur mycket är 2 tiondelar i kolvspel?? ![]() _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||
Ajdå! Jag ber om ursäkt. Loppen bör "honas" vilket innebär att tre stora stenar ca 10 cm långa sittandes i en maskin roterar i loppet tills att alla ojämnheter är borta. Sedan tar man några hundradelar till med en sten som passar ringtypen. Man mäter sedan diametern i loppen efter att ha kört upp ALLA lopp till det mått som betingades av den sämsta cylindern. Skirten är den smala delen längst NER på kolven. Kolven är nämligen både oval ock konisk. Så du kan inte mäta diametern över kolvtoppen. Sedan ska skirt måttet vara ca 1 tiondels mm mindre än loppet. Måttet varierar med kolvdiameter och om den är smidd eller inte. Man får kolla med kolvtillverkaren. Stoppar du ner kolvänden i loppet så är det PRECIS så du kan känna att det finns ett glapp. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Alltså, när behöver man bry sig om dessa repor?
Jag sitter på en hög med gamla Saab-urturbokolvar (7.2 i komp om någon undrar) som är mer eller mindre repiga, och dessa kolvar växer inte på träd precis. Att hitta dessa i nyskick är inte lätt. och precis som Ragnar säger är loppen i Saabmotorerna oftast inte repiga, trots kolvarna "hemska" utseende. |
||
Egenterligen kan kolvar vara ganska repiga utan problem. Problemen består i att man bör hona blocket för att få nya ringarna att fungera bra och då kan kolvspelet bli för stort. Är det inga allvarligare skador i loppen så kan man bara ta lite lätt med "inkörningsstenarna" och då gör det bara några hundradelar i förstoring. Det kan man leva med. Så man måste kolla och se var man hamnar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
tur att här finns så många visa människor som kan hjälpa en
![]() någon som vet vart man kan göra denna slipning med stenar?? helst då i närheten av varberg.... så kanske man ska passa på och göra det innan man sätter tillbaks kolvarna och monterar ihop motorn! _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||
Då är vi 2 om det ![]() Loppen ser kanonfina ut, honingsreporna från fabrik är kvar, men ändå så är de lite repiga precis sådär. Ganska vanligt på just B201/B202 motorerna. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
8 besök senaste veckan (3782 totalt) |