Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
repor i kolven
10 besök senaste veckan (3782 totalt)
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
repor i kolven

Tjena!!

jag har monterat bort mina kolvar för att renovera lite.... så här såg kolvarna ut när jag tog upp dom och kollade på dom:
http://www.maffia.dk/pics/index.php?bigimage=upload%2FCoffes%2Fkolvrep . . . .
när man känner med nageln över reporna så känner man dom lite lätt, annars med fingret så känns dom inte.... kolvarna 1-3 har samma repor på exakt samma ställe och då lika mycket... kolv nr. 4 har nästan inga sådana repor alls, man kan se en liten antydning på att dom har börjat komma där med.... i loppen så syns det inget alls på att något där skulle orsakat dessa repor.....

gärna lite kommentarer om dessa repor.... behöver det göras något? i så fall vad?

motorn är en saab 9k motorn, en 2.0t -88... jag vet inte hur långt den har gått....

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: repor i kolven

_coffe_ skrev:
Tjena!!

jag har monterat bort mina kolvar för att renovera lite.... så här såg kolvarna ut när jag tog upp dom och kollade på dom:
http://www.maffia.dk/pics/index.php?bigimage=upload%2FCoffes%2Fkolvrep . . . .
när man känner med nageln över reporna så känner man dom lite lätt, annars med fingret så känns dom inte.... kolvarna 1-3 har samma repor på exakt samma ställe och då lika mycket... kolv nr. 4 har nästan inga sådana repor alls, man kan se en liten antydning på att dom har börjat komma där med.... i loppen så syns det inget alls på att något där skulle orsakat dessa repor.....

gärna lite kommentarer om dessa repor.... behöver det göras något? i så fall vad?

motorn är en saab 9k motorn, en 2.0t -88... jag vet inte hur långt den har gått....


Den har gått varm av en eller annan orsak. Kolven har bränt fast olja över o under oljeringen vilket inte sker annars. Normalt så blir kolven lite svart en bit ner från kolvtoppen men här är koncetretionen som sagt vid oljeringen. Skavet på kolven är typiskt dålig smörning.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
okej, är detta något att bry sig om eller kan jag använda samma kolvar??
jag tänkte att jag skulle måtta alla fyra kolvarna samt att jag skall slipa bort all beläggning med ett väldigt fint sandpapper....

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



_coffe_ skrev:
okej, är detta något att bry sig om eller kan jag använda samma kolvar??
jag tänkte att jag skulle måtta alla fyra kolvarna samt att jag skall slipa bort all beläggning med ett väldigt fint sandpapper....

Du måste ju göra något åt loppen i motorn. Då brukar spelen bli för stora. Det är svårt att få nya ringar att täta utan att ha för ringtypen avsedd honsten. Du blir ju besviken om det börjar ryka olja å hålla på.
Ta ett steg i taget. Är ekonomin kärv så kan man alltid prova med sämre lösnngar, men mer än 2 tiondelar i kolvspel mätt på skirten skulle jag alldrig skruva ihop.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
vad kan man/ska ja göra åt loppen??
hur mäter man kolvspelet? jag är inte alls bra på alla fina ord som finns... skirten?? hur mycket är 2 tiondelar i kolvspel??

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4346



Liknande slitage på sidan av saabkolvar är inte allt for ovanligt. Ofta utan att man kan hitta några skador på loppen.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19113



Alfafyror med, faktiskt inte sett beggade kolvar utan dessa smårepor. De håller ändå.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



_coffe_ skrev:
vad kan man/ska ja göra åt loppen??
hur mäter man kolvspelet? jag är inte alls bra på alla fina ord som finns... skirten?? hur mycket är 2 tiondelar i kolvspel??


Ajdå! Jag ber om ursäkt.
Loppen bör "honas" vilket innebär att tre stora stenar ca 10 cm långa sittandes i en maskin roterar i loppet tills att alla ojämnheter är borta. Sedan tar man några hundradelar till med en sten som passar ringtypen.
Man mäter sedan diametern i loppen efter att ha kört upp ALLA lopp till det mått som betingades av den sämsta cylindern.
Skirten är den smala delen längst NER på kolven. Kolven är nämligen både oval ock konisk. Så du kan inte mäta diametern över kolvtoppen. Sedan ska skirt måttet vara ca 1 tiondels mm mindre än loppet.
Måttet varierar med kolvdiameter och om den är smidd eller inte. Man får kolla med kolvtillverkaren.
Stoppar du ner kolvänden i loppet så är det PRECIS så du kan känna att det finns ett glapp.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Alltså, när behöver man bry sig om dessa repor?

Jag sitter på en hög med gamla Saab-urturbokolvar (7.2 i komp om någon undrar) som är mer eller mindre repiga, och dessa kolvar växer inte på träd precis. Att hitta dessa i nyskick är inte lätt.

och precis som Ragnar säger är loppen i Saabmotorerna oftast inte repiga, trots kolvarna "hemska" utseende.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



poh99 skrev:
Alltså, när behöver man bry sig om dessa repor?

Jag sitter på en hög med gamla Saab-urturbokolvar (7.2 i komp om någon undrar) som är mer eller mindre repiga, och dessa kolvar växer inte på träd precis. Att hitta dessa i nyskick är inte lätt.

och precis som Ragnar säger är loppen i Saabmotorerna oftast inte repiga, trots kolvarna "hemska" utseende.

Egenterligen kan kolvar vara ganska repiga utan problem. Problemen består i att man bör hona blocket för att få nya ringarna att fungera bra och då kan kolvspelet bli för stort. Är det inga allvarligare skador i loppen så kan man bara ta lite lätt med "inkörningsstenarna" och då gör det bara några hundradelar i förstoring.
Det kan man leva med. Så man måste kolla och se var man hamnar.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
tur att här finns så många visa människor som kan hjälpa en

någon som vet vart man kan göra denna slipning med stenar?? helst då i närheten av varberg.... så kanske man ska passa på och göra det innan man sätter tillbaks kolvarna och monterar ihop motorn!

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Ragnar skrev:
Liknande slitage på sidan av saabkolvar är inte allt for ovanligt. Ofta utan att man kan hitta några skador på loppen.


Då är vi 2 om det

Loppen ser kanonfina ut, honingsreporna från fabrik är kvar, men ändå så är de lite repiga precis sådär.

Ganska vanligt på just B201/B202 motorerna.
Citera
Skruva banåkabil
repor i kolven
10 besök senaste veckan (3782 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande