Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3-87 TURBO. Nu 6 växlad! | 1, 2, 3 ... 56, 57, 58 >> 7 besök senaste veckan (189616 totalt) |
Jahopp tyckte att det var dags för en liten presentation av mitt projekt.
Bilen är som sagt var en vit M3 av 87-års modell. Svensksåld och med 6 ägare. Köpte bilen 2000 om jag minns rätt. Kraven jag hade när jag letade bil var att den skulle vara röd och ha skinn... det blev varken eller men jag har inte ångrat mig! Tycker att den vita färgen är helt ok. Första sommaren var det mest bara körning som stog på programmet förutom att jag passade på att tynga ner bilen med en del stereoprylar... När bilen inhandlades av mig var den lite småtrimmad och iordninggjord i form av vassare kammar, chip och ombyggt avgassytem. detta räckte bra första året men sen ville jag ha mer... Hade en Z3:a parallelt med M3:an ett tag och när jag sålde den fanns tankarna på att köpa en Impreza och ha som komplement till M3:an. Efter att ha lånat en bil en dag och kört runt med så var jag fast besluten att inte köpa en Impreza utan att trimma vidare på M3:an istället... Tyckte att det helt enkelt var en roligare bil. Detta är gjort på bilen eller planeras att göras: Väghållning/Chassi: *Enligt uppgift så sitter det grupp n kit på bilen (monterat vid köpet) *Fjäderbensstag fram och bak i aluminium (monterat vid köp) *Caster och bakklumpsbussningar från Samuel, powerflex i bakvagnen (monterat av mig) *Justerbar fjäderbenslagring från Samuel (monterat av mig) *Skivor och ok från BMW 330i, slitsade av Rolle. Stålspunna slangar (monterat av mig) *Sparco Pro 2000 stol (monterat av mig) *BBS RX2 fälgar med Dunlop SuperSport Race 225/40-18 (monterat av mig) Motor/drivlina: *Borrad till 95mm med smidda JE kolvar tillsammans med lite planing av topp och block ger ett kompressionsförhållande på ca 12,0:1 *omslipade DR Shrick kammar från Köhler Racing på 284 resp 276 grader och 11,2 resp 11,5 mm lyft. *Portad topp och spjällhus. Större ventiler, 38,5 resp 33mm. Jobbet gjort av Köhler. *Avgassystem rostfritt 2*2,5tum från Köhler. *Grenrör från EVo? Utan lambdauttag/katalysator. *Balanserade och viktade kolvar, stakar och vev. *DTA sprut med borttagen luftmängdmätare. *ITG luftfilter direkt utanpå trattarna *Motorkuddar från gr N (Beställde först, såg priset sen... 2500:- STYCK:( ) *Växellådskuddar från M653CSI *Spridare från Volvo turbo, gröna 336cc *Mappad och bromsad av Lillen på Magnum racing. Maxeffekt 256hk vid 7100rpm och vrid 280nm vid 6200rpm. Planer: *Bygga en ny motor i vinter med en Autorotor kompressor modell 422. Målet är att nå upp till 500hk men allt över 400hk är godkänt i första skedet iaf... Då siktar jag absolut inte på att bygga en toppig maskin med turbokarkaraktär utan förhoppnigarna är att det ska bli en maskin med bra gassvar och ett brett register utan lagg. *Montera bur eller båge. Osäker på vilken modell/tillverkare, kraven är att baksätet ska gå att använda samt att man slipper svetsa in buren. * _________________ Jonas Edling |
||||||||
Haha, nu kom jag på hur man laddar upp bilder så nu får ni några dåliga bilder att klanka ner på
Ligger och väntar... Verdistakar och Wössnerkolvar borde väl hålla... Kanske inte helt optimalt ur prestandasynpunkt men det är kul med musik också... _________________ Jonas Edling |
||||||||
Japp, Fredrik hette väl förre ägaren. Hade en ganska intensiv mailkontakt med honom under några veckor, tyvärr var det mitt i vintern så jag hade ingen möjlighet att köpa den då... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Glömde. Kul bil och projekt. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Det stämmer att det är DTA sprut och tändsystem. Spolen kommer från GM har jag för mig... Grejjen med kammarna var som så att när jag köpte bilen satt det första stegets trimkammar från Dr Schrick i maskinen. I samband med att jag gjorde i ordning resten av maskinen tyckte vi att kammarna var lite väl snälls så då slipade Köhler om dem till steget värre. _________________ Jonas Edling |
||||||||
Började riva lite i en topp som ska bli till nästa motor. Tanken är att bara riktplana och mirafräsa lite nya säten. Blir väl iofs en liten inmatchning av spjällhus och grenrör när man ändå håller på.
Topparna ser rätt bra ut redan i originalskick. _________________ Jonas Edling |
||||||||
|
||||||||
[quote="M3Jonas"]Var och inhandlade lite roliga prylar idag...
[quote] Nog må jag vara dumihuvvet men vad eh detta???? _________________ Lars Wennberg ----------------- Audi S4 -92 (bruksbil) Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt) 242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt) |
||||||||
det är en kompressor. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Sakta men säkert så händer det prylar.
Stog och slipade blocket blankt invändigt häromkvällen. Borde hjälpa till att få ner oljan där den gör nytta, dvs i tråget och vid oljepumpen istället för på väggarna. Fick även tag på en ny topplockspackning från Cometics. 3 skivig stållamellpackning borde funka fint. Snart dags för borrning av blocket. Veven var jag och lämnade för balansering i veckan. En tjusig gördel kommer även hamna mellan tråget och blocket för ökad styrka. _________________ Jonas Edling |
||||||||
|
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3-87 TURBO. Nu 6 växlad! | 1, 2, 3 ... 56, 57, 58 >> 7 besök senaste veckan (189616 totalt) |