| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hur pass känsliga för fälgbredden är re540
|
1256 besök totalt |
|
Har bara haft mina re540 på en banträff än så länge och tog då dem fälgar jag redan hade ligggandes. Dem är bara 5.5 tum om jag minns rätt. Så hur är just dem däcken och olika fälgbredder. Någon som rent av testat? Tanken var att ett par fälgar jag köpt som är 7 tum breda skulle användas men dem fick inte plats . Däcken är i dimentionen 195 55 15
Hade ingen tendens till överhettning och dem har inte slitits på något orimligt vis. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Jag skulle tro att om du har en lätt bil så kan du antagligen köra på en lite smalare fälg tex 5,5 till ett 195/50 däck annars ligger nog idealbredden på fälgen på 6 1/2 till 7 tum för ett däck i den dimensionen.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Tabellen på denna sida kanske kan vara till hjälp
http://www.welavracing.com/tabell_bridgestone_RE540.html _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Enligt tabellen i länken ovanstående inlägg, skulle 6 tums fälg vara optimalt för dimension 195/55. Jag körde 225/45-17 på en 7 1/2 tums fälg vilket enligt tabellen skall vara optimalt för den dimensionen och jag tyckte att det var för smal fälg till däcket, kör nu på 8 1/2 till 225/45 och det funkar utmärkt. 8 tum hade säkert också varit bra. Men jag har en "blysläde", så på en lättare bil...
/Johan B
||
|
Rent spontant känns det som om tabellen ovan anger förvånansvärt smala fälgbredder relaterat till vad vi tidigare diskuterat "skall" gälla för R-däck.
Jag har själv åkt med både Yoko 032 och Bridgestone RS540 i 205/50-15 på 6" breda fälgar. Bägge däcken funkade bra men Yokodäcken fick ett litet udda slitagemönster i anslutning till mönsterskårorna på insidan när de blev slitna (Jag tror Peeter fick samma problem och hade bild i en annan tråd om detta). Till våren hade jag tänkt skaffa 7" till mina nya RS540 men är det verkligen bäst eller kan jag lika gärna åka vidare på 6" _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Frågan är hur det verkligen ligger till. Hörde runt lite innan jag köpte mina däck och kollade lite rekomendationer. Enligt tillverkarna ska man köra ungefär samma bredd på ett R-däck som på ett vanligt däck. Hitade en tabell ifrån Yokohama och enligt den ska 185 funka prima på mina 5.5 tums fälgar. Däcken jag var tydligen mätta på en sådan fälg. Men här på forumet säger många att man ska ha betydligt bredare fälgar och att r-däck är bredare än motsvarande gatdäck med samma bredd. Lyckades inte riktigt reda ut det den gången. Skulle ju vara bra att veta exakt vad som gäller. Eller ska man gå på teorin att sanningen ligger någonstans mitt emellan. Dvs att lite bredare fälg inte skadar
För slicks är saken en helt annan vad jag har förstått iaf
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Har en kamrat som körde på 205/60-13 med 6 tums fälg på en bmw för en del år sedan, det var inte helt lätt att justera trycket så att slitagbilden blev bra de höll lite över 2000 mil. Sedan bytte han till 7 tums fälg och slitagebild och tryck var inget problem längre + att däcken höll ca 4000 mil. Det var inte r-däck och inte bankörning men jag tycker ändå att det ger en ganska bra indikation på hur det kan funka.
/Johan B
||
Jag tror det blir bättre med 7". Jag åker på re540s, 215/45x17 på 8" breda fälgar. Med en smalare fälg är det väl risk att däcket "flexar"/däckssidan viker sig vid hård kurvtagning i högre hastigheter. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
|
Tabellerna vi har på vår sida är rek från Bridgestone. De kan tyckas vara i smalaste laget men det är de enda siffror vi har på papper från leverantören. Jag själv har kört 195-55-15 Toyo 888 på 7" med väldigt bra resultat. Kommer köra 205-50-15 Re540 på 7" och se hur de beter sig.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Jag vet att Lars Aldebo har kört BS RE540s 205/50x15" på 7"-fälgar på sin CliOSport. Det verkar fungera alldeles förträffligt. |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1256 besök totalt |