Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Röntgen
1 besök senaste veckan (3817 totalt)
Mats Lundkvist
Bromma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Röntgen

Jag söker en firma som kan röntga en axel för att hitta ev sprickor
Ni kan maila till mlreklam.racing@telia.com
mvh
Mats Lundkvist

_________________
Mats Lundkvist
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re: Röntgen

Mats Lundkvist skrev:
Jag söker en firma som kan röntga en axel för att hitta ev sprickor
Ni kan maila till mlreklam.racing@telia.com
mvh
Mats Lundkvist


Saab flygmotor i Linköping har gjort det åt mig. Kontakten var inte min utan en bekants. Ring och kolla?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203



CSM Materialteknik också i Linköping kan vara ett annat alternativ.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det någon form av genomlysning man gör vid röntgen?

Jag är mest nyfiken då jag jobbat en del med sprickindikering. Men då endast med magnet-pulver/olja.

Fungerar det på samma sätt?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tror att andra med fältmässiga metoder som penetrantprovning t.ex ger lika bra kontrollresultat som röntgen eftersom sprickorna lär finnas i ytan. Alternativt tror jag ultraljudsprovning är väl så bra eller bättre.

_________________
Pär Hylander
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
Tror att andra med fältmässiga metoder som penetrantprovning t.ex ger lika bra kontrollresultat som röntgen eftersom sprickorna lär finnas i ytan. Alternativt tror jag ultraljudsprovning är väl så bra eller bättre.


Det var min tanke också.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi röntgade ett par rörramar förra veckan. Anledningen var korrosion på rörens insida som vi misstänkte hade "ätit" för mycket material.
Är det inte så att man röntgar metall och kör UL på komposit?

Är det en solid eller ihålig axel? Vad är det för material?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ngt annat än genomlysning vid röntgen känner jag inte till. Vet dock inte om det är så lysande till just sprickor eftersom ytvikten blir densamma oavsett spricka eller ej. UL däremot är bra på sprickor, det blir en fin yta som ljudet kan studsa mot. Magnetpulver och penetrant är är bra på sprickor oxo, (på ytor som går att se alltså)

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19114



Ut på tunna isen....

Är det inte så att man upptäcker sprickor i olika riktningar med olika metoder? På djupet kontra på "bredden"? Har tyvärr ingen källreferens men har nåt svagt minne av nån matreallära lektion...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Kristian Larsson skrev:
Vi röntgade ett par rörramar förra veckan. Anledningen var korrosion på rörens insida som vi misstänkte hade "ätit" för mycket material.
Är det inte så att man röntgar metall och kör UL på komposit?

Är det en solid eller ihålig axel? Vad är det för material?


Man kan köra olika tekniker på komposit, beroende på vad som funkar (det är en djungel).

På metall kan man:
Ultraljud
Virvelström
Magnetpuler
Penetrantprovning
Röntgen

olika metoder används för olika typer av defekter.

Virvelström är typiskt ytbrytande och slät yta. Magnetpuler typiskt grova och släta ytor, ytbrytande (men kanske lite under ytan är möjligt också). Penetrant helst släta ytor och ytbrytande. Röntgen inuti ett objekt, men det bör vara symmetrisk geometri så man kan rotera och se olika vinklar. Ultraljud inuti, och finns mängder av tekniker.

CSM i Linköping är jättebra, men inte gratis. Jag har kontakter där om du vill, de har tillgång till de flesta metoder utom röntgen tror jag, som jag har andra kontakter på, om det behövs. PMa mig om du fortsatt behöver hjälp.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:

CSM i Linköping är jättebra, men inte gratis. Jag har kontakter där om du vill, de har tillgång till de flesta metoder utom röntgen tror jag, som jag har andra kontakter på, om det behövs. PMa mig om du fortsatt behöver hjälp.

Vår koncernbroder CSM röntgade åt oss

_________________
/Kristian Elisson
Citera
M.ANDERSSON
Sundsvall
Här sen Dec 2004
Inlägg: 4



Jaha då blev det dags att öppna konto här på rejsa efter 2års läsande och tittande,
jag känner mig manad att ställa mina kunskaper och erfarenheter till förfogande.

Jag arbetar till vardags som provnings ingenjör inom OFP (oförstörande provning)
Röntgen, Magnetpulverprovning, penetrantprovning, ultraljud mm,mm
oftast utförs ofp inom industrin på alla möjliga objekt (läs tråkiga objekt som man inte vet vad det är)
Därför är det roligt om man kan hjälpa andra motorintesserade med lite roligare saker
Jag och mina jobbar kompisar har bla. hjälpt en motor renoverare i trakten med att sprickindikera
vevaxlar o annat.
Jag bor Sundsvall och det är väl en bit ifrån de flesta av er.
Men firman har kontor över hela landet så det går säkert att lösa.....
annars kan jag försöka svara på frågor ang. OFP här på rejsa.

_________________
Martin Andersson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



M.ANDERSSON skrev:

Jag arbetar till vardags som provnings ingenjör inom OFP (oförstörande provning)


Vilken metod eller metoder hade du valt för en dynamiskt belastad solid axel?

_________________
Pär Hylander
Citera
M.ANDERSSON
Sundsvall
Här sen Dec 2004
Inlägg: 4



Ang. tråd skaparens fundering om sprickor i en axel så är det inte säkert att RTG (röntgen) är bästa metoden att använda sig av, det är ju mycket beroende av objektets utformning, material mm,mm.

Tex i tjocka gods (vevtappar) är det svårt att se små sprickor med RTG, inte heller på komplexa
former tex topplock är det lätt.

Då kan det vara bättre att använda Penetrant provning men som allt annat har det sina begränsningar tex på vevaxlar som varit i olja hela sitt liv, är det ju även olja i eventuella sprickor och då fungerar ej den metoden

om man har en slät och fin stålaxel så funkar Ultraljud bra men här kan materialet ställa lite problem tex i gjutgods kan vara svårt att få något bra resultat och det är det ju ofta i våra kära motorer.

Det vi använder för att kolla vevaxlar är magnetpulverprovning.
Men där är nackdelen att materialet blir magnetiserat och magnetiska delar i en motor är inte bra thumbs down .
Då är det viktigt att avmagnetisera delarna efter provning.
Men den metoden är i min mening den bästa att kolla om en vev är frisk eller ej.

Det var lite generellt Kom gärna med frågor.

(Det som skrivits tidigare i tråden stämmer ganska bra fakta mässigt
och enligt mina egna erfarenheter) thumbs up

_________________
Martin Andersson
Citera
M.ANDERSSON
Sundsvall
Här sen Dec 2004
Inlägg: 4



Pär Hylander skrev:
M.ANDERSSON skrev:

Jag arbetar till vardags som provnings ingenjör inom OFP (oförstörande provning)


Vilken metod eller metoder hade du valt för en dynamiskt belastad solid axel?



Så här på rak arm utan fler uppgifter (dim, längd, material,mm) Ultraljud med kanske kompleterande Magnetpulverprovning.

_________________
Martin Andersson
Citera
Skruva banåkabil
Röntgen
1 besök senaste veckan (3817 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande