| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Röntgen
|
1 besök senaste veckan (3817 totalt) |
|
Röntgen
Jag söker en firma som kan röntga en axel för att hitta ev sprickor Ni kan maila till mlreklam.racing@telia.com mvh Mats Lundkvist _________________ Mats Lundkvist |
||||
|
Re: Röntgen
Saab flygmotor i Linköping har gjort det åt mig. Kontakten var inte min utan en bekants. Ring och kolla? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
|
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
|
Tror att andra med fältmässiga metoder som penetrantprovning t.ex ger lika bra kontrollresultat som röntgen eftersom sprickorna lär finnas i ytan. Alternativt tror jag ultraljudsprovning är väl så bra eller bättre.
_________________ Pär Hylander |
||||
Det var min tanke också. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Vi röntgade ett par rörramar förra veckan. Anledningen var korrosion på rörens insida som vi misstänkte hade "ätit" för mycket material.
Är det inte så att man röntgar metall och kör UL på komposit? Är det en solid eller ihålig axel? Vad är det för material? _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Ngt annat än genomlysning vid röntgen känner jag inte till. Vet dock inte om det är så lysande till just sprickor eftersom ytvikten blir densamma oavsett spricka eller ej. UL däremot är bra på sprickor, det blir en fin yta som ljudet kan studsa mot. Magnetpulver och penetrant är är bra på sprickor oxo, (på ytor som går att se alltså)
_________________ Pär Hylander |
||||
|
Ut på tunna isen....
Är det inte så att man upptäcker sprickor i olika riktningar med olika metoder? På djupet kontra på "bredden"? Har tyvärr ingen källreferens men har nåt svagt minne av nån matreallära lektion...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Man kan köra olika tekniker på komposit, beroende på vad som funkar (det är en djungel). På metall kan man: Ultraljud Virvelström Magnetpuler Penetrantprovning Röntgen olika metoder används för olika typer av defekter. Virvelström är typiskt ytbrytande och slät yta. Magnetpuler typiskt grova och släta ytor, ytbrytande (men kanske lite under ytan är möjligt också). Penetrant helst släta ytor och ytbrytande. Röntgen inuti ett objekt, men det bör vara symmetrisk geometri så man kan rotera och se olika vinklar. Ultraljud inuti, och finns mängder av tekniker. CSM i Linköping är jättebra, men inte gratis. Jag har kontakter där om du vill, de har tillgång till de flesta metoder utom röntgen tror jag, som jag har andra kontakter på, om det behövs. PMa mig om du fortsatt behöver hjälp.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Vår koncernbroder CSM röntgade åt oss
_________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Jaha då blev det dags att öppna konto här på rejsa efter 2års läsande och tittande,
jag känner mig manad att ställa mina kunskaper och erfarenheter till förfogande. Jag arbetar till vardags som provnings ingenjör inom OFP (oförstörande provning) Röntgen, Magnetpulverprovning, penetrantprovning, ultraljud mm,mm oftast utförs ofp inom industrin på alla möjliga objekt (läs tråkiga objekt som man inte vet vad det är) Därför är det roligt om man kan hjälpa andra motorintesserade med lite roligare saker
Jag och mina jobbar kompisar har bla. hjälpt en motor renoverare i trakten med att sprickindikera vevaxlar o annat. Jag bor Sundsvall och det är väl en bit ifrån de flesta av er. Men firman har kontor över hela landet så det går säkert att lösa..... annars kan jag försöka svara på frågor ang. OFP här på rejsa. _________________ Martin Andersson |
||||
|
Ang. tråd skaparens fundering om sprickor i en axel så är det inte säkert att RTG (röntgen) är bästa metoden att använda sig av, det är ju mycket beroende av objektets utformning, material mm,mm.
Tex i tjocka gods (vevtappar) är det svårt att se små sprickor med RTG, inte heller på komplexa former tex topplock är det lätt. Då kan det vara bättre att använda Penetrant provning men som allt annat har det sina begränsningar tex på vevaxlar som varit i olja hela sitt liv, är det ju även olja i eventuella sprickor och då fungerar ej den metoden
om man har en slät och fin stålaxel så funkar Ultraljud bra men här kan materialet ställa lite problem tex i gjutgods kan vara svårt att få något bra resultat och det är det ju ofta i våra kära motorer. Det vi använder för att kolla vevaxlar är magnetpulverprovning. Men där är nackdelen att materialet blir magnetiserat och magnetiska delar i en motor är inte bra Då är det viktigt att avmagnetisera delarna efter provning. Men den metoden är i min mening den bästa att kolla om en vev är frisk eller ej. Det var lite generellt Kom gärna med frågor. (Det som skrivits tidigare i tråden stämmer ganska bra fakta mässigt och enligt mina egna erfarenheter) _________________ Martin Andersson |
||||
Så här på rak arm utan fler uppgifter (dim, längd, material,mm) Ultraljud med kanske kompleterande Magnetpulverprovning. _________________ Martin Andersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Röntgen
|
1 besök senaste veckan (3817 totalt) |
