Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bur
1566 besök totalt
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Bur

Tjena!!

jag har fått lite idéer i huvudet om att lätta bilen så myclket som möjligt och kanske slänga in en godkäns banbur...

min fråga/tankar är då lite om ritningar och lösningar för en godkänd bur.... hur funkar det sen med att ha bilen som gatregistrerad?? hur funkar det om jag vill modifiera dörrarna, alltså ta bort krockbalkar och sånt, för att lätta dörrarna så mycket som möjligt....
bilen som jag skall montera in det i är en saab 9000.... börja nu inte tjata om att det finns en miljon andra saker som jag skall fixa med först, det är jag fullt medveten om... jag vill bara veta hur man skall lösa denna grej....

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Vad som gäller för gatburar: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12162
Länkar till info och leverantörer mm: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13250

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Saabens dörrar ska tydligen vara identiska med Fiat Chromas, de är dessutom lättare och verkar rosta mindre. Den lägre vikten beror nog på mindre krockskydd.

Varberg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
men hur ligger det till med krockbalkarna i dörrarna när man satt in en godkänd bur?? får man modifiera som man vill eller hur ligger det till?? tyckte inte riktigt de framgick i någon text jag läste...

joo, det är exakt samma dörrar på dessa två bilar... det enda som skiljer sig är fästpunkter för klädsel....

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004

_coffe_ skrev:
men hur ligger det till med krockbalkarna i dörrarna när man satt in en godkänd bur?? får man modifiera som man vill eller hur ligger det till?? tyckte inte riktigt de framgick i någon text jag läste...

joo, det är exakt samma dörrar på dessa två bilar... det enda som skiljer sig är fästpunkter för klädsel....

Tar besiktningen bort klädseln till dörrarna vid besiktning?
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Jag har en Fiat Croma står. Dörrarna är helt ok. Du kan få bilen om du vill (den står i Norrköping)...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
schysst.... nackdelen är att det är runt 50 mil til norrköping

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
en annan sak som jag nog skall göra först innan jag börjar fundera på bur är att jag skall stadga upp bakre hjulhus lite.... jag hade tänkt att förbättre vridstyvheten lite... min idé är då att sätta ett krysstag bakom bakre ryggstöd samt ett tvärgående stag.... min fråga är då lite om tjocklek på rör och gods?? samt ifall jag skall använda runda rör eller fyrkantsprofil??

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

_coffe_ skrev:
en annan sak som jag nog skall göra först innan jag börjar fundera på bur är att jag skall stadga upp bakre hjulhus lite.... jag hade tänkt att förbättre vridstyvheten lite... min idé är då att sätta ett krysstag bakom bakre ryggstöd samt ett tvärgående stag.... min fråga är då lite om tjocklek på rör och gods?? samt ifall jag skall använda runda rör eller fyrkantsprofil??

Ska du vara så seriös att du bygger en bur, försök följa Bilsportförbundets tekniska reglemente så har du både bra teknisk guidning och en chans att få en riktig vagnbok till bilen?

Alla regler inom svensk racing finns här: http://www.sbf.se/pdf/regler/RA_REGLER.PDF
Det du letar efter finns i Gemensamma tekniska regler, kallas GT-1-1 i PDFen, under kapitel GT 5.8 Skyddsbåge/skyddsbur.

/Mangan

Skruva banåkabil
Bur
1566 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande