Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1310 besök totalt |
Har någon varit i Maranello???
Jag ska flyga ner till Gardasjön i Italien, och då tänkte jag hyra en bil för att åka ner till Maranello över en dag. Så nu undrar jag om det är någon som har varit i Maranello och kan ge några tips, eftersom det bara blir över en dag så måste man prioritera vad man ska se. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Re: Har någon varit i Maranello???
jag har varit där för något år sedan. Ferrari fabriken och dess testbana är väl det jag kollade på. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Mitt första inlägg försvann...
![]() Jag var där i somras och kan rekommendera både Ferrari och Lamborghini. Ferrari framstår dock mer som ett Disneyland där allt ska säljas och tjänas pengar på. Vid vindtunneln hos Ferrari (Soffan?) kan du se mycket intressanta bilar om du har tur - kameran ska alltid vara i högsta beredskap. Sedan finns också Museo Panini som det skrevs om i Automobil. Tyvärr var det stängt när vi var där - Italienarnas förbannade siesta gör mig tokig. Maserati har ett privat museum som vi inte hittade trots karta och beskrivning. Fabriken är absolut inget att se. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Nej men i St Agata som ligger i närheten. Gillar man Ferrari kan man dock spendera hela dagen bara i Maranello, de har ett av de bästa bilmuseum jag har varit på. ![]() |
||||
Nope, det liksom krashade. Jag håller inte med om att Ferrari-muséet var speciellt bra - men det beror lite på vad man är ute efter. Är man på jakt att få se en väldans massa Ferrari-bilar är man fel ute. Lamborghini var bättre tycker jag men inget ska missas. och sen som sagt Panini som har en massa klassiska bilar. Det bästa bilmuséet? Tveklöst: http://forum.zatzy.com/showthread.ph http://audirs6.org/showthread.php?s= _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Jag tycker du ska lägga två dagar på detta.
Jag körde som en dåre för att hinna till Lamborghini och hann med 5 minuters marginal. Utan Navigator hade vi nog aldrig hittat så fort, det ligger ute på landet. och glöm inte bort att boka besöket enligt instruktionerna - för att vara på den säkra sidan. Det är ingen tvekan om vilka som bestämmer över Lamborghini. Chefsparkeringen var full av Ingolstadt-reggade Audi bilar. Mittemot Ferraris butik kan du luncha på Enzo Ferraris stamkrog, jag tror de öppnar 13.00. om det är någon speciell Lambo ni vill ha bilder på hör av er. Jag har tillgång till pressbiblioteket ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Ni som varit på Ferrari museéet kanske tycker olika pga att ni sett olika utställningar, de byter nämligen bilar/prylar med jämna mellanrum.
Första gången jag var där så var det massor med bilar av olika slag och i somras så var det F1 motorer och F1 delar + gamla orginalbilar i "det bakre rummet". Sen kan man ju roa sig med att köra SS 12 dit, den går över bergen och det händer att man stöter på "konstiga" bilar. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
I närheten av Maranello (kommer för tillfället inte ihåg vad byn heter) hittar du också den numera
insomnade "nya" Bugattifabriken. Inte mycket att se, förutom rätt läckra industrilokaler. Å andra sidan är det ju ett klassiskt fotograferingstillfälle, att föreviga sig själv framför Bugattiemblemet. Det känns rätt exklusivt... Stället ligger lite undanskymt på ett industriområde, på Ettore Bugattis väg.... Gissa vem som har en sån vägskylt hemma. ![]() _________________ -- |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1310 besök totalt |