Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Har någon varit i Maranello???
1310 besök totalt
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Jag ska flyga ner till Gardasjön i Italien, och då tänkte jag hyra en bil för att åka ner till Maranello över en dag.
Så nu undrar jag om det är någon som har varit i Maranello och kan ge några tips, eftersom det bara blir över en dag så måste man prioritera vad man ska se.

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re: Har någon varit i Maranello???

Lennart Jarmyr skrev:
Jag ska flyga ner till Gardasjön i Italien, och då tänkte jag hyra en bil för att åka ner till Maranello över en dag.
Så nu undrar jag om det är någon som har varit i Maranello och kan ge några tips, eftersom det bara blir över en dag så måste man prioritera vad man ska se.

jag har varit där för något år sedan. Ferrari fabriken och dess testbana är väl det jag kollade på.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Mitt första inlägg försvann...

Jag var där i somras och kan rekommendera både Ferrari och Lamborghini.
Ferrari framstår dock mer som ett Disneyland där allt ska säljas och tjänas pengar på.

Vid vindtunneln hos Ferrari (Soffan?) kan du se mycket intressanta bilar om du har tur - kameran ska alltid vara i högsta beredskap.

Sedan finns också Museo Panini som det skrevs om i Automobil.
Tyvärr var det stängt när vi var där - Italienarnas förbannade siesta gör mig tokig.

Maserati har ett privat museum som vi inte hittade trots karta och beskrivning. Fabriken är absolut inget att se.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Erik B skrev:

Konstigt!!! Du såg det i tråden men senare var det inte där eller?

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

jag skulle nog lägga energi på att åka till lamborghini fabriken och musiet.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Lambo fabriken och museet ligger det också i Maranello?

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Lambo fabriken och museet ligger det också i Maranello?

Nej men i St Agata som ligger i närheten.

Gillar man Ferrari kan man dock spendera hela dagen bara i Maranello, de har ett av de bästa bilmuseum jag har varit på. thumbs up
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
Erik B skrev:
Konstigt!!! Du såg det i tråden men senare var det inte där eller?

Nope, det liksom krashade.

Jag håller inte med om att Ferrari-muséet var speciellt bra - men det beror lite på vad man är ute efter.

Är man på jakt att få se en väldans massa Ferrari-bilar är man fel ute.
Lamborghini var bättre tycker jag men inget ska missas.

och sen som sagt Panini som har en massa klassiska bilar.

Det bästa bilmuséet? Tveklöst:
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&threadid=80442&highlight=bilm . . . .
http://audirs6.org/showthread.php?s=&postid=3211

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag tycker du ska lägga två dagar på detta.

Jag körde som en dåre för att hinna till Lamborghini och hann med 5 minuters marginal. Utan Navigator hade vi nog aldrig hittat så fort, det ligger ute på landet.
och glöm inte bort att boka besöket enligt instruktionerna - för att vara på den säkra sidan.

Det är ingen tvekan om vilka som bestämmer över Lamborghini. Chefsparkeringen var full av Ingolstadt-reggade Audi bilar.

Mittemot Ferraris butik kan du luncha på Enzo Ferraris stamkrog, jag tror de öppnar 13.00.

om det är någon speciell Lambo ni vill ha bilder på hör av er. Jag har tillgång till pressbiblioteket

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ni som varit på Ferrari museéet kanske tycker olika pga att ni sett olika utställningar, de byter nämligen bilar/prylar med jämna mellanrum.

Första gången jag var där så var det massor med bilar av olika slag och i somras så var det F1 motorer och F1 delar + gamla orginalbilar i "det bakre rummet".

Sen kan man ju roa sig med att köra SS 12 dit, den går över bergen och det händer att man stöter på "konstiga" bilar. [/url]

BMW 330i -05
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

När jag var i Maranello så hade de flesta gatmodeller de byggt plus en massa racebilar inkl F1-bilar en masse!

Enda gången jag sett fler Ferraris var på OGP i Augusti men där fanns inte samma variation.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

I närheten av Maranello (kommer för tillfället inte ihåg vad byn heter) hittar du också den numera
insomnade "nya" Bugattifabriken. Inte mycket att se, förutom rätt läckra industrilokaler. Å andra sidan är det
ju ett klassiskt fotograferingstillfälle, att föreviga sig själv framför Bugattiemblemet. Det känns rätt exklusivt...

Stället ligger lite undanskymt på ett industriområde, på Ettore Bugattis väg....

Gissa vem som har en sån vägskylt hemma.

1310 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande