Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
köra bana med svetsdiffad bakaxel?
3103 besök totalt
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare

köra bana med svetsdiffad bakaxel? bra eller dåligt?

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

fanns en tråd om det för inte så längesedan, tror det sas att det inte var något att ha... sök lite så kanske du hittar den

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Borde understyra nå sjukt...

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

en jag pratade med som har provar svetsad axel sa att han hade fått tokladda in i svängarna så det gick på sladd men det understyrde ändå i utgången
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Bert Svensson skrev:
en jag pratade med som har provar svetsad axel sa att han hade fått tokladda in i svängarna så det gick på sladd men det understyrde ändå i utgången

Låter ju som ett bra recpet för att överhetta däcken.

Göteborg
Här sen Jul 2003

Jet skrev:
Bert Svensson skrev:

Låter ju som ett bra recpet för att överhetta däcken.

Eller att köra driftning

--VVTS--
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Jag studerade två bmw 3serie som körde med svetsad diff på F5 förra året, de betedde sig verkligen inte optimalt på banan, det understyrde först, sen kastade med bakvagnen, sen understyde åsså kast... såg verkligen inte ut att vara "bra" beteende.

man får nog verkligen ladda i ingången å köra på så lätt drift man kan, men det kräver nog sin man och som jet sa, bra sätt att överhetta däcken.

men hör med gzon annars, han hade väl kört en träff med svetsad diff utan stora problem i år?

Laholm
Här sen Nov 2002

Finns karossbilar som kört så, med sk spole. Porsche 935 är väl ett av dom sällsynta exempeln. Dock kanske en sådans bil 1,5 kg/hk eller vad den hade inte är så relevant jämförelse med våra bilar

Malmö
Här sen Maj 2003

Jag har kört en westfield hayabusa med svetsad bakaxel. Det var den värsta skit jag provat. Ett fantastiskt koncept dödat men några minuters svetsning, fy f_n.

Man var tvungen att köra på bredställ genom kurvorna och tappade man stället så började möget understyra (understyra är inte rätt ord, gå rakt fram som på spår är mer rätt)

om man har en set-up som gör att man lyfter innerhjulet bak vid kurvtagning går det säkert bra, alternativt omman kör på löst underlag.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Re: köra bana med svetsdiffad bakaxel?

fillefilur skrev:
köra bana med svetsdiffad bakaxel? bra eller dåligt?

Rattlåsracing killarnas favorit

--VVTS--
Citera
Malman
Anderstorp
Här sen Okt 2004

Jag svetsade på min clubrace BMW 325:a... gick skit bra! Men visst det är ju kanske bättre med en "riktig" diff. Men jag kapade 1,5 sek på person bästa på södra anderstorp med den svetsningen!

Här sen Sep 2003

Det kommer helt an på hvilken bil du har, og hvordan du håndterer bilen. Min förste sesong i Locost Racing var med sveiset dif. Jeg kjörte ut på banen förste gangen etter jeg hadde sveiset og tok noen rolige runder. Kjörte så inn i depoet og lurte på hve i H... jeg skulle gjöre nå. Det var raceweekend og jeg hadde ikke andre diff. med meg. Det var helt umuilg å håndtere, styrte rett fremm. Så kom det en bort til meg å ga meg beskjed om å komme meg ut på banen og kjöre full satsning. Det var noe helt annet, en Super Seven er så lett at den får litt löft på innerhjulet slik at det går fint med sveiset diff. Så klart er det mye bedre med en ordnlig diff, men det går greit til lommeboka tillater det innkjöpet. Vell å merke på en lett bil og når det regner kan du gå en tur på pubben.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Rune Næss skrev:
... Og kjöre full satsning. Det var noe helt annet, en Super Seven er så lett at den får litt löft på innerhjulet slik at det går fint med sveiset diff...

Precis som på en gokart Så med en chassisättning som medger att ena drivhjulet lyfter i kurvan: svetsa på! thumbs up

Insjön
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
Finns karossbilar som kört så, med sk spole. Porsche 935 är väl ett av dom sällsynta exempeln. Dock kanske en sådans bil 1,5 kg/hk eller vad den hade inte är så relevant jämförelse med våra bilar

Man körde med stum diff (spole) på Nordschleife med en 935 och om jag minns rätt en 956, men dock så hade dom breda framdäck och slicks.

Inte riktigt samma sak..

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jet skrev:
Rune Næss skrev:
... Og kjöre full satsning. Det var noe helt annet, en Super Seven er så lett at den får litt löft på innerhjulet slik at det går fint med sveiset diff...

Precis som på en gokart Så med en chassisättning som medger att ena drivhjulet lyfter i kurvan: svetsa på! thumbs up

Man får nog ha mjuk fjädring fram och styvt bak, så lyfter ju bakhjulet.

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Westfield skrev:

Borde passa en framhjulsdriven bil då. Fast man kanske inte har så stor vinst av att svetsdiffa bakhjulen på en frmhjuldriven bil

Färingsö
Här sen Dec 2002

Det lär slita nåt fruktansvärt på drivaxlar och inne i diffen iaf!
En variant är som sagt var att ha så mycket effekt att du åker med konstant hjulspinn, då borde det funka.
Vet att vissa volvobilar har åkt med mcyket mjuk krängare bak elternativt ingen alls för att de haft problem med deras vanliga ambulasn/lamelldiff som haft en förmåga att gå sönder om innerhjulet lättar och sen får fäste. I ditt fall borde det vara tvärtom, dvs att du vill få upp innerhjulet i luften och då skulle du väl kunna skicka dit den kralligaste krängaren du får tag på.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Anders Carlsson skrev:
Westfield skrev:

Borde passa en framhjulsdriven bil då. Fast man kanske inte har så stor vinst av att svetsdiffa bakhjulen på en frmhjuldriven bil

*LOL*

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Porsche 917 i 1100 HK can AM ver körde &så med spole.
Fast där fanns ju både effekt i överflöd samt riktigt feta slicks.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Allmänt banåkaforum
3103 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande